Google překladač: English Deutsch

Windows Vista na učebně

Čtvrtek, 22 Listopad 2007 13:57
Microsoft přichází na trh již nějaký čas s novým operačním systémem Windows Vista. Díky své koncepci a řadě novinek si získává oblibu pro masovější nasazení v komerčním i nekomerčním sektoru relativně pomalými krůčky. Jaké jsou s nasazením této novinky naše zkušenosti?
Příprava tohoto článku trvala přibližně půl roku, nechtěli jsme příliš licitovat nad prvními zkušenostmi z Windows Vista, pokud tento systém nevyzkoušíme v reálném provozu na škole alespoň v jedné učebně. Příprava celé instalace nebyla ovšem tak jednoduchá jak se na první pohled zdálo a lze ji nazvat hodně strastiplnou.
Je nutné si uvědomit, že integrace tohoto systému v masovějším nasazení, je v řadě bodů výrazně odlišná od přechodu například z Windows 2000 na Windows XP. Microsoft ve svém produktu udělal řadu změn, které lze považovat za poměrně zásadní a bude ještě delší dobu trvat, než si nový operační systém získá své příznivce i pro masové nasazení ve školství. Microsoft obecně na situaci kolem nasazení Windows Vista reagoval v říjnu prodloužením prodeje Windows XP o pět měsíců.

Zkušenost první, hardware

Původním našim záměrem bylo nasadit Windows Vista na dvě učebny, ale již první kroky ukázaly, že bude lepší zvolit výrazně opatrnější přístup a zvolit instalaci Windows Vista pouze na jedné učebně. Důvody této opatrnosti vysvětlím je v pozdější kapitole článku.
Prvním krokem realizace byl přirozeně nákup nového hardware. Bylo by velmi naivní si myslet, že tento operační systém svižně startuje aplikace na konfiguraci Celeron/P4 512 MB RAM na socketu 478. Právě tato konfigurace patří mezi jistou klasiku v našem školství. Později se ukázalo, že naše finální volba byla až příliš šetrná. Konfigurace Intel Core Duo s 1GB RAM je na dolní hranici pokud chcete pod Windows Vista zprovoznit alespoň nějaký CAD produkt nebo graficky náročnější aplikaci.
Požadavek našeho operačního systému bez spuštěné aplikace je v „klidu“ 620 MB proti 120 MB při stejném spektru aplikací u Windows XP. Pro spuštění Autodesk Inventoru 2008 například potřebujete pod Windows XP necelých 460 MB a u Windows Vista téměř 1 GB. Ostatní komponenty námi zvoleného hardware je konfigurace Intel Core Duo, Intel základní deska a grafický akcelerátor Nvidia řady 7000 s 256 MB grafické paměti.

Zkušenost druhá, nakupujeme licenci OS

Tato fáze realizace se ukázala více než složitá. Licenční modely Windows Vista (Microsoft Windows Volume Activation 2.0) jsou zcela odlišné od těch, které jsme znali u Windows XP. Samozřejmě zůstává klasické OEMko, ale to je pro použití ve školách v tak masovém měřítku vždycky problematické. Proto jsme hledali jiné cesty jak operační systém Windows Vista pořídit. Bohužel zde ovšem dopadl nákup opět na OEM verzi, protože veškeré multilicenční modely výhodné pro školství jsou vázány na existující operační systém.
Pro masovější nasazení Windows Vista připadají v úvahu pak tři typy aktivací. Mimo již zmíněné OEM, je další založena na existenci unikátní multilicenční smlouvy a tzv. MAK kódů. Podstata funkčnosti této aktivace odpovídá aktivaci Windows XP v programu Select, ovšem počet aktivací je hlídán a tím omezen.
Druhou možností je využití služby KMS, která vzdáleně připomíná síťový ochranný software klíč, například Flex LM. Na rozdíl od klasické SW ochrany ovšem běží stanice po odpojení od aktivačního serveru 120 dní. Stanice musí být tedy minimálně jednou za tuto dobu připojena do sítě s aktivační službou. Služba KMS je k dispozici jako samostatná aplikace pro Windows 2003 server, ale je i přímo integrována ve Windows Vista.

Princip síťové aktivace Windows Vista pomocí KMS služby na serveru
Princip síťové aktivace Windows Vista pomocí KMS služby na serveru

Pozor na znehodnocení KMS aktivačního kódu! Nesmíte jej v žádném případě instalovat na lokální stanice jako klasický stanicový kód, pokud tento počítač nechcete využívat pro aktivaci dalších strojů. Windows Vista se sice zaktivují, ale kód lze použít pouze na 6 počítačích s deseti aktivacemi.
Operační systémy a jejich multilicenční nákupy byly a jsou vždycky alchymie. Pokud nechcete zrovna do každého počítače tlouct OEM kód a po pár opravách počítače vysvětlovat že jej chcete znovu inicializovat. U tak velkého zákazníka jakým je školství to je ještě víc zarážející. Obecně lze říci, že si Microsoft začal počet instalovaných licencí operačního systému opravdu hlídat a služba KMS pro velké zákazníky je toho důkazem. Na druhou stranu je správa licencí pomocí KMS určitě výhodnějším přístupem než hospodaření s firemními aktivacemi stanic přímo u Microsoftu.
Pokud Windows Vista neaktivujete budou vám fungovat oficiálně třicet dní s možností tuto lhůtu dvakrát prodloužit pomocí interního příkazu. Rád bych ještě uvedl, že KMS služba provede autorizaci až se na jejich bedrech nastřádá minimálně 25 požadavků. Musíte si tedy těch 25 počítačů prostě v síti nainstalovat a požádat váš aktivační server o aktivaci.
Jak se chová licence a čím je znehodnocena aktivace mi nedokázal zatím nikdo zodpovědět. Oficiální zprávy mluví o jistých změnách v HW konfiguraci. Neoficiální jsou i jemně panické a mluví o deaktivaci Windows Vista po instalaci nových verzí ovladačů, které mimochodem musí být opravdu pro ně určeny. Zatím jsem upgradnul ovladač Nvidia grafiky na novou verzi WHQL ovladačů a Windows stále běží aktivované.

Zkušenost třetí, instalace operačního systému

Instalace operačního systému Windows Vista je poměrně snadná a svižná díky kopii image souboru. My jsme zvolili po uvážení všech pro a proti, variantu Business, která obsahuje celou řadu užitečných systémových funkčností pro nasazení v organizaci. Verzi Windows Vista Ultimate považuji za sice nejlepší a nejdražší, ale vzhledem k ceně této verze je nabídka „TOP funkčností navíc“ opravdu ubohá.
Windows Vista je ze systémového hlediska zcela přepracovaná a to jak na úrovni systémového zavaděče, tak na úrovni vlastního GUI. Obsahuje poměrně slušné zázemí integrovaných ovladačů. Ale i zde jednoznačně platí pravidlo, že výhrou je opravdu kvalitní hardware s pořádnou technickou podporou a ovladači. Osobně vidím dlouhodobě pouze dvě možné cesty. Tou první je Intel CPU a Intel MB chipset a tou druhou je AMD CPU a Nvidia MB chipset.
Jednou z naprosto „skvělých“ funkcí je řízení uživatelských účtů (UAC). Po dvou dnech věčného odklepávání dotazů mě vše přestalo opravdu bavit a dohledal jsem si jak celou tuto slavnou funkci vypnout. Na You Tube najdete na toto téma docela výstižné video.
Jinak nelze Windows Vista po stránce inovace systémových nástrojů a GUI nic vytknout. Jedná se opravdu o vydařený kousek. Chyby samozřejmě budou, ale i tak dává systém velmi pěkný pocit z práce.

