Exkluzivní partner sekce
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 22.05. Startujeme CATIA V5 & SOLIDWORKS transformaci
- 23.05. Metrologické školení » Metrologie v praxi I
- 30.05. NEXT 3D: Inovace díky 3D tisku (konference)
- 30.05. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 04.06. Školení: GD&T a výkresová dokumentace
- 05.06. AutoCAD 2013 - základní kurz
Aktuality
- Siemens oznamuje NX X pro produktové inženýrství
- Konference 3DEXPERIENCE 2024 v Mnichově
- Eurotech zařazen do Gartner Magic Quadrantu
- Digitální simulace je rychlejší než fyzické prototypy
- Siemens prodá Innomotics firmě KPS Capital Partners
- EMO Hannover 2025 bude zkrácen na 5 dnů
- Čeští studenti vytvořili v CERN systém pomáhající vědcům
- SOLIDDAYS 2024 budou opět na Seči
CAD na www.SystemOnLine.cz
T+T Technika a trh
Plasty a CAD/CAM/CNC |
Středa, 18 Březen 2009 11:10 | ||||||
v automobilovém průmyslu Historie aplikace plastů v automobilechPrvní aplikace plastů se objevují od začátku sériové výroby automobilů a úzce souvisí s vývojem technologie výroby a zpracování plastů. Nově vyvinuté polymerní materiály se obyčejně objevovaly v automobilech ve formě součástí hned poté, jak byly uvedeny na trh materiálů. Zpočátku nebyl výběr plastů bohatý, proto i podíl plastů v materiálové skladbě automobilů byl nízký. Se zavedením výroby nových termoplastických polymerů v padesátých a šedesátých letech nastal větší rozvoj jejich aplikací. V tomto období však plasty plnily především funkci náhrad klasických materiálů, které se pro svoji vysokou cenu a technologicky náročnou zpracovatelnost nehodily pro velkosériovou výrobu. Razantní vzestup spotřeby plastů v automobilovém průmyslu nastal v sedmdesátých letech a byl nastartován zvyšujícími se požadavky na pasívní bezpečnost a hospodárnost. Plasty v široké míře nahrazovaly plech v některých částech karosérie a umožňovaly tak dosáhnout podstatně vyšší pasívní bezpečnost jak pro posádku, tak i pro chodce.
V posledních letech se v automobilových aplikacích plastů stále víc prosazují ekologická hlediska, zvlášť požadavky na co nejlehčí recyklovatelnost materiálů z vyřazených automobilů. Materiálové složení dnešních osobních automobilůAutomobil se skládá z řádově deset tisíc součástek, které vytvářejí tři základní konstrukční skupiny: hnací jednotku, podvozek a karosérii. Jednotlivé konstrukční skupiny se na celkové hmotnosti automobilu podílejí následujícím procentním podílem:
Zbytek hmotnosti automobilu připadá na příslušenství, které není možné jednoznačně přiřadit k některému ze základních konstrukčních celků. Jednotlivé druhy materiálů jsou v osobním automobilu zastoupené v následujících hmotnostních poměrech: Polymery používané v automobilovém průmysluPolymerní materiály zahrnují gumu, reaktoplasty a termoplasty. Mezi reaktoplasty (dříve termosety, duromery, duroplasty) patří i pěnové polyuretany využívané na čalounění sedadel a interiéru kabiny a na zvukověizolační dílce karosérie. Podíl termoplastů na materiálovém složení osobního automobilu je přibližně 8 %. Celková hmotnost termoplastických materiálů v osobním automobilu se u různých typů dost liší. Podle technické úrovně konstrukce a velikosti automobilu se v případě střední třídy na výrobu jednoho automobilu použije obvykle 130 až 145 kg plastů. Největší podíl plastových dílců obsahuje karosérie, nejméně podvozek. Podle druhu jsou nejvíc využívané materiály na bázi polypropylenu (35 %), následují různé druhy polyamidů (14 %), polyetylén (10 %) a polymery ABS (7 %). Vývojový trend směřuje ke stále širšímu využívání materiálů založených na polypropylénu, zvláště směsi polypropylénu s elastomery a vyztužujícími plnivy. Širšímu uplatnění polypropylénových směsí přeje nejen široká variabilita jejich mechanických a estetických vlastností, ale též ekonomická výhodnost jejich aplikací. Požadavky na vlastnosti termoplastických materiálůKonstrukce automobilůSložitá konstrukce automobilu vyžaduje pro jednotlivé konstrukční skupiny materiály s úplně specifickými užitkovými a zpracovatelskými vlastnostmi. Požadavky uživatelů automobilů se však stále mění směrem k vyšší bezpečnosti, většímu komfortu, hospodárnějšímu provozu a lepšímu vzhledu automobilů. Vlivem vysoké elektronizace automobilů se zvyšuje množství plastových konektorů, které vlivem nedostatku místa musí být umísťovány stále blíže k motoru. Vysoká teplota a agresivita prostředí jsou též novou výzvou pro vývojové pracovníky. Podle jednotlivých konstrukčních částí automobilu je možno požadavky charakterizovat následujícím způsobem: a) Karosérie
b) Podvozek – kluzná pouzdra:
c) Hnací jednotka
Zpracovatelské vlastnostiPožadavky na zpracovatelské vlastnosti vyplývají z příslušné technologie zpracování. Většina dílů je vyráběna vstřikováním. Pro tuto technologii jsou vhodné materiály vykazující nízkou viskozitu a nízkou elasticitu taveniny. Pro vstřikování rozměrově přesných dílů je žádoucí materiál vykazující minimální smrštění. Termoplasty modifikované pro automobilové aplikaceSamotné termoplastické polymery jen zřídka svými vlastnostmi vyhovují požadavkům konkrétních automobilových aplikací. Technicky nejschůdnější a ekonomicky nejpřijatelnější cesta k široké škále materiálů s vlastnostmi vhodnými pro výrobu automobilových dílů je modifikace vlastností běžných termoplastů. Modifikace vlastností plastů se obvykle dosahuje jejich mícháním s vhodnými přísadami (polymerními i anorganickými), měnícími požadovaným směrem jejich vlastnosti. Pro potřeby automobilových aplikací je žádoucí především zlepšení:
Modifikace PPHouževnatý polypropylén (PP) nachází v automobilech uplatnění především jako materiál velkoplošných, rázově namáhaných dílů karosérie, jak vnějších (nárazníky, spoilery), tak i vnitřních (panel přístrojové desky, obložení kabiny). Houževnatost PP, který sám o sobě je křehký zvlášť za teplot pod bodem mrazu, je modifikovaná jeho mícháním s etylén-propylénovými statistickými anebo blokovými kopolymery (EPM, případně EPDM kaučuky), anebo blokovými styrén-butadienovými kopolymery (SBS kaučuky). Pro vnější aplikace je kromě vysoké houževnatosti požadovaná též vysoká povětrnostní odolnost. Takový materiál musí být kromě základní stabilizace proti účinkům tepla stabilizovaný i proti účinkům UV záření. Vynikajícím, a přitom velmi levným způsobem UV stabilizace je pigmentace materiálu sazemi. Modifikace PAVyztužený a modifikovaný polyamid Typ 66 se vyznačuje vysokou tuhostí, výbornou odolností vůči otěru a výbornými tepelnými a krípovými (viz tečení plastů, pozn. red.) vlastnostmi. Pro typ 6 je charakteristická vysoká houževnatost a pružnost. Oba dva uvedené typy polyamidů jsou oblíbeným základem mnohých typů materiálů aplikovaných v konstrukci automobilů, kde je jednou z vítaných vlastností polyamidové matrice vysoká odolnost vůči automobilovým palivům a mazivům. Nejčastější jsou požadované modifikované polyamidy se zvýšenou tuhostí a houževnatostí. Zvýšení mechanické tuhosti plastů se dosahuje jejich mícháním s vláknitým nebo destičkovitým minerálním plnivem. Pro výrobu některých konstrukčních dílů automobilu je často využívaný polyamid vyztužený skleněnými vlákny, pro vysoce namáhané díly se často kombinuje modifikační účinek částicového a vláknitého plniva anebo vláknitého plniva a elastomerového modifikátoru houževnatosti. Skleněnými vlákny vyztužené typy polyamidů obsahují obvykle 15 % až 50 % vláken, často v kombinaci s modifikátorem houževnatosti. Smrštění vyztuženého polyamidu při vstřikování výrobků s vysokými nároky na přesnost je omezené plněním skleněnými mikrokuličkami. Aplikace Mechanicky víc namáhané součástky jsou vyráběny z polyamidu vyztuženého skleněnými vlákny. Ozdobné kryty kol jsou vyráběny z plněného polyamidu se zvýšenou houževnatostí. Plasty s modifikovanými kluznými vlastnostmiSpeciální plastové kompozice vyznačující se velmi nízkým koeficientem tření s kovy a velmi vysokou odolností vůči opotřebení jsou v dnešním automobilu využívány především pro ulehčení údržby, zvýšení spolehlivosti a prodloužení životnosti různých mechanismů. Tyto materiály nahradily v kluzných ložiscích a uloženích používané bronzové ložiskové materiály. Na rozdíl od těchto slitin kovů nevyžadují modifikované plasty žádnou údržbu ani mazání prakticky po celou dobu životnosti automobilu. Od návrhu až po výrobu všechno chce CAD, CAM a CNC Tuto problematiku ve velmi zjednodušeném tvaru popisuje toto schéma: Návrh tvaru produktu (CAD)
Návrh a fotorealistické ztvárnění výrobku pomocí CAD systémů umožňují výrobci udělat průzkum, zda výrobek má požadovaný tvar, kterým zaujme, a taktéž otestovat vhodnost povrchových úprav a barevných řešení. Kromě fotorealistické vizualizace je možné z CAD dat za pomoci rapid prototypingu vyrobit i „hmatatelný“ model. To se děje ještě v době, kdy potenciální zájemce o produkt netuší, že jde jen o „virtuální“ realitu. S pomocí komentářů nebo výhrad ke tvaru a estetice výrobku se udělají úpravy na virtuálním modelu a může se začít s výrobou nástrojů pro sériovou výrobu. Vzhledem k tomu, že toto vše probíhá v CAx systémech, s pomocí CAM modulů, data pro výrobu nástrojů a přípravků jsou jimi generována. Většinou jde o výrobu tvarů forem pro lisování plechů nebo tvarů dutin a vložek do forem pro vstřikování plastů. Návrh tvarů s pomocí CAD metod a jejich následná výroba za použití CAM systémů má vícero výhod, protože ještě v počítači můžeme model podrobit různým analýzám:
Tato předběžná analýza povrchu a tvaru nám umožňuje rozhodnout se pro správnou strategii výroby nástroje. Někdy je důležité kvůli technologičnosti upravit tvar modelu. Někdy je nutno, hlavně při výrobě tvaru dutin forem, pokud nejsme schopni dosáhnout obrobení plochy jen třískovým obráběním, přistoupit ke kombinované metodě výroby dutiny, pozůstávající z třískového, elektrojiskrového nebo elektrochemického obrábění. Pro elektrojiskrové nebo elektrochemické obrábění je potřebné vyrobit pozitivní tvar elektrody, kterou se vytvoří příslušná část dutiny formy. CAD metody nám svojí variabilitou virtuálního modelu nabízejí mnoho možností. Není problém vytvořit z pozitivního tvaru jeho negativní tvar – tvar dutiny. Jedná se o použití jednoduché operace booleovské algebry – odčítání. Pokud pozitivní tvar objemového modelu odčítáme od plného kvádru, výsledkem bude tvar dutiny modelu v tomto kvádru. Použitím transformace zmenšení měřítka zase můžeme získat tvar vložky formy. Tvar dutiny a vložky formy můžeme získat i vyabstrahováním ploch z modelu skořepiny. Vnější povrch tvaru skořepiny bude tvarem dutiny formy, vnitřní tvar skořepiny formy bude tvarem vložky formy. Pomocí analýzy příčného řezu formy je možné získat informaci o tom, zda bylo dosaženo požadovaného tvar. Pokud tato analýza dopadne dobře, můžeme přistoupit k výrobě nástroje za pomoci CAM modulů systému. Vygenerováním CNC kódu pro řídící systém obráběcího centra se výroba nástroje může začít. Literatura[ 1 ] Kruliš, Z.: Aplikace a nejvhodnější materiálové a technologické řešení. Termoplasty v praxi. CD-ROM. Verlag-Dashofer, s. r. o. Praha, 2003 [ 2 ] http://www.autorevue.cz/Automobilka/AR.asp?ARI=3378 (12. 8. 2005) [ 3 ] http://www.techtydenik.cz/ Technický Týdeník 6/2006, Springer Media CZ, Praha, 2006 [ 4 ] Bober, P., Zgodavová, K.: Simulácia ako metóda aktívneho učenia sa. In: „Riadenie kvality a produktivity nábehu novej produkcie“, Technická univerzita Košice 2001, ISBN 80-7099-776-1 [ 5 ] Fedorko, Gabriel–Bindzár, Peter–Molnár, Vieroslav: Vplyv dopravy materiálu na životné prostredie. In: AT&P Journal, roč. 9, č. 11 (2002), s. 68-69. ISSN 1335-2237 [ 6 ] www.sjf.tuke.sk/ci/catia/index.htm Článek byl vypracován v rámci řešení úlohy VEGA 1/0401/08 Metódy 3D modelovania s uvažovaním využitia virtuálnych simulačných CA-technológií. |