Google překladač: English Deutsch

Aplikace od Autodesku pro Apple

Autor článku: Lubomír W. Novotný   

Tags: AutoCAD | Autodesk | Mac | mobilní aplikace | Software

Autodesk-Apple 01Návrat ke kořenům. Takto by mohl být nazván proces, který začal před několika lety. Loni se potvrdilo, že se nejedná o nějakou spontánní záležitost, ale že jde o proces probíhající veskrze systematicky. A o letošních prázdninách se stojaté vody poněkud rozvlnily – Autodesk uvedl pro „velký" Mac OS X „velký" CAD. Microsoft na jaře představil operační program Windows 8, jenž zanedlouho půjde do prodeje. Kdo si jej již vyzkoušel, je zajisté plný dojmů. Masy pravděpodobně na ně rychle přejdou. Uvidíme, jak se s novými Windows vypořádá podniková sféra, a je až stoprocentně jisté, že například obráběcí stroje a další výrobní technologie budou ještě hodně dlouho fungovat na Windows XP, jakožto základu řídicího systému Sinumerik od firmy Siemens.

Vedle toho tu máme Apple, který má hardware přece jen o něco dražší, ale například zakoupení nového operačního systému stojí 15,99 eura. Mimochodem, jeho přeinstalace proběhne tak, že o tom ani nevíte. Jen ty potřebné aplikace stále ne a ne na trh přijít.

„Naštěstí" jsou na světě inovativní firmy, které si potenciál počítačů Mac uvědomily. Autodesk během přibližně dvou roků vyvinul pro iPad 22 a iPhone 18 aplikací. Zdá se, že pro Autodesk se mobilní zařízení postupně stala velmi zajímavým zdrojem marketingových informací a pozitivní odezvy uživatelů produktů firmy Apple jej přesvědčily, že má smysl se vrátit k operačnímu systému, na kterém firma Autodesk začínala. Během těchto letních měsíců se v Apple Store objevil Inventor Fusion. Tiskové sdělení firmy Autodesk poněkud zapadlo a palcové titulky v CAD magazínech se nejspíš objeví až s koncem okurkové sezóny.

Existence dvou programů pro Apple – Autodesk Fusion a AutoCAD – vybízí ke srovnání, jak si tyto stojí vedle jejich jmenovců na platformě Windows. Dlouhá léta bylo dost nelehké položit vedle sebe dva naprosto identické stroje od poněkud odlišných výrobců. Týkalo se to nejen operačního systému, ale i těch nejzákladnějších komponent – procesoru, paměti, grafické karty. Avšak od doby, co Apple podporuje procesory Intel, je situace výrazně jednodušší.

Autodesk-Apple 02

Porovnání bylo provedeno na MacBook Pro verze 6,2 vybaveném dvoujádrovým procesorem Intel Core i5-540M, pracujícím na frekvenci 2,53 GHz, paměťovými moduly 2x2GB DDR3 taktovanými na 1066 MHz a pevným diskem Toshiba o velikosti 500 GB majícím rozhraní Serial ATA a otáčky ploten 5400 RPM. MacBook Pro obsahoval dvě grafické karty. NVIDIA GeForce GT 330M s 256 MB GDDR3 paměti a Intel HD Graphics s 256 MB sdílené paměti. Grafické karty se přepínají podle zatížení. Rozlišení displeje bylo 1440x900 bodů. Jednotlivé komponenty uváděl k „životu" Mac OS X Lion 10.7.4.

Firma Hewlett Packard reprezentovala platformu Windows. Použit byl HP ProBook 6550b, který obsahoval dvoujádrový procesor Intel Core i5-450M, 2x2GB paměti RAM (666 MHz) s grafickou kartou ATI Mobility Radeon HD 4550 a pevný disk velikosti Toshiba 500 GB pracující na 200 otáčkách. Rozlišení displeje 1600x900. Instalován byl operační systém Windows 7 SP1 64bit.

V tomto textu není cílem porovnávat kvalitu displeje, provedení chasy, klávesnice, výdrž baterie, rychlost náběhu systému apod. Zaměřme se stroze na to, co se skrývá pod povrchem, a ve vztahu k CAD aplikacím a jejich praktickému užití. Rozdíl ve výkonnosti procesoru reprezentují například dobře zpracované výkonnostní diagramy na stránkách www.cpubenchmark.net. Výkon procesoru Core i5-540M je zde uváděn 2465 bodů a pro Core i5-450M o něco více – 2520 bodů. Rozdíl je řekněme zanedbatelný. Mezi grafickými kartami je rozdíl přece jen vyšší. GeForce GT 330M získala 528 bodů, Mobility Radeon má skóre 319.

Na tomto místě je důležité připomenout, že aplikace Autodesku pod Windows stále více „tíhnou" k DirectX a pro CAD certifikovaného hardwaru je poměrně hodně. U počítačů firmy Apple je možné kromě standardně montovaných grafických karet do pracovních (herních) stanic umístit i jiné modely. Například firma nVidia má v nabídce podporovaných grafických karet pouze pár z řady Quadro, přičemž nVidia se rovněž stará o existenci ovladačů. I v tomto případě je na Mac OS zobrazovacím standardem OpenGL.

