Google překladač: English Deutsch

Zvyšování výkonu závodních motorek pomocí Edgecamu

Autor článku: Stewart Bint   

Tags: CAM | EDGECAM | Nexnet | Strojírenství

Nexnet250Přední výrobce motorů do závodních motocyklů Patrick Walker říká, že díky Edgecamu a jeho 4osému obrábění je nyní schopen vyrábět ještě výkonnější motory a častěji vítězit. Patrick Walker je zakladatel a technický ředitel Works Racing Motorcycles Ltd. a osobně obrábí větší odlitky a několik vnitřních částí pro vytvoření dokonalé repliky motorů klasických závodních motorek z přelomu 50. a 60. let. Prostřednictvím vlastního závodního týmu Walker propaguje výrobu svých motorů a říká, že závodní dráha je jediným místem k měření jejich úspěchu.

„Navrhujeme a vyrábíme historické závodní motocykly Norton, jejich motory a součásti s cílem dosažení té nejvyšší úrovně v závodech klasických motorek. Protože vyhráváme tolik závodů s vlastními replikami historických motorek, které navíc řídí bývalý světový šampión Glen English, svět motorsportu ví, že naše motory jsou silnější a kvalitnější než ty konkurenční."

Předpisy závodů klasických motorek stanoví, že i když jde o motory a motorky nové, musí jít o přesné repliky originálů, a to i ve třídách 350 a 500 ccm, které Walker vyrábí. Walker k tomu říká, že díky špičkovému CAD/CAM softwaru Edgecam dokáže obrábět komponenty a odlitky na nejvyšším stupni přesnosti, a jeho motory tak mají mnohem více výkonu.

Provedení spalovací komory v hlavě válce Norton je dokonalým důkazem přínosu Edgecamu, protože motorky jsou i kvůli přesnosti obrobení stále rychlejší. Původně byla komora vypracována ručně kolem roku 1957, kdy modelář vytvořil její dřevěný model pomocí dláta. „Vytvořil jsem 3D model nového motoru a 3D model odlitku s přídavkem na obrábění. Když pak otevřu CAD soubor v Edgecamu, díky jeho asociativitě jsou všechny konstrukční změny nebo jiné opravy automaticky aktualizovány a přizpůsobeny jsou i NC dráhy."

Nexnet2

„Potom použiji Edgecam k vytvoření řezných drah pro hrubovací, dohrubovací a dokončovací operace." Když má Walker hotový obráběcí postup, spustí si v Edgecamu jeho simulaci, která je dle jeho slov naprosto zásadní při ladění technologie obrábění. „Obrábím drahé součástky z hliníku, oceli a bronzu, i zkušeným programátorům občas unikne kolize, ale simulace v Edgecamu je spolehlivě detekuje a zabraňuje jim." V Edgecamu pak vygeneruje NC kód pro jejich frézku Haas Minimill 2 umístěnou v dílně ve Stratfordu nad Avonem.

Předchozí tři roky Walker CAM software vůbec nepoužíval, protože jeho původní CAM software byl pro něj příliš těžkopádný a složitý. „Dokonce i jednoduché věci se programovaly komplikovaně, a tak jsem se musel naučit G-kód – pokud dílec nebyl příliš komplexní, psal jsem NC kód zdlouhavě ručně. Pak jsem přešel na Edgecam a zjistil, jak je programování v něm snadné, zejména po vynikajícím školení a podpoře během mého zaučování. Nyní používám Edgecam pokaždé bez ohledu na to, zda je dílec složitý nebo ne, protože mi ušetří mnoho času."

Nexnet3
Nexnet4

Patrick Walker je oficiálním partnerem výrobce historických závodních motorek Norton a je velmi pravděpodobné, že se jeho vztah se společností bude dále prohlubovat díky tomu, že svou výrobu motorů rozšiřuje na výrobu kompletních motorek, a to ve spolupráci s novou fabrikou Norton u závodního okruhu Donington Park. Walker nyní na svých webových stránkách www.worksracing.co.uk prodává všechny 500ccm a 350ccm součástky pro závodní motory Norton a koncem roku pro ně bude vyrábět a prodávat také kompletní rámy.

Patrick Walker poskytuje také konstrukční a výrobní poradenství ohledně motorů pro širokou motoristickou společnost. Nedávno vyrobil kryt motoru obrobený z 60kilového polotovaru pro jednoho závodníka v British Team Touring Car Championships. „Hodně lidí říká, že bylo šílenství obrobit takový dílec z kusu – normálně by se totiž spíše odlíval, to se ale pro jeden kus nevyplatí. S Edgecamem to byla hračka."

Nexnet5

Walker Edgecam použil také k obrobení repliky krku řízení (tzv. brýlí) pro závodní motorku Matchless G45. „Můj zákazník měl opravdu drahou motorku, ale bez krku řízení. A tak si krk řízení vypůjčil, já ho vymodeloval a pak jich několik vyrobil. Edgecam má výhodu v tom, že mi dává možnost obrobit takové dílce z kusu namísto nutnosti je odlívat."

Jeho první práce v oblasti motorsportu byla u společnosti Norton po boku legendárního konstruktéra závodních motocyklů Douga Hele. „Je to ironie," říká, „protože Doug pracoval na vývoji původního motoru, který teď vyrábím já." Patrick Walker byl také zapojen do několika různých závodních programů vč. rozvoje motorů pro supercars, jako např. Jaguar XJ220 či Aston Martin DB7. To vše ještě předtím, než si v roce 1994 založil vlastní společnost na vývoj motorů, Maxsym Engine Technology, a rozhodl se zahájit činnost Works Racing Motorcycles Ltd. během festivalu rychlosti Goodwood Revival v roce 2008.

Nexnet6

„Mnoho mých konkurentů CAM software vůbec nepoužívá a programují CNC stroje ručně, jenže bez Edgecamu nelze vyrobit něco jako spalovací komoru v mých motorech. Jde o složitý 3D tvar, který nemůže být naprogramován ručně. Požadavek na neustálé zvyšování výkonů motorů si žádá obrábět velmi přesně i ty nejsložitější tvary, pomocí Edgecamu se nám to daří a díky tomu častěji vyhráváme závody."

Autorem je Stewart Bint z VERO Software

Přeložila a doplnila Bc. Petra Slatinová z Nexnet, a. s.


Mohlo by vás zajímat: