Partneři Projektu CAD
Vectary zpřístupní 3D modelování masám |
Autor článku: Redakce | |
Za projektem Vectary stojí Michal Koor, průmyslový designér s pokročilou znalostí 3D tisku, a Pavol Soviš, programátor a developer, který vystupuje jako technický ředitel. Málokdo ví, že na Slovensku existuje člověk, jehož vzory se prodávají v miliónech po celém světě. Je jím právě Michal Koor, který založil i Formlab, jedno z největších prototypových studií ve střední a východní Evropě. S Pavolem Sovišem se dali dohromady, protože jen nápad a vize nestačí, je třeba i realizaci. Tam byl zkušenější Pavol. Bez dalších skvělých lidí by se ale takový projekt dělat nedal. Z původního týmu je dobré ještě vzpomenout Milana Gladiše a Romana Danielise, kteří začínali jako úplní junioři a za krátkou dobu se vypracovali na produktovou a programátorskou špičku. Modelování s Vectary bude postupně stále více interaktivní a zaměřené na uživatele. Podle Pavola Soviše společnost v budoucnu otevře své API, čímž umožní uživatelům vytvářet své vlastní pluginy, aby mohli generovat vlastní uživatelské modely. První funkční verze přišla asi po 8 měsících vývoje, ale srovnávat ji s dnešní verzí není možné. Celkově se na produktu pracovalo přes 20 měsíců, ale tento proces nikdy neskončí. Možnosti, kam Vectary posouvat, jsou obrovské. Jak to fungujeVlastně velmi jednoduše. Uživatelé mohou rychle generovat model v internetovém prohlížeči pomocí série sliderů a pak jej jemně doladit pomocí standardních modelovacích nástrojů. Nic nemusíte vytvářet od nuly, což šetří enormní množství času. Navržený model je okamžitě použitelný pro 3D tisk, vývoj her apod. Výjimečné je to, že kromě plnohodnotného modelovacího nástroje má každý k dispozici i galerii modelů ostatních uživatelů, které si může rovnou stáhnout nebo podle sebe modifikovat. Tvůrci se zaměřují na parametrický design, díky kterému si každý může vymodelovat například kolo jen tím, že posouvá pár sliderů. Podle jejich slov jde o kvalitní nástroj, který využijí mnozí tvůrčí pracovníci. Původním záměrem tvůrců Vectary vlastně bylo vymyslet způsob, jak fyzicky vyrábět velké modely na domácích 3D tiskárnách o velikosti mikrovlnky. Po pár měsících ale zjistili, že se svým týmem dokážou mnohem víc. Přesto nešlo o nějaké spontánní rozhodnutí. Za tím, čím je Vectary nyní, stojí propracovaný obchodní plán, stovky hodin argumentace a hledání těch nejlepších řešení. „Znamenalo to na dva roky se zavřít do kanceláře a tvrdě v tichosti makat a vědět o sobě, že naší největší výhodou je, že nejsme zkamenělý gigant. Až do prosince loňského roku o nás nikdo nevěděl. Jakmile jsme spustili naši pre-release stránku, měli jsme pocit, že vybuchl internet. Během pár hodin se nakupily tisíce zájemců o beta testování,“ komentuje tuto fázi vývoje firmy Pavol Soviš. Pohled programátoraCelé řešení funguje výhradně na JavaScriptu. Ať už jde o webovou platformu založenou na mikroslužbách, nebo o 3D editor, jehož engine byl od píky nakódován v čistém JavaScriptu. Toto řešení není příliš běžné, i ty nejpopulárnější modelovací softwary dnes fungují na desítky let starých enginech a s tím souvisí i to, proč se tak těžko inovují. Základním požadavkem na nové spolupracovníky je, aby byli zvědaví. Všechno ostatní se dá naučit a ve Vectary jim na to rádi poskytnou prostor. Dokonce uvažují i o škole 3D programování, pokud by byl o to v komunitě zájem. „Hledáme i lidi, co se zajímají o funkcionální programování, což je relativně nestandardní.“
|