Autodesk-Apple 03

Inventor Fusion je modelář pro úpravu stávající geometrie a volné modelování. Je součástí instalací řady jiných programů, jež se uplatňují ve stavařských, strojařských, animačních, výpočtářských atd. oborech. Slouží jako univerzální a podpůrný nástroj ve chvílích, kdy je s modelem potřebné dělat věci, které daný specializovaný program kvůli pevnému řádu tvorby modelů dělat není schopen nebo je vůbec neumí. Inventor Fusion určený pro Apple má trochu jiné rozhraní a v tuto chvíli si na něm například nespustíte výpočtáři oblíbenou funkci Simplify, jež dokáže „mávnutím proutku" odstranit z modelu nepotřebné otvory, zaoblení či sražení o zadaných parametrech. Tato a další funkce z téže skupiny jsou spojeny s mechanickými simulacemi, jež jsou zatím dostupné jen pro Windows. Jinak Fusion pro Apple a Windows lze považovat, z toho, co uživatel vidí, za identické programy.

Porovnání výkonu těchto dvou platforem je možné například pomocí testu Microsoftu, jenž je dostupný na stránkách firmy http://ie.microsoft.com/testdrive/Default.html. U tohoto testu je však problém v tom, že lze jeho objektivitu pro test mezi platformami stěží zaručit už jen proto, že i na Windows na různých webových prohlížečích poskytuje rozdílné výsledky. Nejlepší jsou (samozřejmě) na Internet Exploreru.

Proto porovnání rychlosti práce na uvedených dvou strojích a v souvislosti s programy Autodesku tedy proběhlo nejprve na některých funkcích (činnostech) programu Fusion. První test spočíval v načtení součásti dílce programu z Inventoru (1). Druhý test probíhal na téže součástce složitého odlitku se spoustou závitových otvorů a zaoblení. Bylo provedeno odřezání čtvercového profilu (2), pak ještě jednou v protilehlém místě téže skicovací plochy (3). Třetí test spočíval ve vytvoření pole otvorů 50×50 o průměru 1 mm a hloubce 10 mm (3).

Autodesk-Apple tabV tabulce je uveden aritmetický průměr ze tří měření.

Druhým testovaným programem je program AutoCAD. I zde byla snaha počítač co nejvíce, přitom měřitelně zatížit. Tatáž součást byla načtena do programu AutoCAD a byl při stejném zobrazení rendrován tentýž pohled na součást v rozlišení 3072 x 2304 bodů. V případě Inventoru bylo měření provedeno pomocí stopek na iPhone a hbité ruky autora. Renomování obrazu je doprovázeno exaktním vyčíslením uběhnutého času renderingu samotným programem. Uvedené hodnoty jsou zprůměrovány ze tří opakovaných měření.

Závěr

V tabulce jsou uvedeny výsledky doby trvání týchž činností na týchž programech, avšak na dvou odlišných operačních systémech. Záměrně byl vybrán z dostupného hardwaru takový, aby se oba stroje velmi blížily výbavou. Pokud by měl čtenář zájem oprostit výsledky od vlivu rozdílu rychlosti zpracování dat vlivem rozdílu rychlosti jednotlivých komponent, v textu jsou uvedena exaktní označení, z nichž lze dohledat podrobnou specifikaci obou strojů. Zajisté to nebude lehké. Samozřejmě k nějakým nepřesnostem muselo dojít díky ne příliš exaktnímu způsobu měření. Jisté je, že i na základě uvedených postupů a výsledků a s přihlédnutí k tomu, že procesory a paměti jsou výkonově velmi blízké, je Apple MacBook Pro při použití programu Autodesk Fusion a AutoCAD o něco rychlejší než ProBook od HP. Manipulace s objekty (natáčení, přibližování) byla na MacBook Pro znatelně rychlejší a i přes horší rozlišení displeje zobrazení detailů, vyhlazení hran atd. bylo na Apple výrazně lepší. Pozn.: mimochodem i rychlost náběhu operačního systému je na Apple významně větší.

Stále více platí, že Autodesk je jedním z největších propagátorů Mac platformy mezi CAD firmami vůbec, přitom se dosud o tom nikterak v superlativech nemluví. Majitelů počítačů Apple je po světě opravdu hodně. Ale pro spoustu nejen techniků je platforma Apple drahou hračkou, pokud jsou na něm schopni provozovat jen nástroje, které jim nepřinášejí obživu. Avšak vypadá to, že za chvíli v oblasti CAD bude mnohé jinak. Inventor Fusion „TU" už máme, tudíž od dlouho očekávané změny na poli operačních systémů a CAD programů dělí uživatele jen pomyslný krůček, který musí udělat Autodesk – představit pro Mac OS X plnohodnotný program pro práci.

Například podle struktury návštěvníků Autodesk University, kde stavaři mají přibližně 70procentní podíl, by Autodesk „účinněji" postupoval například s programem Revit než s programem Inventor. Na druhou stranu těmito dvěma programy by oslovil velkou část technické veřejnosti, zároveň skalní a zároveň potenciální příznivce Applu. I na straně Applu je ještě spousta práce. Například s ohledem na relativně malou pestrost firmou Apple přímo nabízeného hardwaru by bylo potřeba rozšířit podporu výkonných profesionálních grafických karet. Spousta práce čeká například i společnosti nabízející firemní informační systémy, pokud budou chtít oslovit podnikovou sféru. Minimálně klienty budou muset „překlopit" do podoby fungující pod Mac OS. V tuto chvíli je jisté, že uživatelé CAD programů opět po letech začínají mít možnost volby. Po Autodesk University 2012 pravděpodobně budeme vědět více, kterým směrem a jak rychle se budou CAD programy firmy Autodesk ubírat.

Testovaný MacBook Pro zapůjčila firma iStyle.


Mohlo by vás zajímat: