Partneři Projektu CAD
Konference AutoDesign Prague |
Autor článku: Karel Heinige | |||||||||||||||||
![]() Po slavnostním zahájení konference Miroslavem Svítkem, děkanem Dopravní fakulty ČVUT v Praze, a Jindřichem Duškem se ujal nejprve slova Jiří Hulák, vedoucí oddělení průmyslového designu NTM v Praze. Jeho prezentace „Automobilový design: desítky let na cestě vpřed?“ se velkou měrou věnovala vlivu Harleye Earla na automobilový design. Druhým v pořadí byl Fabio Filippini, který prezentoval typický italský pohled na vzhled automobilů a který navrhuje design pro Ferrari a Maserati. Sám je v současnosti šéfdesignérem renomovaného studia Pininfarina, kde vede skupinu sta designérů z celého světa, a na pražském setkání prohlásil, že doufá, že do týmu v budoucnu přibude i někdo z České republiky. Studio Pininfarina dokáže vozy nejen navrhovat, ale v engineeringovém oddělení připravit i celý projekt do výroby.
Po přestávce na kávu předstoupil před publikum Jan Dědek a v angličtině představil rakouské studio Design Storz, v jehož angažmá je od roku 2007, nyní jako šéfdesignér oddělení Transport Design. Uvedl představu systému automobilové dopravy v roce 2050.. Studio sídlící v Zell am See se věnuje velmi širokému rozsahu návrhů, od architektury, přes sportovní potřeby až po zakázky pro automobilky. Prestižní ocenění red dot design dostalo studio za design traktoru Lindner Geotrac 124. Všichni do té chvíle vystupující pánové měli menší či větší problémy s ovládáním svých prezentací. Pak nastoupila Anne Asensio z francouzské společnosti Dassault Systèmes a kupodivu zvládla vše bez jakéhokoliv zaškobrtnutí. Tato dáma mne velmi zajímala už proto, že stála za návrhy Twinga, Clia a Megane Scénicu. Od roku 2007 pracuje v Dassault Systèmes a věnuje se návrhům a implementaci řešení pro designéry a designérská studia. Součástí její přednášky bylo představení platformy V6 On-line.
Jako největší showman a prezentující se sklizeným největším úspěchem se ukázal Peter Horbury, stojící v čele designu koncernu Volvo, který ve své 35leté kariéře navrhl přes 60 osobních a nákladních automobilů, autobusů a motocyklů. Svoji přednášku koncipoval jako srovnání letor obyvatel jednotlivých zemí, kde se vyrábějí auta, s tím, jaký vzhled lidé v těchto státech autům dávali (dnes to díky globalizaci asi úplně neplatí). Bylo to vtipné, diváky to bavilo a bylo vidět, že Horbury se baví také.
Čas do další přestávky na kávu ještě vyplnil Andy Wheel, který většinou pracoval pro Bentley Motor Cars, kde ve spolupráci se studiem Pininfarina a francouzským Heuliez připravoval design zakázkových vozů. V roce 1999 se přidal k Land Roveru a mezi jeho práce patří například vzhled Land Roveru Discovery 3.
Program odborných přednášek zakončil Ernesto Rupar, který své první zkušenosti sbíral u Mercedesu a Volkswagenu. Po Saabu a GM Europe přešel k Fordu, kde pracuje dodnes, a proto také měla jeho přednáška název Ford Future Today. Na závěr se dostalo na Radka Laubeho, který představil výsledky soutěže Dassault Systèmes Design Challenge Taxi Prague, v níž, jak už název napovídá, šlo o návrh vzhledu nových taxíků pro Prahu. První místo obsadil 24letý Diego Garcia ze Španělska s projektem elektrického taxi Visitor. Na druhém místě se umístil 22letý Čech Josef Ludvík Böhm s návrhem nazvaným Call-e. Na třetím místě skončil 21letý Polák Jakub Jodlowski s návrhem nazvaným Cheers. Zvláštností tohoto návrhu je umístění řidiče do jakési věže a možnost napájení motorů z husté sítě pražských trolejových vedení. Rád bych pořadatelům složil poklonu za perfektně připravenou konferenci i za tištěný program, ve kterém všichni účastníci našli harmonogram přednášek, krátká představení přednášejících a některé jejich práce. Bylo to setkání opravdu inspirující a řekl bych, že si ho užívali i samotní přednášející, hlavně pak zahraniční hosté. Já jen doufám, že jsem získal dostatek materiálů a kontaktů, abychom mohli i naše čtenáře v budoucnu seznámit se současným děním v automobilovém designu s ohledem na používané podpůrné softwarové a hardwarové vybavení návrhářů.
Mohlo by vás zajímat:
|