Control
Google překladač: English Deutsch

Exkluzivní partner sekce

EIZO

GOPAS - CAD kurzy

Více kurzů

StreamTech.tv

streamtech tv-logo

Nadílka od Garmina

Na konci prázdnin na našem redakčním stole přistála konečně zásilka navigací z nabídky společnosti Garmin. Musím přiznat, že jsem se na ni těšil, protože se mi dlouho nedařilo na redakční test tyto navigace zajistit. Když jsem konečně zjistil dovozce do České republiky – Picodas Praha – a kontaktoval ho, k mému překvapení se ukázalo, že o mediální komunikaci se stará agentura z Brna, ke které jsem to měl coby kamenem dohodil. Inu, pod svícnem bývá tma. A protože testovat jen jeden typ navigace je přece nuda, dostali jsme na testování hned čtyři produkty se zcela odlišným uživatelským zaměřením.


      

Nüvi 760

Navigace Garmin s tímto označením je jednou ze současných „vlajkových lodí“ výrobce (letos přibyly ještě další špičkové modely), určenou hlavně pro automobilovou navigaci. Přesto navenek nevypadá nijak nablýskaně, ale spíš střídmě. Má širokoúhlý barevný dotykový TFT displej 16:9 s úhlopříčkou 10,92 cm a s rozměry 124×74×23 mm a hmotností 190 g se vejde i s dodávaným koženkovým pouzdrem do větší náprsní kapsy a nepřekáží. Na webu Garminu i v recenzích jsem narazil na zdůrazňovanou skutečnost, že tento model nemá výklopnou, ale integrovanou GPS anténu. To mne ovšem nijak nepřekvapilo, protože na žádné jiné navigaci jsem zatím s ničím takovým stejně nesetkal.

Vybavení navigace komunikací s mobilním telefonem přes Bluetooth, FM vysílačem pro přehrávání MP3 souborů přes autorádio i zabudovaným RDS-TMC přijímačem v této třídě nepřekvapí. Oceňuji „aktivní“ držák, do kterého se připojuje anténa pro příjem RDS-TMC signálu a také externí napájení. Je jednoduchý, lehký, výborně drží a navigace se v něm dá výborně naklápět dle potřeby.

Ovládání softwarového vybavení je jednoduché bez nějakých zádrhelů. Při zadávání cílového místa, případně průjezdových bodů nebo i neprůjezdných tras se nikde nezamotáte. Dokonce i kurzor pozice je možné změnit na ikonku autíčka. Určitě bude vyhovovat řidičkám, dámy prominou. Mapové podklady dodává Garminu Navteq, český distributor přidává ještě mapu Topo Czech, případně je možné si stáhnout mapu Atlas 10R v6.

Pro dobíjení navigace mi poněkud chyběl adaptér do běžné 230V zásuvky, hlavně proto, že se s navigací počítá i pro prohlížení fotek nebo přehrávání MP3 hudby a jistě nejen v automobilu. Ale vzhledem k tomu, že Nüvi 760 používá zcela běžný mini USB konektor, lze použít jakýkoliv adaptér od jiného zařízení s mini USB konektorem. Nepříliš šťastně je vyřešen vypínač navigace, protože při zasouvání nebo vysouvání do/z dodávaného pouzdra dochází často k samovolnému zapnutí. Jedinou větší výtku mám k tomu, že se nemají rády dodávané mapové podklady. Tedy pokud máte aktivní jak Navteq, tak Topo mapy, což byla situace, která u zapůjčeného kusu byla nastavena některým z mých předchůdců. Pak totiž dochází k zatuhnutí systému, takže je nutno navigaci vypnout a znovu zapnout. Nepřipomíná vám to Windows?

Jinak celkový dojem jednička, ovšem bez hvězdičky.

Oregon 300

Navigace Oregon 300 je typickým přístrojem do přírody – vodotěsná, s robustním tělem, zapuštěným dotykovým displejem. Dodávaný držák s horolezeckou karabinou určení cílové skupiny uživatelů jen podtrhuje. Díky mechanickému provedení je navigace odolná proti nárazu, prachu, špíně a podle údajů výrobce zůstane funkční i po ponoření do vody hloubky jednoho metru po dobu třiceti minut. Musím ale přiznat, že na podobné testy nemám odvahu. V navigaci je integrován citlivý GPS přijímač, barometrický výškoměr a elektromagnetický kompas, je tu slot na microSD karty. Softwarové vybavení kromě navigace umožňuje prohlížet obrázky a používat kalendář, budík nebo stopky apod. GPS přijímač může přijímat zpřesňující signál WAAS a disponuje funkcí HotFix (předpovídá rozmístění družic na obloze), takže Oregon je schopen uživatele navigovat i v hustých lesních porostech, hlubokých údolích nebo na městských ulicích s vysokými budovami.


Výborný je Oregon pro novodobou hru hledání pokladů Geocaching, které propadá stále více lidí širokého věkového rozpětí. Pokud patříte mezi typické mudly a nevíte, co to je hledat geokešky, doporučuji navštívit weby Geocaching.cz nebo Geocaching.com. Pro stahování map s umístěním kešek jsou ostatně navigace Garmin doposud jedinými přímo použitelnými.

Mapové podklady tvoří základní mapa světa se stínováním reliéfu a turistická mapa ČR Topo Czech.

Uživatelé si mohou bezdrátově posílat svá data (trasové body, trasy a prošlé trasy) do vzdálenosti pěti metrů mezi modely Oregon a Colorado.

Výhodou Oregonu 300 je možnost používání obyčejných tužkových baterek i dobíjecích tužkových akumulátorů. Turisté jím vybavení tak nemusí na každé zastávce pobíhat a shánět místo, kde by baterie dobili, stačí mít s sebou baterie záložní, případně kdekoliv koupit vhodnou náhradu. Vyzkoušeli jsme tuto navigaci při hledání kešek v okolí Třebíče a byli jsme s ní spokojeni.

Edge 705

Ze zcela jiného soudku je navigace Garmin Edge 705. Je to zařízení primárně určené pro použití na kole, k navigaci jsou přidány funkce cyklopočítače a sportovního testeru a trenéra. Data Edge 705 přijímá od GPS satelitů a z čidel, která snímají přesnou rychlost pohybu, frekvenci šlapání a tepovou frekvenci srdce. Vše potřebné najdete při zakoupení v jedné krabici. V ceně přístroje je také podrobná navigační mapa Topo Czech, která obsahuje nejen kompletní silniční a uliční mapy České republiky, ale i turistické trasy, cyklotrasy, polní nebo například lesní cesty. Vrstevnice a výškové kóty poskytují uživateli informace o členitosti zvolené trasy. Mapa Topo Czech umožňuje v přístroji Garmin Edge 705 výpočet nejrychlejší nebo nejkratší trasy k cíli po silnicích a ulicích ČR, včetně okamžitého přepočtení trasy v případě chybného odbočení tak, jak je zvykem u navigací používaných pro automobily.

Velikost přístroje je 51×109×25 mm a hmotnost pouhých 105 gramů (to i s vestavěným lithium-polymerovým akumulátorem s údajnou 15hodinovou výdrží chodu), celkové velikosti odpovídají rozměry displeje 35×44 mm s rozlišením 176×220 bodů. Nic moc, ale většinou stačí.

Instalace na kolo je samozřejmě trochu složitější než pouhé připlácnutí přísavky na čelní sklo automobilu. K připevnění příslušenství jsou dodávány instalační stahovací pásky, kterými se připevní na řídítka držák navigace, na levou vidlici zadního kola čidlo otáček zadního kola a otáček šlapadel a magnet na levou kliku šlapadel. Další magnet se speciálním držáčkem upevní na výplet zadního kola. Před jízdou si pak jezdec na tělo upevňuje snímač tepu srdce.

Delší čas je třeba věnovat nastavení navigace. V zadání se objevuje profil kola s jeho hmotností a obvodem zadního kola, to kvůli snímači rychlosti otáčení a počítaní ujetých kilometrů, a také profil jezdce s datem narození, hmotností a pohlavím.

Navigační funkce jsou jasné, pracují stejně jako u jiných přístrojů, pokud využijete režim tréninku, nutí vás Edge 705 pípáním dodržet předem vybraný režim. Záznamy trasy a dalších měřených údajů se zapisují do paměti navigace po stisku Start/Stop tlačítka.

I s navigací Edge můžete sdílet své výsledky s jinými uživateli. Svou oblíbenou trasu včetně informací o dosažených výsledcích bezdrátově do vzdálenosti 3 metrů přenesete do přístroje svého kamaráda.

Pomocí USB portu stáhnete záznamy do tréninkového programu Training Center a můžete zobrazit historii tréninku s podrobnou mapou, vyhodnotit projetou vzdálenost, dosaženou rychlost, srdeční tep, porovnat své výkony se staršími výkony nebo s výkony jiných sportovců.

S Edge 705 můžete nejen jezdit na kole, ale i běhat, chodit na výlety. Edge lze použít i jako autonavigaci. Ovšem bez hlasových povelů, tedy nejlépe ve spolupráci se spolujezdcem. Na rozdíl od autonavigace chybí při zapnutí upozornění, že ji vlastně jako řidič nesmíte za jízdy používat. Nebylo by to asi na škodu. Můj syn se z jediné testovací jízdy vrátil dost potlučen, protože při jízdě po polní cestě se díval na údaje na displeji, najel na kámen a přeletěl přes řídítka.

Forerunner 405

Na závěr jsem si nechal další špičkový (i cenou) přístroj v podobě hodinek s navigací a sport testerem. Je dodáván také se snímačem srdečního tepu a je určen hlavně pro běžce, ale dá se využít i při cyklistice a inline bruslení nebo v zimě na běžkách. Například pro triatlon ale asi bude Forerunner nepoužitelný, protože je sice chráněn proti prachu a stříkající vodě, ale na plavání s ním bych moc nesázel. Hmotnost přístroje je 60 gramů, což pro něco, co má pevně držet na ruce, není až tak málo. Po vybalení jsem měl dost velké problémy se vůbec s Forerunnerem naučit zacházet a provést základní nastavení. Je ovládán jen dvěma tlačítky a dotyky na prstenec ciferníku. Kolegové v redakci na mne hleděli poněkud nechápavě, když se z mého místa ozývalo pípání, jako bych hrál Nu pogodi, zajac! a já se tvářil hodně vztekle. Ale nakonec to přijde jaksi samo. Pro nabíjení jsou určeny speciální kontaktní kleštičky a pro komunikaci s počítačem slouží bezdrátový přenos pomocí USB adaptéru a softwaru Garmin ANT Agent. Tak si přenesete do počítače či spíše na svůj internetový „účet“ údaje o proběhlých a zaznamenaných sportovních aktivitách, jakých lze do „hodinek“ uložit až 20 hodin. Protože sám jsem sportovec na baterky, cituji zde hodnocení sportovců, kteří si Forerunnera vyzkoušeli, a nejlépe hodnotili přesnost navigace (záznam délky běhu), export trasy do mapy, funkci kompasu a možnost zpětné navigace od cíle ke startu. Vůbec nejlépe byl hodnocen „virtuální partner“, který skvěle motivuje osamělého běžce a prověří fyzičku. Slabším je naopak softwarové zpracování dat a také nevelká (výrobcem udáváno 8 hodin) výdrž baterie.

Na testování zapůjčila společnost Picodas Praha.


 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit