Partneři Projektu CAD
EG.D hledá závady na VVN s automatickými drony a AI |
Autor článku: ED.G / redakce | |
Ty pak vyhodnocuje umělá inteligence, která hledá případné poruchy, a navíc se na základě získaných dat učí odhalovat další souvislosti. Díky tomu se výrazně zkracuje doba hledání závad, čímž se zrychlují i případné opravy na elektrickém vedení. Do ostrého provozu chce EG.D tuto inovativní technologii jako první distributor v České republice nasadit od ledna příštího roku. Umělá inteligence se stále učíDistributor v současnosti automatické drony v kombinaci s umělou inteligencí testuje a do ostrého provozu je chce nasadit od začátku příštího roku. První zkušební lety se konaly letos v dubnu na Pelhřimovsku, kde má EG.D vybudované zcela nové vedení velmi vysokého napětí. Další ověřování pak proběhlo v červnu v okolí Hustopečí na Břeclavsku. Zde je naopak vedení staršího typu. Je to z toho důvodu, aby umělá inteligence měla k dispozici široký balík dat. Umělá inteligence pak obrázky zpracovává a dokáže najít případné poruchy na vedení. Díky tomu je možné zkontrolovat větší rozsahy distribuční sítě ve větší kvalitě a ještě tak výrazně rychleji řešit následné možné opravy. Také je tvořena rozsáhlá databáze a zároveň sdílena data i s kolegy z E.ONu z dalších zemí. EG.D je teprve třetí zemí z koncernu E.ONPrávě velikost koncernu E.ON umožňuje tuzemskému EG.D čerpat zkušenosti z jiných států. Automatické drony a vyhodnocování výstupů pomocí umělé inteligence se nedávno osvědčily už v Německu nebo ve Švédsku. České EG.D je pak v rámci koncernu E.ON teprve třetí zemí, kde je tato inovativní technologie testována a plánuje se její uvedení do ostrého provozu. Drony zkracují hledání závad ze dnů na hodinyVyužívání dronů, nejen těch automatických, při kontrole vedení má hned několik výhod – šetří čas, zvyšuje bezpečnost práce a minimalizuje přerušení dodávek elektřiny při hledání závad. Dříve se kontroly stožárů a vedení prováděly v terénu pomocí dalekohledu, popřípadě se kombinovaly s fyzickou kontrolou postiženého úseku, kdy montér musí vylézt nahoru a vyhodnotit situaci zblízka. To je sice pro identifikaci závady velmi přesné, na rozdíl od dronu ale tento způsob zabere mnohem více času kvůli dalším nutným úkonům, které s ním souvisí. Drony zkracují hledání poruch z několika dnů na pouhé hodiny, dá se s nimi rychleji zkontrolovat mnohem delší úseky než dříve. A navíc zvyšují bezpečnost práce zaměstnanců. Na základě dat už teď je jasné, že drony velice pomáhají a automatizace dalších úkonů přinese další možnosti. Při využití dronu také nemusí technici zařízení pod napětím vypínat (na rozdíl od fyzické kontroly), a zákazníkům tak neomezují dodávky elektřiny. V současnosti EG.D kontroluje vedení velmi vysokého napětí pomocí jedenácti dronů a má více než dvacítku vyškolených pilotů. Do budoucna plánuje jejich počet, stejně jako množství dronů, rozšířit. K dispozici by je měli mít například i montéři, kteří kontrolují i vedení vysokého a nízkého napětí.
Mohlo by vás zajímat:
|