Google překladač: English Deutsch

AIRSEC chrání před neoprávněnými přelety dronů

Autor článku: AIRSEC   

Tags: AIRSEC | Drony | Letiště | Neoprávněné přelety

Dron nad letistem-2547Za­jis­tit a pří­pad­ně zne­škod­nit ne­o­práv­ně­ný dron ještě před­tím, než způ­so­bí pro­blém, a to bez ohro­že­ní po­pu­la­ce a kri­tic­ké in­frastruk­tu­ry – to je po­slá­ní čes­ké­ho start­u­pu AIR­SEC. Po­mo­cí kom­bi­na­ce ně­ko­li­ka tech­no­lo­gií a svého soft­wa­ru za­jiš­ťu­je do­po­sud ne­chrá­ně­ný vzdu­š­ný pe­ri­me­tr, který není po­kryt ka­me­ra­mi ani le­tec­ký­mi ra­da­ry.

Spo­leč­nost vy­u­ží­vá k de­tek­ci a za­jiš­tě­ní dronů tak­zva­né „tiché me­to­dy“, které ne­před­sta­vu­jí ne­bez­pe­čí pro své okolí a před­chá­ze­jí ško­dám v řá­dech mi­li­o­nů korun.

V po­sled­ních le­tech na­růs­tá ri­zi­ko ne­o­práv­ně­né­ho vnik­nu­tí dronů do vzduš­né­ho pro­sto­ru. Za­tím­co bez­peč­nost na zemi za­jiš­ťu­jí opat­ře­ní jako ploty, ka­me­ry, osob­ní ske­ne­ry a le­tec­ký pro­voz chrá­ní pro­ti­vzduš­ná obra­na ar­má­dy, v pro­sto­ru mezi se na­chá­zí tzv. „ne­chrá­ně­ný pe­ri­me­tr“, který je prak­tic­ky ne­kon­t­ro­lo­va­ný. Na­ko­lik je ne­chrá­ně­ný, uka­zu­jí sou­čas­né in­ci­den­ty s pře­le­ty nad kri­tic­kou in­frastruk­tu­rou.

Právě v této zóně se v po­sled­ních le­tech stále čas­tě­ji po­hy­bu­jí drony, které mohou po­ten­ci­ál­ně způ­so­bit zra­ně­ní osob, znač­né škody na ma­jet­ku, únik cit­li­vých in­for­ma­cí, vy­vo­lá­vat pa­ni­ku a po­dob­ně. V Air­secu proto pra­cu­jí na tom, aby tento pe­ri­me­tr po­moh­li do­stat pod kon­t­ro­lu a v pří­pa­dě po­tře­by oka­mži­tě a bez­peč­ně umož­nili ade­kvát­ně re­a­go­vat.

Reagovat úměrně riziku

Spo­leč­nost zdů­razňuje, že při ne­o­práv­ně­ném vnik­nu­tí dronu je dů­le­ži­té pře­de­vším re­a­go­vat ade­kvát­ně a úměr­ně roz­sa­hu ne­bez­pe­čí – tedy mít co nej­přes­něj­ší data o tom, jaké ri­zi­ko dron před­sta­vu­je. Ukáz­ko­vé pří­kla­dy mohou být z ne­da­le­ké­ho Dán­ska, Nor­ska a Ně­mec­ka, kde drony před ně­ko­li­ka dny uza­vře­ly le­tiš­tě a zmo­bi­li­zo­va­ly oz­bro­je­né slož­ky. V těch­to pří­pa­dech tr­va­lo ob­no­ve­ní pro­vo­zu čtyři ho­di­ny a vy­žá­da­lo si masiv­ní na­sa­ze­ní bez­peč­nost­ních slo­žek. S přes­nou de­tek­cí by při­tom bylo možné si­tu­a­ci vy­ře­šit vý­raz­ně rych­le­ji a s niž­ší­mi ná­kla­dy.

Tech­no­lo­gie AIR­SEC se pri­már­ně sou­stře­dí na de­tek­ci a iden­ti­fi­ka­ci dronů, je­jich pi­lo­tů a vy­hod­no­co­vá­ní cho­vá­ní. Jeden ze sys­té­mů na­pří­klad ana­ly­zu­je rá­di­o­vou ko­mu­ni­ka­ci mezi dro­nem a ovla­da­čem, od­li­šu­je ji od běžné mo­bil­ní ko­mu­ni­ka­ce a do­ve­de za­mě­řit po­zi­ci dronu i pi­lo­ta. Další sys­témy vy­u­ží­va­jí op­tic­kou a ra­da­ro­vou de­tek­ci, např. na drony ří­ze­né po op­tic­kém vlák­ně. Drony de­te­ku­je na vzdá­le­nost ně­ko­li­ka ki­lo­me­t­rů a roz­li­šu­je běžný pro­voz od letů, které se ne­bez­peč­ně blíží k vlád­ním bu­do­vám, to­vár­nám nebo jiným kri­tic­kým ob­las­tem, kde ri­zi­ko prud­ce stou­pá.

Rych­lost re­ak­ce má při­tom zá­sad­ní vliv na ochra­nu kri­tic­ké in­frastruk­tu­ry, jako jsou me­zi­ná­rod­ní le­tiš­tě, ener­ge­tic­ké uzly nebo da­to­vá cen­t­ra. Za­tím­co sou­čas­né po­stu­py po­zo­ro­vá­ní a če­ká­ní na zásah bez­peč­nost­ních slo­žek pro­dlu­žu­jí dobu ohro­že­ní na dlou­hé ho­di­ny, mo­der­ní, plně au­to­ma­ti­zo­va­né sys­témy do­ká­žou ne­o­práv­ně­ný let dronu ukon­čit během ně­ko­li­ka vte­řin nebo minut. Na­pří­klad na vel­kém le­tiš­ti, kde mi­nu­ta pro­vo­zu stojí de­sít­ky tisíc eur, se in­ves­ti­ce do těch­to sys­té­mů ob­vykle vrátí během jedné až dvou hodin ušet­ře­ných ztrát.

Obrana beze střelby

AIR­SEC upo­zorňuje, že v ev­rop­ském pro­stře­dí není možné po dro­nech stří­let kvůli vy­so­ké­mu ri­zi­ku ve­d­lej­ších škod. Ač­ko­li sestře­lo­vá­ní dronů může pro laic­kou ve­řej­nost pů­so­bit po­pu­lár­ně, ta­ko­vé ře­še­ní je v praxi kraj­ně ne­bez­peč­né. Vý­raz­ně přes­něj­ší je dron po­mo­cí přes­ných dat lo­ka­li­zo­vat, po­psat jeho cho­vá­ní a za­re­a­go­vat tak, aby jeho eli­mi­na­ce ještě ne­stupňovala ri­zi­ko.

Jakmi­le dojde na nut­nost dron eli­mi­no­vat, vy­u­ži­je sys­tém „tiché me­to­dy“ jako za­mě­řo­vá­ní po­zi­ce pi­lo­ta, se­lek­tiv­ní ru­še­ní ří­di­cí frek­ven­ce dronu (jam­ming) nebo ky­ber­ne­tic­ké pro­ti­ú­to­ky, které pře­vez­mou nad dro­nem kon­t­ro­lu a do­nu­tí jej při­stát na kon­krét­ním místě.

Za 10 let svého pů­so­be­ní v ochra­ně proti dro­nům už v Air­secu vi­dě­li mnoho způ­sobů. Zatím jimi nej­po­u­ží­va­něj­ší je oka­mži­tá de­tek­ce pi­lo­ta ve spo­lu­prá­ci s bez­peč­nost­ní­mi slož­ka­mi státu. Stej­ně tak pro­bí­ha­la i úspěš­ná spo­lu­prá­ce s po­li­cií na­pří­klad na fil­mo­vém fes­ti­va­lu v Kar­lo­vých Va­rech, dnech NATO nebo Red­Bull Air­Ra­ce. Se­lek­tiv­ní ru­še­ní a ky­ber­ne­tic­ký útok jsou sice mno­hem účin­něj­ší, avšak stále mají svá le­gisla­tiv­ní ome­ze­ní a nelze je po­u­žít v každé si­tu­a­ci.

AIR­SEC je česká spo­leč­nost za­lo­že­ná v roce 2015, která se spe­ci­a­li­zu­je na de­tek­ci a ne­utra­li­za­ci ne­o­práv­ně­ných dronů. Firma fun­gu­je jako sys­té­mo­vý in­te­grá­tor a staví ře­še­ní na za­káz­ku kom­bi­nu­jí­cí ně­ko­lik de­tekč­ních metod a eli­mi­nač­ních pro­střed­ků. Za deset let pů­so­be­ní po­skyt­la služ­by na mnoha ak­cích a pro­jek­tech v Česku i za­hra­ni­čí. AIR­SEC je sou­čás­tí tech­no­lo­gic­ké­ho hubu Riden Tech­no­lo­gies.


Mohlo by vás zajímat: