Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 04.04. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 05.04. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 10.04. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
- 10.04. Webinář: Tvorba 3D návrhu v multiCAD prostředí platformy 3DEXPERIENCE
- 15.05. Metrologické školení » Drsnost povrchu
- 23.05. Metrologické školení » Metrologie v praxi I
- 30.05. NEXT 3D: Inovace díky 3D tisku (konference)
Aktuální články
- Tři nové víceúčelové modely monitorů v řadě Philips E1
- Amerika hledá ideální dron pro hasiče
- Mapy jsou pro každého 2024 – 10. ročník konference
- Zdicí robot WLTR bodoval v zahraničí – 2. místo na ERF
- Lumion 2024 je již dostupný
- Připraveni na zvýšení produktivity se SCIA Engineer 24
- Mapy.cz nově využívají letecké snímky z ČÚZK
- Jarní slevy na VIVE XR Elite i VIVE Pro 2
CAD na www.SystemOnLine.cz
Škoda Sport – další digitalizovaný skvost od MCAE |
Čtvrtek, 22 Říjen 2020 13:12 | |
Z mladoboleslavské soukromé sbírky si specialisté na 3D tisk ze společnosti MCAE Systems na jeden večer vypůjčili dvoumístný roadster Škoda Sport, typ 966. Tento kouzelný řadový čtyřválec s výkonem 51 kW, což je asi 70 koní, zapůjčil sám renovátor vozu Michal Velebný. Vůz Škoda Sport – typ 966 byl postaven v roce 1949 jako jeden ze dvou sportovních modelů. Oba vozy měly zkrácený podvozek upravený ze sériového Š 1101 „Tudor“ a ručně vyklepanou hliníkovou karosérii. Tento dvoudveřový roadster má motor umístěný v přední části vozu, pohon zadních kol, objem 1089 (alt. 1221) cm3 a mechanickou čtyřstupňovou převodovku. Maximální rychlost je 150 (alt. 170) km/h. Automobil má karoserii, která nese stopy po bohaté historii v podobě téměř 80 absolvovaných závodů a také mnoha závodních úspěchů. Aktuálně má na svém boku číslo 44, stejné jako v roce 1950, kdy se postavil na startovní čáru čtyřiadvacetihodinového závodu Le Mans, kde dosáhl průměrné rychlosti 126 km/h, ale závod kvůli poruše motoru nedokončil. 3D digitalizace Škoda Sport pro archivaci datPomocí profesionálních 3D technologií od MCAE Systems se tento významný historický vůz tzv. digitálně archivoval. Data tak lze v budoucnu využít např. pro renovaci dílů nebo pro výrobu modelu vozu. Reverzní inženýrstvíCAD specialisté v MCAE Systems poté dostali velké množství „rozpadlých“ dat ve formě naskenované polygonální sítě (STL), kterou museli zacelit a odstranit defekty. Bylo třeba vytvořit plochy, které pak objemově sestaví celý objekt. Reverzní inženýrství prováděli v CAD/CAM softwaru Tebis, a to s využitím modulu BREP, který obsahuje řadu speciálních funkcí pro rychlou a spolehlivou úpravu CAD ploch, vytvářených na základě polygonálních dat. Po této úpravě vzniklo uzavřené objemové těleso s optimalizovanou topologií a zredukovaným objemem dat. Data si poté převzali specialisté na 3D tisk. 3D tisk modeluPo úpravě 3D dat v softwaru Magics mohl být sportovní vůz vytištěn. 3D tisk probíhal na profesionální 3D tiskárně Stratasys J735, která je dnes již upgradována na model vyšší řady Stratasys J835. Tiskárna umožňuje multimateriálový a plně barevný 3D tisk, proto je na zmenšeném modelu vozu vidět kombinace několika materiálů Vero, a to od plnobarevných až po transparentní. Samotný tisk modelu trval 23 hodin při výšce vrstvy 27 μm. S renovací historicky cenných veteránů i současných sportovních vozů se v MCAE Systems nesetkali poprvé. Před několika lety kompletně převedli do 3D vůz Aero 50 Dynamik. Těchto vozů bylo v letech 1939–1941 vyrobeno pouze 8 až 9 kusů, na celém světě se dodnes dochovaly pouze dva. Jeden se našel v 60. letech 20. století v Arizonské poušti, vrak druhého vozu získalo v roce 2005 Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě. To také uskutečnilo jeho náročnou rekonstrukci včetně digitální archivace. Z naskenovaných dat také vytvořili dva modely ve zmenšeném měřítku, jeden klasickou metodou třískového obrábění (5osé obráběcí centrum DMU 65 monoBLOCK) a druhý aditivní FDM metodou 3D tisku na výrobním systému Fortus 900mc (dnes Stratasys F900).
Mohlo by vás zajímat:
|