Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 23.10. AutoCAD – kurz pro středně pokročilé
- 23.10. Autodesk Maya – pokročilé techniky modelování
- 23.10. ATCx Digital Twin 2025
- 23.10. Objevte nový přístup k 3D modelování s 3DEXPERIENCE CATIA
- 24.10. Autodesk Maya – pokročilé techniky renderování
- 30.10. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 30.10. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 03.11. Autodesk Inventor – kurz pro pokročilé (sestavy a strojní návrhy)
- 03.11. Autodesk Fusion 360 – základní kurz (úvod do parametrického modelování)
- 03.11. AutoCAD kurz – vytváření a prezentace 3D modelů
Aktuální články
- Umělá inteligence mění engineering
- Zjednodušení švýcarského obrábění v SOLIDWORKS
- Realizujeme projekty na škole s využitím 3D tisku, 9. díl
- ALLPLAN 2026: Vyšší produktivita, přesnost a spolupráce od návrhu po realizaci
- Bentley Systems posouvá umělou inteligenci v oblasti infrastruktury
- Dny průmyslové automatizace 2025 v Nitře
- Představení programu Konference GIS Esri v ČR
- Správa železnic vstupuje do czBIM – buildingSMART ČR
Nový robot Helhest z ČVUT zvládl testování v Alpách a míří na trh |
Úterý, 22 Červenec 2025 13:27 |
Nový taktický robot Helhest, který vyvíjejí vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT, dokazuje svůj potenciál nejen v laboratoři, ale nově také při náročném testování v rakouských Alpách. Helhest je rychlý, odolný a konstruovaný pro náročné podmínky. Nejde ale jen o akademický projekt. Z technologie schopné autonomního pohybu v obtížném terénu vznikl první spin-off ČVUT v oblasti robotiky s cílem uvést novou technologii na trh.
Robot dosahuje rychlosti až 20 km/h, unese až 100 kg a zvládne překonat půlmetrové překážky. Díky konstrukci se dokáže znovu převrátit a pokračovat v misi. V extrémních podmínkách tak zvládne i provoz „vzhůru nohama“. Zásadní je modulární přístup: základní verze robota cílí například na výzkumné instituce, které potřebují robustní hardware pro vlastní algoritmy. Autonomní navigace je založená na pasivních senzorech – především kamerách – což umožňuje operace i bez GPS a snižuje viditelnost ve spektru. Potenciální aplikace zahrnují vojenský a záchranný průzkum, převoz senzorů pro detekci chemických látek, operace v podzemí i asistenci v těžko přístupném terénu. Zvládne černou sjezdovku v Alpách i pád do potoka „Konstrukce vzbudila velký zájem mezi zahraničními odborníky. Díky třem kontaktním bodům měl Helhest v terénu stabilní trakci i tam, kde čtyřkolové stroje ztrácely částečně kontakt se zemí,“ říká prof. Tomáš Svoboda. Robot dokázal v ručním režimu vyjet extrémně strmý terén, srovnatelný se sklonem černé sjezdovky, a osvědčil se i v krizových situacích – při pádu do potoka se nezastavil a pokračoval v jízdě. „Vyhovovalo nám, že nešlo o soutěž, ale o společné cvičení robotických skupin a sběr dat v extrémním prostředí. Pro další vývoj to bylo velmi cenné a umožní nám to dělat rychlé pokroky,“ vysvětluje prof. Svoboda, kterého těší, že v náročném porovnání s modely ze zahraničních univerzit obstály i další roboty z Fakulty elektrotechnické, pásový MARV a kolový Husky, kterého testoval tým prof. Jana Faigla z Centra umělé inteligence FEL ČVUT. „Naše roboty prokázaly výbornou technologickou prostupnost i ve výškách a náročných horských terénech,“ dodává prof. Svoboda. Tým aktuálně ladí pokročilé autonomní chování založené výhradně na pasivních senzorech (kamery, IMU, magnetometry) bez použití LiDARu. Tento přístup nejen snižuje cenu, ale umožňuje i méně detekovatelné operace – např. ve vojenském prostředí. Na vývoji algoritmů se podílí také tým kolem doc. Martina Sasky, známý svými úspěchy v oblasti létajících robotů. Díky napojení na firmu SpaceKnow by se Helhest mohl stát „okem na zemi“ pro analýzu satelitních snímků. V plánu jsou i další prezentace robota na podzimních akcích v Česku. Více informací najdete na webu projektu: https://www.helhest.com/ Foto: Petr Neugebauer, FEL ČVUT
|