Partneři Projektu CAD
Česká hasicí technika z THT Polička pro řecké záchranáře |
VýzvyHlavním úkolem konstrukčního týmu bylo vytvořit v krátkém čase 3 varianty návrhu stejné koncepce pro jednotlivé typy podvozků. Protože schvalování a připomínkování návrhu probíhalo u konečného uživatele v Řecku, bylo nutno zajistit bezproblémovou obousměrnou komunikaci návrhu i připomínek. Neobvyklé požadavky byly kladeny i na technologii montáže. Zatímco obvykle se nástavba montuje na podvozek v dílnách THT, tentokrát bylo nutno při návrhu vzít v úvahu požadavek na transport v rozloženém stavu a následnou montáž u odběratele v Řecku. To znamenalo i poskytnout dokumentaci potřebnou pro výrobu vybraných položek a finální montáž, včetně podrobných rozpisek. ŘešeníNástavba vozidla sestává ze tří základních částí, a to přední skříně pro příslušenství, pohledové nádrže na vodu (jednotlivé varianty mají objem 5 000, 11 000 a 13 000 litrů) a zadní skříně s čerpacím agregátem. Základem konstrukce skříní je již osvědčená montovaná kostra z hliníkových profilů olepená hliníkovým plechem. Zatímco zadní skříň s čerpacím agregátem je téměř shodná pro všechny tři varianty, rozměry přední skříně se liší pro jednotlivé podvozky. Přední skříň se přepravuje v rozloženém stavu, všechny přířezy jsou označeny ve shodě s výkresy, které jsou vygenerovány ze 3D modelu. Naproti tomu zadní skříň je přepravována kompletně smontovaná a otestovaná i s namontovanou lafetou a žebříkem. Při montáži se zadní skříň pouze upevní na pomocný rám podvozku, připojí se pohon čerpadla a elektroinstalace, propojí se koncovky přívodních a výstupních hadic a čerpací agregát je připraven k použití. To, že se sestavená zadní skříň vejde do kamiónu, bylo ověřeno na digitálním modelu.
l PřínosyChybovost v rozměrech hliníkových profilů se rapidně snížila, díky bezchybné rozpisce materiálu je prakticky nulový podíl přířezů špatného rozměru. To přineslo značné finanční úspory drahého materiálu.Otevřené rozhraní Inventoru umožnilo přímé propojení do systému správy revizí, což značně zefektivnilo schvalovací i změnové řízení. Rozpiska se přímo exportuje do podnikového informačního systému, takže nedochází k chybám při přepisování. Přenesené údaje jsou podkladem pro zaplánování výrobních zakázek, na které jsou dále napojeny informační moduly nákupu, skladů a řízení výroby. Tyto moduly v sobě zahrnují například hlídání minimálních stavů jednotlivých položek, generování elektronických žádanek na materiál ze skladů, sestavování operativních výrobních plánů pro jednotlivá pracoviště apod. Aktuální verze výrobní dokumentace ve formátu DWG je k dispozici na všech pracovištích ( v THT je provozováno cca 80 pracovních stanic), využívá se prohlížeč DWG. „Skvělý prohlížeč DWG je všude.“ Luboš Moravec, technický ředitel THT Polička Pro komunikaci se zahraničním partnerem se velmi osvědčil formát DWF. Přenášené soubory jsou kompaktní, takže klesají požadavky na objem přenášených dat. K dispozici jsou bohaté možnosti nastavení obsahu (rozměry, úroveň detailu, tisk), snadné je poznámkování a přenesení požadovaných změn zpět do modelu. „Na tomto náročném projektu se jasně potvrdily výhody systému Autodesk Inventor, který používáme pro všechny nové projekty. Získané zkušenosti samozřejmě uplatníme i v dalších zakázkách, na kterých již pracujeme.“ Stanislav Červený, ředitel THT Polička |