Zkušenost čtvrtá, instalace software a první velké zklamání

Toto bude pro řadu našich kolegů ve školství zatím velké zklamání. Obecně pod Windows Vista z pracně pořízených aplikací na naší škole funguje tak 50% korektně, 10% s omezením a zbytek vůbec. Kritické jsou bohužel především ty nejdražší odborné aplikace za které utratila naše škola nemalé peníze. Pokud tedy vlastníte například starší verze produktů Autodesku, UGS apod. sáhněte hodně hluboko do pomyslné školní peněženky a nakupte jejich nové verze. Jinak musíte zůstat na Windows XP.
V našem případě si realizace Windows Vista na učebně pro 16 uživatelů vyžádala k vlastní licenci operačního systému dalších 130 tisíc korun na nákup aktualizovaných aplikací. Osobně si myslím, že tento fakt je pro masové nasazení Windows Vista ve školství naprosto zásadní bod. Školy velmi pracně získaly v uplynulých letech licence software například z prostředků SIPVZ a velkou část z nich nemohou s nasazením Windows Vista využívat. Paradoxní je, že se jedná převážně o aplikace s vysokou integrací novinek Microsoftu obsažených právě v samotném operačním systému.

Zkušenost pátá, administrace

Jako člověka, který se stará o technickou funkčnost celého informačního systému mne samozřejmě nejvíc zajímali možnosti hromadné administrace nainstalovaných počítačů. Jen naivní člověk bude věřit v „nesmrtelnost“ funkčnosti software na počítačích, kde se denně vystřídají stovky žáků. A jen zoufalec bude instalovat učebny tradičními postupy, CD za CD (dnes spíš DVD za DVD). Jak jsem již uvedl Windows Vista je z hlediska systému poměrně zásadně přepracovaný systém. Windows Vista má přepracován nejen boot, ale také do velké míry správu zavaděče systému.
Pro administraci využíváme již dlouhá léta s velkým úspěchem administrační automat Repair 2000. Ten ovšem ve své stávající verzi novému operačního systému již nevyhovoval. Hledání nové cesty hromadné administrace i při známé metodice a technickém řešení bylo poměrně pracné. Vytvořit 100% automatický administrační nástroj pro Windows Vista, funkční na podobné úrovni jako je Repair 2000 admin nebylo nijak snadné i když jsou Windows Vista ve svých dražších verzích pro potřeby skupinové administrace výrazně lépe připraveny než Windows XP.
Nakonec prakticky nezůstal kámen na kameni a celý administrátor byl úplně od začátku přepracován a 100% integrován se službami Windows Vista. Jediným úkolem administrátora sítě je v této chvíli instalace stanice a spuštění administračního automatu. O celou učebnu se postará až na úroveň prvního spuštění kompletně nakonfigurovaných pracovních stanic plnohodnotně automat. Samozřejmě celé řešení si vyžádá ještě poměrně dlouhou dobu testování a optimalizace. Administrační automat běží v administračním a uživatelském módu.

Zkušenost šestá, výuka

Windows Vista byly nasazeny na učebně, která je převážně určena pro výuku odborných předmětů směřovaných na výuku ICT a průmyslových technologií z oblasti PLM. Uživatelé se tedy příliš nestarají o obsluhu vlastního operačního systému, ale pouze o práci v aplikacích. Z tohoto pohledu je vlastně jedinou změnou pro jejich práci jiný GUI interface. Přechod z Windows XP na Windows Vista prakticky nemusíte uživatelsky řešit.

Závěrem

Windows Vista jsou bezesporu pokrokem jak v oblasti GUI, tak v oblasti systémové. Některé z funkcí, především UAC budou pro většinu uživatelů spíš překážkou než zpříjemněním práce, ale možná časem zvýší zabezpečení a funkčnost systému eliminací škodlivého software. To je ovšem pouze přání, zkušenosti ukáže až praxe. Dlouhodobým problémem ve školství zřejmě zůstanou především kompatibilní aplikace, které masové nasazení tohoto operačního systému jistě výrazně přibrzdí. Pak už nezbývá nic jiného než si přát stále výkonnější hardware s gigabajty RAM na všech školách.

Autor učí na Vyšší odborné škole a Střední průmyslové škole ve Žďáru nad Sázavou.