Google překladač: English Deutsch

Herní Engine

Autor článku: Nicom - Michal Spielmann   

Tags: 3ds Max | Amazon Lumberyard | CAD | Cryengine | Herní engine | Maya | Ondřej Hudeček | Stingray | Unity | Ureal

Nicom herni engine-1750Blíží se čas vánoční, tudíž čas hravý. Profesionální lektoři CAD týmu Autodesk autorizovaného střediska NICOM, a. s., se tentokrát zaměřili pro někoho možná na nezvyklou oblast CADu, na herní engine. Jistě vás napadne: „A co má herní engine společného s CADem?“ Na první pohled možná nic, ale když se trochu zamyslíte, jistě trefíte do černé­ho Smile Vždyť aplikace 3ds MaxMaya od společnosti Autodesk jsou určené k modelování herních či filmových modelů a scén. Ale do těch­to scén samozřejmě můžete přispět i modely z AutoCADu, Inventoru, Revitu či jiných modelářů.

Konkrétní zaměření z našeho úhlu pohledu najdete pak v dalším článku po vánocích, kdy pro naše příznivce připravujeme malý dárek. A abyste nebyli zklamaní, na konci článku máme pro vás připravenou soutěž Smile
Nyní se však věnujme aktuálnímu přehledu sestaveného pro herní engine. Věřím, že minimálně herní nadšence potěší. Profesionál ve svém oboru a člen našeho CAD týmu, Ondřej Hudeček v následujících odstavcích shrnul přehled aktuálních možností.

Game engine

Cryengine

Engine s legendární grafikou a možná nejvyspělejší dostupnou AI. Je to kompletní řešení pro vývoj ,,velkých“ desktopových her s náročným prostředím a realistickou grafikou. Asi proto zatím mezi jeho cílovými platformami nejsou žádné mobilní.
Platformy: Windows PC, Linux, MacOS, Oculu Rift, Xbox One, Playstation 4.
Vývojové prostředí: Windows, MacOS.
Cena: Zcela zdarma bez jakýchkoliv poplatků za využití nebo procent z prodeje.
Reálná cena: Za samotný engine a jeho používání se skutečně neplatí, platí se pouze za podporu a možnosti využívání marketu k prodeji vlastní tvorby a tato služba stojí 50$/měsíc, případně prémiová za 150$/měsíc. Bez tohoto členství v komunitě není podpora, nejsou slevy a dokonce ani oficiální tutoriály na webu.

Obr Nicom 01-1750

Unity Engine

Jeden z nejpopulárnějších enginů současnosti s dost možná nejrozsáhlejší podporou herních platforem. V podstatě všechny profesionální 3d softwary nějakým způsobem spolupracují s unity tak, aby výměna dat byla co nejjednodušší, což dává tvůrcům prakticky neomezené možnosti. Jednoduše řečeno, cokoliv co vytvoříte v nějakém dostupném 3d programu, může být součástí virtuálního světa v Unity.
Platformy: Windows PC, Linux, MacOS, Android, IOS, Windows phone, Tizen, Steam OS, Web GL, PS 4, Xbox One, Nintendo, Oculus Rift, Google Cardboard, Steam VR, PS VR, Gear VR, MS Hololens, Daydream, Android TV, Samsung smart TV, TV OS, Nintendo Switch, Fire OS, Facebook Gameroom
Vývojové prostředí: Windows, MacOS
Cena: free
Reálná cena: Unity je free pro osobní užití, tedy jen po dobu než vyděláte 100 000 $/rok jako firma, bez ohledu na to či vám k tomu slouží Unity nebo ne, zároveň je také omezené pro tvorbu například online her, protože s free verzí se připojí najednou pouze 20 hráčů a zároveň je také osekáno o některé užitečné funkce pro ty, kteří to s vývojem myslí vážně, například není dostupný zdrojový kód nebo nástroje pro performace reporting.
Za 35 $/měsíc je možné pořídit členství plus, kde je již vše dostupné (až na zdrojáky, za ty je potřeba dát ještě o fous víc). Ale ani za peníze není vše a tak je maximální počet online hráčů omezen (či zvýšen) na 50 současně hrajících.
Za 125 $/měsíc už je možné mít vše, tedy zdrojové kódy i více hráčů v online hrách. Více ale neznamená neomezeně, přesněji jde o 200 hráčů. K dosažení neomezeného počtu už je cena na domluvě s Unity a není pevně stanovena, předpokládejme, že je více než posledních 125 $/měsíc.

Obr Nicom 02-1750

Unreal Engine

Unreal engine byl jako první AAA engine vypuštěn zcela zdarma a to včetně zdrojáků, což vedlo k vybudování v současnosti největší tvůrčí komunity tvůrců her. To v praxi znamená že UE má také nejširší podporu ze všech dostupných enginů.
UE vyniká bezkonkurenční grafikou, kterou využívají i tvůrci architektonických vizualizací a animovaných filmů. Samozřejmě i z programového hlediska s širokou škálou nástrojů pro kodéry je UE na špičce. UE také díky své rozšířenosti spolupracuje jednoduše (stejně jako unity) se všemi profesionálními 3d programy a tak je vytváření či generování světů, assetů, či postav velmi efektivní.
Platformy: Windows PC, Linux, MacOS, Android, IOS, HTML5, Oculus Rift, Steam, Steam VR, Playstation, Playstation VR, Xbox One
Vývojové prostředí: Windows, MacOS (údajně snad i linux)
Cena: free
Reálná cena: S reálnou cenou se to má tak, že Epic Games si berou 5% ze zisku nad 3000 $ vydělaných za první čtvrtletí oficiálního prodeje hry, což je více než férová nabídka, nevyděláš-nezaplatíš a zaplatit pár procent z něčeho, co už vydělává, mě taky přijde férové.

Obr Nicom 03-1750

Amazon Lumberyard

Amazon Lumberyard je postaven na základě Cryenginu s přidanou integrací řady cloudových služeb nejen od Amazonu. Za zmínku stojí například Twitch nebo AWS, což hraje do karet zejména tvůrcům online her.
Lumberyard bohužel zatím není příliš rozšířený a nemá tedy ani takovou uživatelkou základnu či integraci s 3d programy. Podporuje ale samozřejmě všechny základní formáty pro výměnu 3d dat, tak jako ostatní.
Ačkoliv je samotný engine zcela zdarma pro jakékoliv komerční či nekomerční účely, využívání integrovaných cloudových služeb je zpoplatněno a není ani možné použití konkurenčních cloudových řešení, protože jak se píše v podmínkách, Amazon by nic nevydělal a neměl by tedy za co samotný engine vyvíjet. Pokud jde však o vytváření single player her je tedy zcela zdarma a bez omezení.
Platformy: Windows PC, Linux, MacOS, Oculu Rift, Xbox One, Playstation 4
Vývojové prostředí: Windows, MacOS
Cena: free
Reálná cena: Engine je free, je free i v případě single player her, ale v případě online multi playeru je potřeba platit za AWS (cloudové platformy Amazanou) a to se v případě, že je hra úspěšná může pěkně prodražit.

Obr Nicom 04-1750

Autodesk Stingray

Stingray je Autodeskem nedávno koupený engine, jehož hlavní výhodou je přímé a živé spojení s nejpoužívanějšími 3d programy Autodeksku, Mayou a 3ds Maxem. Díky tomu je možné celé scény připravovat rovnou v Mayi nebo v Maxu a live nahlížet v prostředí herního enginu. To platí samozřejmě jak pro mode, animace, tak i pro shadery a svícení scén.
Bohužel má ale Stingray zatím pouze malou uživatelskou základnu ve srovnání s např. s Unity nebo UE, takže jej Autodesk tlačí také směrem Realtime vizualizací, což je super zejména v architektuře či animaci.
Platformy: Windows PC, Linux, MacOS, Oculu Rift, Xbox One, Playstation 4
Vývojové prostředí: Windows, MacOS
Cena: 30 €/měsíc
Reálná cena: 30 €/měsíc nebo studentská licence na 3 roky zdarma, případně v ceně předplatného s Maya LT.

Obr Nicom 05-1750

Rozuzlení

Nakonec má každý engine něco, co ti ostatní nemají, například Stingray má live spojení s Maxem a Mayou, Cryengine má vyspělou AI a Lumberyard ještě navíc podporu všemožného onlinování, Unity má jednoznačně nejširší podporu platforem, ale Unreal zase z mého pohledu bezkonkurenční licenční podmínky a enormní uživatelskou komunitu.
Mým osobním favoritem je Unreal Engine. Nejen proto, že díky licenční politice dává k dispozici absolutně všechno a pokud hra nakonec nic nevydělá, tak ani nic nestojí (z pohledu enginu samozřejmě), ale taky proto, že má širokou podporu nejen uživatelů a interoperabilitu s většinou 3d programů.
Tak co, už víte na co ve světe CAD využít herní engine? Pokud stále váháte, nezapomeňte číst příští CAD News, anebo se rovnou přihlaste na některý ze 3D kurzů, či si domluvte konzultace v Autodesk autorizovaném školicím středisku společnosti NICOM. a.s.
Autorizované školicí středisko NICOM provádí školení na pevných učebnách v Brně, Ostravě a Praze, nebo na mobilních učebnách po celé republice.

Soutěž

Obr Nicom 06-1750A  jak jsem slíbil, na závěr malý dárek – soutěž o knihu AutoCAD: Názorný průvodce pro verze 2017 a 2018. Soutěžní otázka zní: Kolik obrázků má tato kniha? Malá nápověda: je jich více jak 200 Smile Svoje tipy posílejte na cad@nicom.cz. Nejpřesnější či nejbližší tip získá tento bestseller o aplikaci AutoCAD.

Krásné a pohodové vánoční svátky!



Michal Spielmann
Autodesk Ciertified Instructor
Autodesk AutoCAD Professional
Autodesk Inventor Professional


Mohlo by vás zajímat: