GibbsCAM, technology-support
Google překladač: English Deutsch

Česká digitalizace od VARS BRNO mění správu silnic

Autor článku: VARS BRNO / redakce   
Pondělí, 01 Září 2025 20:45

Tags: BIM | CEV | Digitalizace | SVH | VARS | Vozovky

Ilustracni Vars3-2536Sou­čas­ná si­tu­a­ce české sprá­vy sil­nic je po­dob­ná té za­hra­nič­ní. Čelí stár­nu­tí vo­zo­vek, zvý­še­né­mu pro­vo­zu a tlaku na efek­ti­vi­tu fi­nan­co­vá­ní. Ne­dáv­né na­sa­ze­ní di­gi­ta­li­za­ce umož­ňuje sle­do­vat stav ko­mu­ni­ka­cí v re­ál­ném čase a před­ví­dat, kde a kdy budou opra­vy po­třeb­né. Na­pří­klad Sys­tém hos­po­da­ře­ní s vo­zov­kou (SHV) od VARS BRNO umož­ňuje rych­lej­ší a přes­něj­ší roz­ho­do­vá­ní o zá­sa­zích a lepší ko­or­di­na­ci mezi do­da­va­te­li.

Pre­dik­tiv­ní mo­de­ly na­pří­klad od­ha­du­jí, kdy a jak se vo­zov­ka začne zhor­šo­vat, a plá­nu­jí opra­vy tak, aby zá­sa­hy byly účin­né a mi­ni­ma­li­zo­va­ly dopad na do­pra­vu.

TomasMiniberger CEO VARS BRNO-2536

„Di­gi­ta­li­za­ce při­ná­ší re­vo­lu­ci do sprá­vy do­prav­ní in­frastruk­tu­ry – nejde jen o sběr dat, ale pře­de­vším o chyt­ré pro­po­je­ní růz­ných typů údrž­by a efek­tiv­ní ko­or­di­na­ci do­da­va­te­lů, kteří spra­vu­jí do­prav­ní in­frastruk­tu­ru. Díky tomu mohou správ­ci ko­mu­ni­ka­cí plá­no­vat zá­sa­hy s ma­xi­mál­ní efek­ti­vi­tou, mi­ni­ma­li­zo­vat do­pa­dy na pro­voz a za­jis­tit ply­nu­lost do­pra­vy. Di­gi­tál­ní ná­stro­je pro­po­ju­jí jed­not­li­vé úseky i za­po­je­né sub­jek­ty, což umož­ňuje op­ti­mál­ně vy­u­ží­vat čas, pra­cov­ní ka­pa­ci­ty i roz­počty.“

Ing. Tomáš Miniberger
generální ředitel a předseda představenstva VARS BRNO

SHV a CEV – nástroje pro efektivní údržbu

VARS BRNO dis­po­nu­je dvěma klí­čo­vý­mi ná­stro­ji. Sys­tém hos­po­da­ře­ní s vo­zov­kou (SHV) se za­mě­řu­je na sou­vis­lou údrž­bu – plá­nu­je a ko­or­di­nu­je roz­sáh­lej­ší akce s ohle­dem na stav sil­nič­ní sítě, aby byly pro­vá­dě­ny efek­tiv­ně a před­ví­da­tel­ně. Cílem je pro­vá­dět opra­vu ko­mu­ni­ka­ce ve stavu, kdy je její opra­va nej­la­ci­něj­ší. Platí to, co u člo­vě­ka – da­le­ko lépe a lev­ně­ji se opra­vu­je ko­mu­ni­ka­ce v lep­ším stavu než v ha­va­rij­ním. Mo­der­ní tech­no­lo­gie umí vo­zov­ku nejen sle­do­vat a vy­hod­no­co­vat její stav, ale s ohle­dem na její za­tí­že­ní i pre­di­ko­vat další vývoj a na­vr­ho­vat opra­vy s ho­ri­zon­tem více let.

Dru­hým ná­stro­jem je Cen­t­rál­ní evi­den­ce vad (CEV), pro­voz­ní apli­ka­ce, je­jímž cílem je au­to­ma­ti­za­ce pro­ce­sů ří­ze­ní a re­a­li­za­ce běžné údrž­by včet­ně kon­t­ro­ly vý­ko­nu ex­ter­ních do­da­va­te­lů údrž­by. Za­jiš­ťu­je pro­vá­dě­ní pro­hlí­dek ko­mu­ni­ka­cí, evi­den­ci vad a sle­do­vá­ní pro­ce­su je­jich od­st­raňování, včet­ně vy­ka­zo­vá­ní čin­nos­tí běžné údrž­by, na­pří­klad se­ká­ní trávy.

Di­gi­ta­li­za­ce umož­ňuje sle­do­vat stav ko­mu­ni­ka­cí v re­ál­ném čase a před­ví­dat, kde a kdy budou opra­vy po­třeb­né. To po­sou­vá SHV od pů­vod­ní­ho účelu – ná­stro­je na stra­te­gic­ké plá­no­vá­ní k sou­čas­né­mu mno­hem efek­tiv­něj­ší­mu účelu, ná­stro­ji pro­voz­ní­mu – data a pro­po­je­ní s CEV samy po­ve­dou k efek­tiv­něj­ší údrž­bě.

Digitalizace a její konkrétní přínosy

Di­gi­ta­li­za­ce umož­ňuje rych­lej­ší a přes­něj­ší roz­ho­do­vá­ní o zá­sa­zích a lepší ko­or­di­na­ci mezi do­da­va­te­li. Pre­dik­tiv­ní mo­de­ly na­pří­klad od­ha­du­jí, kdy a jak se vo­zov­ka začne zhor­šo­vat, a plá­nu­jí opra­vy tak, aby zá­sa­hy byly účin­né a mi­ni­ma­li­zo­va­ly dopad na do­pra­vu. Prak­tic­ké pří­no­sy jsou pa­tr­né nejen pro správ­ce ko­mu­ni­ka­cí, kteří mají pří­stup k po­drob­ným datům, ale i pro ob­ča­ny a města – ply­nu­lej­ší do­pra­va, bez­peč­něj­ší sil­ni­ce, méně zdr­že­ní a lepší mož­nost plá­no­vá­ní.

Di­gi­ta­li­za­ce není jen tech­nic­ký ná­stroj, ale také pro­stře­dek pro dlou­ho­do­bé stra­te­gic­ké roz­ho­do­vá­ní. Umož­ňuje efek­tiv­ně plá­no­vat in­ves­ti­ce, lépe roz­dě­lo­vat pra­cov­ní síly a sle­do­vat, které úseky vy­ža­du­jí oka­mži­tou po­zor­nost a které lze opra­vit poz­dě­ji. Ta­ko­vý pří­stup sni­žu­je zby­teč­né vý­da­je a zvy­šu­je kva­li­tu sprá­vy in­frastruk­tu­ry. Pro­po­je­ní CEV a SHV spolu s di­gi­ta­li­zo­va­ný­mi daty zlep­šu­je sprá­vu ko­mu­ni­ka­cí na ce­lo­stát­ní úrov­ni, zejmé­na dál­nic a sil­nic 1. třídy. Bu­douc­nost sprá­vy sil­nic vi­dí­me ve stále větší in­te­gra­ci pre­dik­tiv­ních mo­de­lů a udr­ži­tel­ných ma­te­ri­á­lů, což umož­ní efek­tiv­ní sprá­vu in­frastruk­tu­ry s mi­ni­mál­ní­mi ná­kla­dy a do­pa­dy na ži­vot­ní pro­stře­dí. Pra­cu­je se také na sdí­le­ní dat při plá­no­vá­ní údrž­by a oprav.

Vý­znam­ný posun ve sprá­vě sil­nič­ní­ho ma­jet­ku při­ná­ší im­ple­men­ta­ce BIM

BIM může vý­raz­ně při­spět na­pří­klad při ex­pert­ním po­su­zo­vá­ní po­ruch vo­zo­vek. Díky němu bude možné zpět­ně do­hle­dat in­for­ma­ce o po­u­ži­tých tech­no­lo­gi­ích, ma­te­ri­á­lech, pod­mín­kách po­klád­ky be­to­nu či as­fal­tu, včet­ně pů­vo­du ma­te­ri­á­lu. Tím se mi­ni­ma­li­zu­je ri­zi­ko opa­ko­vá­ní chyb v bu­douc­nos­ti.
Vý­znam BIM se pro­je­ví také v ob­las­ti pe­ri­o­dic­ké údrž­by – do sys­té­mu hos­po­da­ře­ní s vo­zov­kou (SHV) se budou au­to­ma­tic­ky pře­ná­šet údaje o čet­nos­ti pro­hlí­dek, re­vi­zí, spe­ci­fi­ka­cích ma­te­ri­á­lů a dal­ších re­le­vant­ních in­for­ma­cích.
Na­o­pak z SHV, re­spek­ti­ve ze sys­té­mu sprá­vy ma­jet­ku, budou veš­ke­ré změny tý­ka­jí­cí se in­frastruk­tu­ry zpět­ně za­pi­so­vá­ny do BIM mo­de­lu. Tím se uza­ví­rá celý ži­vot­ní cyk­lus sil­nič­ní­ho ma­jet­ku.

Ře­še­ní VARS BRNO uka­zu­je, že di­gi­ta­li­za­ce a mo­der­ní tech­no­lo­gie mohou zá­sad­ně změ­nit pří­stup k údrž­bě sil­nic.

Česká di­gi­ta­li­za­ce sprá­vy sil­nic tak nejen do­há­ní svět, ale zá­ro­veň uka­zu­je cestu, jak vy­u­žít mo­der­ní tech­no­lo­gie pro prak­tic­ký pro­spěch ob­ča­nů a re­gi­o­nů. Pří­no­sem bude zlep­še­ní jízd­ní­ho kom­for­tu a zvý­še­ní bez­peč­nos­ti.


Mohlo by vás zajímat: