Partneři Projektu CAD
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 | 31 |
- 05.12. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 08.12. Blender – pokročilé materiály a renderování
- 09.12. Autodesk Inventor – návrh trubek a potrubí (Tube and Pipe Design)
- 10.12. Autodesk Inventor – návrh plechových dílů a součástí (Sheet Metal Design)...
- 10.12. Trimble SketchUp – prezentace návrhů
- 10.12. Ansys - webinář Tváření tenkých plechů
- 11.12. AutoCAD – kurz pro středně pokročilé
- 11.12. Autodesk Inventor – kurz iLogic
- 11.12. Trimble SketchUp – základní kurz
- 11.12. Školení pro metrology - Nejistoty měření
Aktuality
- Zuken představil Panel Builder 2026 pro E3.series
- Synopsys sdílí rámec pro optimalizaci výrobních procesů
- Advanced Engineering – Podzimní novinky 2025
- Artec Studio Lite – profesionální 3D snímkování pro každého
- Připravte se na aktualizaci 3DEXPERIENCE MAKERS
- Závěrečná zpráva z Formextu 2025
- CADSoftTools ABViewer 16 s vylepšením klíčových funkcí
- Časová a nákladová rizika daná neefektivní dokumentací při navrhování potrubí
Česká digitalizace od VARS BRNO mění správu silnic |
| Autor článku: VARS BRNO / redakce | |||
| Pondělí, 01 Září 2025 20:45 | |||
|
Prediktivní modely například odhadují, kdy a jak se vozovka začne zhoršovat, a plánují opravy tak, aby zásahy byly účinné a minimalizovaly dopad na dopravu.
SHV a CEV – nástroje pro efektivní údržbuVARS BRNO disponuje dvěma klíčovými nástroji. Systém hospodaření s vozovkou (SHV) se zaměřuje na souvislou údržbu – plánuje a koordinuje rozsáhlejší akce s ohledem na stav silniční sítě, aby byly prováděny efektivně a předvídatelně. Cílem je provádět opravu komunikace ve stavu, kdy je její oprava nejlacinější. Platí to, co u člověka – daleko lépe a levněji se opravuje komunikace v lepším stavu než v havarijním. Moderní technologie umí vozovku nejen sledovat a vyhodnocovat její stav, ale s ohledem na její zatížení i predikovat další vývoj a navrhovat opravy s horizontem více let. Druhým nástrojem je Centrální evidence vad (CEV), provozní aplikace, jejímž cílem je automatizace procesů řízení a realizace běžné údržby včetně kontroly výkonu externích dodavatelů údržby. Zajišťuje provádění prohlídek komunikací, evidenci vad a sledování procesu jejich odstraňování, včetně vykazování činností běžné údržby, například sekání trávy. Digitalizace umožňuje sledovat stav komunikací v reálném čase a předvídat, kde a kdy budou opravy potřebné. To posouvá SHV od původního účelu – nástroje na strategické plánování k současnému mnohem efektivnějšímu účelu, nástroji provoznímu – data a propojení s CEV samy povedou k efektivnější údržbě. Digitalizace a její konkrétní přínosyDigitalizace umožňuje rychlejší a přesnější rozhodování o zásazích a lepší koordinaci mezi dodavateli. Prediktivní modely například odhadují, kdy a jak se vozovka začne zhoršovat, a plánují opravy tak, aby zásahy byly účinné a minimalizovaly dopad na dopravu. Praktické přínosy jsou patrné nejen pro správce komunikací, kteří mají přístup k podrobným datům, ale i pro občany a města – plynulejší doprava, bezpečnější silnice, méně zdržení a lepší možnost plánování. Digitalizace není jen technický nástroj, ale také prostředek pro dlouhodobé strategické rozhodování. Umožňuje efektivně plánovat investice, lépe rozdělovat pracovní síly a sledovat, které úseky vyžadují okamžitou pozornost a které lze opravit později. Takový přístup snižuje zbytečné výdaje a zvyšuje kvalitu správy infrastruktury. Propojení CEV a SHV spolu s digitalizovanými daty zlepšuje správu komunikací na celostátní úrovni, zejména dálnic a silnic 1. třídy. Budoucnost správy silnic vidíme ve stále větší integraci prediktivních modelů a udržitelných materiálů, což umožní efektivní správu infrastruktury s minimálními náklady a dopady na životní prostředí. Pracuje se také na sdílení dat při plánování údržby a oprav. Významný posun ve správě silničního majetku přináší implementace BIMBIM může výrazně přispět například při expertním posuzování poruch vozovek. Díky němu bude možné zpětně dohledat informace o použitých technologiích, materiálech, podmínkách pokládky betonu či asfaltu, včetně původu materiálu. Tím se minimalizuje riziko opakování chyb v budoucnosti. Řešení VARS BRNO ukazuje, že digitalizace a moderní technologie mohou zásadně změnit přístup k údržbě silnic. Česká digitalizace správy silnic tak nejen dohání svět, ale zároveň ukazuje cestu, jak využít moderní technologie pro praktický prospěch občanů a regionů. Přínosem bude zlepšení jízdního komfortu a zvýšení bezpečnosti.
Mohlo by vás zajímat:
|










Současná situace české správy silnic je podobná té zahraniční. Čelí stárnutí vozovek, zvýšenému provozu a tlaku na efektivitu financování. Nedávné nasazení digitalizace umožňuje sledovat stav komunikací v reálném čase a předvídat, kde a kdy budou opravy potřebné. Například Systém hospodaření s vozovkou (SHV) od 