Partneři Projektu CAD
S produkty Dassault Systèmes až ke hvězdám |
Autor článku: Redakce | |||||
Vzhledem k naprosto serióznímu přístupu mladé firmy k vytčeným cílům stálo mezi prvními úkoly firmy nejen vybudování konstrukčního týmu a budování společenství spolupracujících subjektů v oblasti konstrukce, technologické přípravy výroby a vlastní výroby vyvíjených prvků, ale také nalezení odpovědi na otázku, v jakém konstrukčním systému začne OteSpace své sny ztvárňovat do konkrétních návrhů, v jakém systému začne spravovat vznikající konstrukční a technologická data, pomocí jakých systémů umožní data sdílet participujícím účastníkům a v jakém systému bude data ochraňovat před únikem a zneužitím. K odpovědi dejme prostor výkonnému řediteli firmy OteSpace, panu Filipovi Otevřelovi:
Pan Otevřel spolu se svými kolegy poodhalili také to, kam se společnost za něco víc než rok svojí existence dostala a jaké jsou její nejbližší cíle: Tento okamžik byl pro nás impulzem pro založení firmy. Navíc jsme si v průběhu času uvědomili, že v ČR je v podstatě veškeré know‑how nutné pro konstrukci orbitálního nosiče malých satelitů a jediné, co do pomyslné skládačky projektu chybí, jsou právě raketové motory. Začali jsme „srdcem“ kapalinového raketového motoru – tj. vývojem elektricky poháněného čerpadla, které musí umožňovat regulaci tahu motoru v širokém rozsahu od 15 % do 115 % nominálu. Opakovaný zážeh navíc umožní jmenované hypergolické palivo. Stačí pouze začít čerpat oba propellanty a k zážehu v komoře dojde automaticky. Není třeba žádný speciální systém umožňující opakovaný zážeh. Obr. 3: Filip Otevřel s testovací platformou RRDD (Reusable Rocket Dron Demonstrator) o vzletové hmotnosti cca 300 kg, která bude sloužit k nácviku motorového přistávacího manévru se čtyřmi motory PEPEk-1k. Když k vyjmenovaným výhodám připočítáme i jednoduchost manipulace s pohonnými hmotami (jsou kapalné při pokojové teplotě, nejsou jedovaté, karcinogenní, nebo pyroforické jako jiné „hypergoly“), dostáváme set zajímavých vlastností umožňující konstrukci spolehlivého a opakovaně použitelného thrusteru, který, minimálně teoreticky, umožňuje motorické přistání prvního (a nejdražšího) stupně rakety (které se většinou bohužel zahazují do oceánu). Na své cestě jsme prozatím vyladili design II. generace čerpadla a hlavního ventilu (který přepíná přívod paliva do spalovací komory), celého počítačem kontrolovaného automatického ovládacího systému se sběrem dat a opakovaně motor testovali na našem testovacím stanovišti. Do budoucna je naší prioritou spolu s 3E Praha Engineering a dalšími českými partnery vyvinout a uvést na trh raketové motory s výše uvedenými vlastnostmi o řádově větších tazích. Momentálně jde o PEPEk‑15 o tahu 15 kN.
Mohlo by vás zajímat:
|