|
Spolupráce Gordon Murray, Altair a Advanced Engineering je příkladem využití pokročilé strukturální simulace a optimalizace
Na přelomu léta a podzimu se sešlo hned několik zajímavých novinek, které spojuje jméno Gordona Murrayho, legendárního konstruktéra, vizionáře a zakladatele stejnojmenné automobilky. Pojďme si tyto novinky připomenout a podívejme se, jak s nimi souvisejí moderní přístupy ke strukturální optimalizaci a digitálnímu vývoji karoserií.
Gordon Murray – konstruktér s vizíPro ty, kdo jméno Gordon Murray znají jen okrajově, stojí za to krátké připomenutí. Murray se proslavil jako hlavní konstruktér vozů Formule 1, zejména v týmech Brabham a McLaren, kde stál za vítěznými vozy Nelsona Piqueta, Ayrtona Senny či Alaina Prosta. V letech 1991–2004 vedl oddělení McLaren Cars a navrhl ikonický McLaren F1 – dodnes považovaný za jeden z nejlepších supersportů všech dob. Verze F1 LM zvítězila roku 1995 v závodě 24 hodin Le Mans jako doposud poslední z vozů původně homologovaný jako silniční. V roce 2007 založil Gordon Murray Design (GMD) a později i Gordon Murray Automotive (GMA). Od roku 2020 rozvíjí pod hlavičkou Gordon Murray Group (GMG) několik specializovaných divizí, včetně Gordon Murray Technologies (GMT) zaměřené na elektrifikaci, lehké konstrukce a mobilitu budoucnosti. Za své přínosy získal řadu ocenění – od čestných titulů doktora či profesora přes Řád britského impéria až po cenu BBC Top Gear za celoživotní dílo, která jej označila za „pravděpodobně největšího a nejoriginálnějšího myslitele v oblasti Formule 1 i automobilového inženýrství“.
 Gordon Murray's Le Mans GTRExkluzivní vozy z divize Special Vehicles V srpnu byla představena nová dceřiná společnost Gordon Murray Special Vehicles, zaměřená na stavbu ultra-exkluzivních vozů na míru. Debutovala dvojicí supersportů inspirovaných závody Le Mans – modely S1 LM a Le Mans GTR. Tyto vozy navazují na slavné vítězství Murrayho konstrukce z roku 1995, přesně po třiceti letech. Model S1 LM („Special One Le Mans“) pohání atmosférický dvanáctiválec 4,3 l o výkonu přes 700 koní, přičemž vznikne pouze pět kusů. Koncepčně navazuje na odkaz McLarenu F1 a technicky vychází z modelu T.50, včetně ikonického tří-sedadlového uspořádání s řidičem uprostřed. Druhý z dvojice, Le Mans GTR, bude vyroben ve 24 kusech a vyniká dlouhou zádí, připomínající klasické prototypy z vytrvalostních závodů sedmdesátých až devadesátých let. 
Spolupráce Gordon Murray Group a Altair
V září oznámily společnosti Gordon Murray Group (GMG) a Altair zahájení spolupráce na projektu M-LightEn, který zastřešuje britské Advanced Propulsion Centre UK (APC). Cílem projektu je aplikace metod digitálního konceptu C123 společnosti Altair – pokročilé metodiky strukturální optimalizace pro odlehčené karoserie. Tato metodika umožňuje zefektivnit vývoj karosérie od prvotního návrhu až po finální ověřovací výpočty. Tento nový projekt navazuje i na předchozí simulační projekty, kde participovala i tuzemská Advanced Engineering s.r.o. Jednalo se o vývoj vozu T.33 (na úvodním snímku) pro divizi Gordon Murray Automotive (GMA). Tým Advanced Engineering se zde podílel na simulacích a optimalizacích struktur karoserie, a to ve formě poskytování inženýrských služeb.  Na vývoji vozu T.33 pro divizi Gordon Murray Automotive (GMA) participovala i tuzemská společnost Advanced Engineering s.r.o.. Její tým se podílel na simulacích a optimalizacích struktur karoserie, a to ve formě poskytování inženýrských služeb.
Optimalizační proces C123 – inteligentní cesta k odlehčené konstrukciSpolečnosti GMG a Altair spojuje společné téma: odlehčené konstrukce a simulacemi řízený vývoj. Metodika C123 vychází z platformy Altair HyperWorks a využívá zejména nástroje OptiStruct pro pokročilé strukturální optimalizace. Proces C123 je rozdělen do tří fází: - C1 – Topologická optimalizace konceptu: hledání optimálních strukturálních rozvržení pomocí topologické a free-form optimalizace při využití voxel-based modelů pro definici „design space“, tedy prostoru, kde je možné optimalizovat hmoty.
- C2 – Dimenzování idealizovaných uzlů a profilů: rychlá optimalizace profilů a spojů se zjednodušenou geometrií, řešení množství variantních studií.
- C3 – Detailní návrh: finální optimalizace dimenzování i s ohledem na vyrobitelnost a výrobní náklady.

Metodika umožňuje flexibilně kombinovat úrovně přesnosti a iterativně propojovat různé fáze. Není tedy nutno se striktně držet chronologie fází, ale volně dle dosažených výsledků iterovat mezi nimi. A je také možné kombinovat části výpočetních modelů s různou mírou detailu. Simulace zahrnují jak globální, tak lokální, statické i dynamické výpočty (např. pro torzní tuhost, ohyb nebo čelní nárazy), ale i modální analýzy.

Zajímavým rozšířením je Multi-Model Optimization (MMO) – postup, který umožňuje optimalizovat společné části více jedné platformy více vozů (např. různé konfigurace karoserie sdílející bateriový modul). Díky této metodice lze již ve fázi konceptu rychle vyhodnotit desítky až stovky variant, najít vyvážený kompromis mezi hmotností, tuhostí, bezpečností a cenou, a zároveň minimalizovat rizika pozdních změn ve vývoji. Předností metodiky C123 jsou široké možnosti použití. Lze ji aplikovat pro různé architektury (monokok závodního auta, samonosná karosérie, karoserie na nosném rámu), výrobní procesy a materiály (různé kovy, kompozity). V tuzemsku proces C123 využívá například Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě při vývoji autobusů.
Advanced Engineering a projekt T.33Jak bylo již uvedeno, ještě před zavedením metodiky C123 se do vývoje supersportu Gordon Murray T.33 zapojil tým Advanced Engineering a podílel se na simulacích a optimalizacích struktur karoserie tohoto dvousedadlového kupé a roadsteru s atmosférickým V12. Jeho nosná struktura kombinuje tvarově složité kompozitové díly s hliníkovými odlitky, s důrazem na minimální hmotnost, počet dílů i spojů. Simulační výpočty probíhaly pomocí nástrojů Altair OptiStruct pro statické analýzy a optimalizace a dále pomocí LS-DYNA pro virtuální crash testy. Pro inženýry z Advanced Engineering to byla nejen technická výzva, ale i „krásná práce“ pro automobilovou legendu. ZávěremV roce 2026 oslaví Gordon Murray své osmdesáté narozeniny. Přejeme tomuto výjimečnému inženýrovi i jeho týmům mnoho dalších úspěchů – ať už za volantem supersportů, nebo při simulacích, kde vzniká budoucnost lehkých a výkonných automobilů. |