Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
- 24.07. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 28.07. Trimble SketchUp – základní kurz
- 28.07. Blender – pokročilé materiály a renderování
- 28.07. Unreal Engine – vizualizace
- 30.07. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 01.08. Trimble SketchUp – prezentace návrhů
- 04.08. AutoCAD – kurz pro pokročilé
- 04.08. Autodesk Inventor – kurz pro pokročilé (sestavy a strojní návrhy)
- 04.08. AutoCAD kurz – navrhování a správa dynamických bloků
- 05.08. AutoCAD 2013 - základní kurz
Aktuální články
- Konference Mapy jsou pro každého 2025
- Jak se připravit na blackout podle Profiky
- Pozvánka na konferenci BIM DAY 2025
- Vericut je nyní k dispozici ve verzi 9.6
- Základní školení Siemens NX CAD a CAM s dotací
- Dell 14 a 16 Premium – větší výkon a dlouhá výdrž baterie
- Digitální dvojče a simulace výroby
- Sygic se pouští i do navigace motorkářů
Nový robot Helhest z ČVUT zvládl testování v Alpách a míří na trh |
Úterý, 22 Červenec 2025 13:27 |
Nový taktický robot Helhest, který vyvíjejí vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT, dokazuje svůj potenciál nejen v laboratoři, ale nově také při náročném testování v rakouských Alpách. Helhest je rychlý, odolný a konstruovaný pro náročné podmínky. Nejde ale jen o akademický projekt. Z technologie schopné autonomního pohybu v obtížném terénu vznikl první spin-off ČVUT v oblasti robotiky s cílem uvést novou technologii na trh.
Robot dosahuje rychlosti až 20 km/h, unese až 100 kg a zvládne překonat půlmetrové překážky. Díky konstrukci se dokáže znovu převrátit a pokračovat v misi. V extrémních podmínkách tak zvládne i provoz „vzhůru nohama“. Zásadní je modulární přístup: základní verze robota cílí například na výzkumné instituce, které potřebují robustní hardware pro vlastní algoritmy. Autonomní navigace je založená na pasivních senzorech – především kamerách – což umožňuje operace i bez GPS a snižuje viditelnost ve spektru. Potenciální aplikace zahrnují vojenský a záchranný průzkum, převoz senzorů pro detekci chemických látek, operace v podzemí i asistenci v těžko přístupném terénu. Zvládne černou sjezdovku v Alpách i pád do potoka „Konstrukce vzbudila velký zájem mezi zahraničními odborníky. Díky třem kontaktním bodům měl Helhest v terénu stabilní trakci i tam, kde čtyřkolové stroje ztrácely částečně kontakt se zemí,“ říká prof. Tomáš Svoboda. Robot dokázal v ručním režimu vyjet extrémně strmý terén, srovnatelný se sklonem černé sjezdovky, a osvědčil se i v krizových situacích – při pádu do potoka se nezastavil a pokračoval v jízdě. „Vyhovovalo nám, že nešlo o soutěž, ale o společné cvičení robotických skupin a sběr dat v extrémním prostředí. Pro další vývoj to bylo velmi cenné a umožní nám to dělat rychlé pokroky,“ vysvětluje prof. Svoboda, kterého těší, že v náročném porovnání s modely ze zahraničních univerzit obstály i další roboty z Fakulty elektrotechnické, pásový MARV a kolový Husky, kterého testoval tým prof. Jana Faigla z Centra umělé inteligence FEL ČVUT. „Naše roboty prokázaly výbornou technologickou prostupnost i ve výškách a náročných horských terénech,“ dodává prof. Svoboda. Tým aktuálně ladí pokročilé autonomní chování založené výhradně na pasivních senzorech (kamery, IMU, magnetometry) bez použití LiDARu. Tento přístup nejen snižuje cenu, ale umožňuje i méně detekovatelné operace – např. ve vojenském prostředí. Na vývoji algoritmů se podílí také tým kolem doc. Martina Sasky, známý svými úspěchy v oblasti létajících robotů. Díky napojení na firmu SpaceKnow by se Helhest mohl stát „okem na zemi“ pro analýzu satelitních snímků. V plánu jsou i další prezentace robota na podzimních akcích v Česku. Více informací najdete na webu projektu: https://www.helhest.com/ Foto: Petr Neugebauer, FEL ČVUT
|