ITS IBM Power
Polyworks skyscraper
Google překladač: English Deutsch

Jak proměnit změny v konkurenční výhodu

Autor článku: TECHNODAT / Štěpán Pavliska   
Čtvrtek, 29 Květen 2025 21:10

Tags: 3DEXPERIENCE | Issue Management | PLM | Technodat | Změnové řízení

Technodat-Jak promenit zmeny--2522Kon­strukč­ní návrh schvá­le­ný, vý­kre­sy při­pra­ve­né, vý­ro­ba roz­je­tá. Na­jed­nou se ale ob­je­ví dro­b­ná chyba v de­tai­lu uchy­ce­ní. Na první po­hled nic zá­sad­ní­ho. Jenže když se změna do­sta­ne k tech­no­lo­gům, vý­ro­bě, ná­ku­pu nebo kva­li­tě, za­čí­ná ko­lo­toč do­ta­zů, e­‑mailů a ne­jas­nos­tí. Kdo změnu schvá­lil? Kdy vstou­pí v plat­nost? Koho se týká? A proč vůbec vnik­la?

Změny často nejsou dobře do­ku­men­to­va­né ani ří­ze­né. Stá­va­jí se pří­či­nou chyb, zdr­že­ní a zby­teč­ných ná­kla­dů. Změ­no­vé ří­ze­ní není jen nutná for­ma­li­ta. Je to klíč k tomu, aby firma do­ká­za­la re­a­go­vat na změny rych­le, ko­or­di­no­va­ně a bez zby­teč­ných chyb. Jak z něj udě­lat kon­ku­renč­ní vý­ho­du?

Proč jsme to změnili?

Každá změna má svou pří­či­nu. Nej­čas­tě­ji re­a­gu­je na pro­blém – ať už ve vý­ro­bě, kva­li­tě, nebo na zá­kla­dě zpět­né vazby od zá­kaz­ní­ka. Ta­ko­vých pro­blé­mů bý­va­jí ti­sí­ce. Jak je evi­do­vat? Někdo si je pa­ma­tu­je, jiný je má v e­‑mai­lech. Tím ale ris­ku­je­me, že se na pro­blémy za­po­me­ne – a budou se opa­ko­vat.
Dis­ci­pli­no­va­něj­ší po­u­ží­va­jí sdí­le­nou Ex­ce­lo­vou ta­bul­ku. De­fi­ni­ce a ří­ze­ní pro­blé­mu však zů­stá­va­jí ma­nu­ál­ní­mi pro­ce­sy – je nutné vy­tvá­řet po­pi­sy, po­ři­zo­vat scre­en­sho­ty a ručně ko­pí­ro­vat data mezi sys­témy. Navíc chybí da­to­vá ná­vaz­nost – di­gi­tál­ní kon­ti­nu­i­ta.
Pro­blémy by se měly evi­do­vat a řešit tam, kde jsou data – V PLM.

Issue Management v platformě 3DEXPERIENCE

Issue Ma­nage­ment je ná­stroj pro evi­den­ci pro­blé­mů a ne­shod. Je k dis­po­zi­ci pro kaž­dé­ho uži­va­te­le plat­for­my.
Pro­blémy mů­že­me evi­do­vat tím nej­lep­ším mož­ným způ­so­bem – ve 3D. Vy­hne­me se tak slo­ži­tým po­pis­kům a tvor­bě ob­ráz­ků. Hlav­ní je, že tak ře­ši­tel daný pro­blém lépe po­cho­pí.
A co je nej­dů­le­ži­těj­ší – issue je na­vá­zán na sou­vi­se­jí­cí data: 3D model, vý­kres, tech­no­lo­gic­ký po­stup, do­ku­ment, uži­va­te­le, pro­jekt nebo změnu. Zkrát­ka na vše, co s pro­blé­mem sou­vi­sí.

Poučme se ze svých chyb

Di­gi­tál­ní kon­ti­nu­i­ta zna­me­ná zpět­nou do­hle­da­tel­nost. Za­čí­ná­te nový pro­jekt? Vy­ví­jí­te nový vý­ro­bek? Není nic jed­no­duš­ší­ho než si najít uply­nu­lý pro­jekt nebo exis­tu­jí­cí vý­ro­bek a po­dí­vat se, s ja­ký­mi pro­blémy jste se po­tý­ka­li. A ne­o­pa­ko­vat je.

Technodat-Jak promenit zmeny-2522

Změna není jenom o konstrukci

Nej­ví­ce ty­pic­ké změny jsou ty kon­strukč­ní. Je to jed­no­du­ché. Od­ha­lí se pro­blém, kon­struk­tér vy­tvo­ří novou re­vi­zi, upra­ví mo­de­ly, vý­kre­sy a změnu vydá.
Pro­blémy ale často vzni­ka­jí v na­va­zu­jí­cích pro­ce­sech. První na řadě je tech­no­log, který musí vy­hod­no­tit do­pa­dy změn na vý­ro­bu – upra­vit vý­rob­ní ku­sov­ník, tech­no­lo­gic­ký po­stup a ná­vod­ky. Do pro­ce­su mohou za­sa­ho­vat také NC pro­gra­má­to­ři nebo ná­kup­čí.
Každý z nich však pra­cu­je v jiném sys­té­mu. Kon­struk­tér v CADu, tech­no­log a ná­kup­čí v ERP, pro­gra­má­tor v CAMu. Tyto sys­témy mezi sebou ne­ko­mu­ni­ku­jí – a opět na­rá­ží­me na ab­sen­ci di­gi­tál­ní kon­ti­nu­i­ty.
V praxi tak kaž­dou změnu pro­vá­zí elek­tro­nic­ký nebo pa­pí­ro­vý for­mu­lář který jed­not­li­ví pra­cov­ní­ci vyplňují. Ří­ze­ní zejmé­na kom­plex­ních a sou­vi­se­jí­cích změn se tak stává noční můrou. Všech­no se pro­ta­hu­je a vzni­ka­jí zby­teč­né chyby.
S tím sou­vi­sí i do­ku­men­ta­ce změn.

A co tam vlastně změnil?

Každý (dobrý) kon­struk­tér ví, že změny je nutné do­ku­men­to­vat. Jenže do­ku­men­ta­ce změn bývá často vní­má­na jako nutné zlo – bere čas a ne­při­ná­ší pří­mou při­da­nou hod­no­tu. Tak proč ji ne­au­to­ma­ti­zo­vat?

Change Management v 3DEXPERIENCE

Změ­no­vé ří­ze­ní v plat­for­mě 3DE­X­PE­RI­EN­CE je glo­bál­ní – spo­ju­je všech­ny role za­po­je­né do změny v rámci jed­no­ho pro­ce­su. Každý tak do­stá­vá správ­né in­for­ma­ce ve správ­ný čas.
Je po­tře­ba něco schvá­lit nebo zkon­t­ro­lo­vat? Plat­for­ma na to upo­zor­ní.
Byly do­kon­če­né kon­strukč­ní změny a je na­ča­se řešit vý­ro­bu? Plat­for­ma na to upo­zor­ní.
Na­vr­že­ná změna je ne­vhod­ná z hle­dis­ka vý­ro­by a byla za­mít­nu­tá? Plat­for­ma na to upo­zor­ní.

Práce pod změnou

Když na­pří­klad kon­struk­tér pra­cu­je pod změ­nou, veš­ke­ré pro­ve­de­né úpra­vy se samy do­ku­men­tu­jí. Od­pa­dá tak otrav­ná a zdlou­ha­vá do­ku­men­ta­ce pro­vá­dě­ných změn. Tech­no­log nebo pro­gra­má­tor si ná­sled­ně můžou pro­ve­de­né úpra­vy snad­no do­hle­dat a na­vá­zat na ně.

Digitální kontinuita

Da­to­vá ná­vaz­nost nám ve změ­no­vém ří­ze­ní umožňuje:

  • Co­ko­liv do­hle­dat
    • Co se změ­ni­lo? Kdo to změ­nil? Kdy se to změ­ni­lo? Kdo to schvá­lil? Proč se to mě­ni­lo?
  • Au­to­ma­ti­zo­vat
    • Do­ku­men­ta­ce pro­vá­dě­ných změn
    • Ří­ze­ní ži­vot­ní­ho cyklu
    • Udr­že­ní vazeb
  • Řídit
    • Ří­ze­ní kom­plex­ních změn a je­jich schva­lo­vá­ní
    • Hlí­dá­ní po­řa­dí změn

Závěr

Di­gi­tál­ní kon­ti­nu­i­ta ve změ­no­vém ří­ze­ní umožňuje pro­mě­nit změny v kon­ku­renč­ní vý­ho­du. Jste spo­ko­je­ní se změ­no­vým ří­ze­ním u vás ve firmě?

 


Mohlo by vás zajímat: