Canon
CAD - online trafika
Google překladač: English Deutsch

Brněnské VUT na MSV s letadly na elektrický pohon

Pátek, 03 Říjen 2014 07:27

PA017538VUT v Brně se prezentuje na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně hned dvěma letouny na elektrický pohon. Jedním z nich je nový experimentální letoun VUT 051 RAY, který poprvé vzlétnul 20. srpna 2014 a dosáhl čistého letového času 27 minut. Vznikl jako výsledek výzkumné spolupráce VUT v Brně (Leteckého ústavu a Ústavu výkonové elektrotechniky a elektroniky) s výrobcem malých sportovních letadel Jihlavan airplanes. Letoun slouží k ověření možností elektrického pohonu v letectví. Vývojové práce na experimentálním letounu začaly v roce 2009.

Partneři již v té době disponovali zkušenostmi z mezinárodního projektu zaměřeného na vývoj elektrického pohonu s využitím vodíkových palivových článků. Využití akumulátorů jako hlavního zdroje energie se však postupem času začalo jevit jako perspektivnější. Jako základ pro drak letounu VUT 051 RAY posloužil existující konstrukční návrh letounu VUT 001 Marabu s tlačnou vrtulí.
Tím byla zajištěna redukce vývojových nákladů i čas potřebný k vývoji experimentálního letounu. Proti konkurenčním experimentálním letadlům na elektrický pohon disponuje výrazně vyšší zásobou energie, která umožňuje uskutečňovat lety delší než 1 hodinu, což pohonnou soustavu výrazně přibližuje komerčnímu využití. Zároveň byl letoun navržen podle přísnějších požadavků leteckých předpisů (pro vyšší kategorie letounů), pod dohledem Úřadu pro civilní letectví. V konstrukci byla aplikována celá řada opatření zvyšujících spolehlivost nové pohonné soustavy.
PA017537Novinářům na středeční tiskové konferenci k vývoji a prvním letovým zkouškám měli co říct profesor Antonín Pištěk, duchovní otec letadla, doc. Bohumil Klíma za FEKT a návrh elektrické pohonné soustavy a právník Jaromír Hammer, pilot prvního letu. Škoda, že tu také nebyl zástupce Jihlavan airplanes.
Letadlo se vyvíjelo a modelovalo hlavně v Catii V5, pro simulace a výpočty MKP byly využity převážně produkty firmy MSC Software.
Druhé letadlo vznikalo ve spolupráci brněnského VUT s kunovickým Evektorem a tento exponát najdete stejně jako ten první v pavilónu A1, tentokrát v nepřehlédnutelné expozici o 3D tisku.

Neváhejte, na zhlédnutí expozic máte poslední den – pátek 3. října 2014.


 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit