Google překladač: English Deutsch

Exkluzivní partner sekce

StreamTech.tv

streamtech tv-logo

Mobilní pracovníci využívající GPS šetří podnikům peníze

Středa, 25 Březen 2009 11:09

Motorola MC75Níže uvedený průzkum si nechala vypracovat společnost Motorola Enterprise Mobility business (dříve Symbol Technologies). Cílem bylo zjistit, jak jsou vnímány GPS aplikace v určitém průmyslovém oboru. Pravda, průzkumu se zúčastnili severoameričtí řídící pracovníci z oblasti informačních technologií v odvětvích, jakými jsou doprava, výroba a spedice/skladování, ale předpokládáme, že dnes už nejsme 100 let za opicemi a výsledky by dopadly velmi obdobně i u nás. Ty jasně ukazují, že technologie využívající globální navigační systém (GPS) jsou nezbytným nástrojem pro mobilní pracovníky a pomáhají zvyšovat produktivitu pracovních sil. Podniky tak mohou zefektivnit svůj provoz díky snížení ročních provozních nákladů na práci a paliva.

Podle výzkumné studie bylo hlavní citovanou výhodou u téměř 50 % podniků, které v současné době využívají technologie s GPS, významné snížení spotřeby paliva – které odráželo zkrácení cestované vzdálenosti průměrně o 231,2 mil na týden a písemně doložených 51 582 dolarů, které byly ušetřeny ročně za palivo. S více než miliónem kamiónových dopravců ve Spojených státech by tak možné roční úspory paliva mohly dosáhnout až 53 miliard dolarů.

Studie rovněž zjistila, že podniky využívající technologie s GPS ušetřily přibližně 54 minut denně – což přeloženo do ročních úspor za úhradu práce znamená 5484 dolarů na zaměstnance nebo 5,4 miliónu dolarů na sledovaný podnik. Vedle úspor nákladů byla lokalizačním aplikacím rovněž přičítána zásluha na vylepšení cest organizace nebo zaměstnance, ale i to, že společnosti mají možnost přesně vědět, kde se jejich zaměstnanci nacházejí v daný čas, a dále možnost prozkoumání cestovního plánu před jeho využitím.

Zkoumané podniky naznačily, že díky GPS řešení mohou mobilní pracovníci trávit delší dobu s novými či stávajícími zákazníky, kterou by jinak spolkly dopravní zácpy či čas trávený nad hledáním cesty. Když byli respondenti dotázáni, proč by uvažovali o investici do GPS nebo dalších nových technologií, uvedli servis zákazníkům jako svou prioritu číslo jedna.

„Mobilní pracovníci v terénu v dopravním a spedičním průmyslu se velmi často setkávají s problémy typu hledání nových zastávek, snižování výdajů na paliva a zlepšování včasného dodání zboží, které odčerpávají finanční i lidské zdroje v jejich organizacích.“

Jim Hilton, ředitel divize řešení pro mobilitu v Motorola Enterprise Mobility business

Průzkum identifikoval i další klíčové aplikace – navigaci pro lepší a včasné provedení úkolu a optimalizaci cesty. Navigace a optimalizace cesty řeší potíže, se kterými se terénní pracovníci často setkávají, když se v průběhu práce snaží najít nové zastávky a když zefektivňují dodávky.
Motorola MC75 - zadní a přední pohled

Podniková mobilita pro dopravu, spedici a sklady

Motorola Enterprise Mobility business spojuje lidi s informacemi, když to potřebují, a tam, kde to potřebují – díky čemuž se podniky mění a stávají se produktivnějšími, efektivnějšími a pozornějšími vůči svým zákazníkům. Motorola poskytuje nesrovnatelnou platformu, portfolio a partnerskou síť aplikací, které umožní mobilitu napříč celou řadou průmyslových odvětví – uvnitř i vně budov. S touto komplexní infrastrukturou bezdrátových sítí, mobilními zařízeními a softwarem pro správu mohou dopravní a spediční společnosti bezpečně poskytovat nepřerušovaný tok informací pracujícím od nejvzdálenější kanceláře až po sklad a poté přímo k řidiči, který dodává zakázku, s přehledem, efektivitou a kontrolou – což jim pomáhá, aby byly plně informovány při důležitém rozhodování.

Podnikový digitální asistent MC75 (EDA)

Zde navazujeme na průzkum Motoroly malou recenzí nedávno ohlášené novinky - podnikového digitálního asistenta (Enterprise Digital Assistant – EDA) Motorola MC75.

První, čím EDA zaujme, je robustnost a velikost displeje. Je samozřejmě těžší (téměř 0,5 kg) než nějaké obyčejné PDA a není ergonomicky stavěn pro nějakou útlou ženskou ručku, spíš pro tlapu pořádného chlapa. Pro lepší a bezpečnou práci má na zadní straně poutko, kterým se provléká ruka, ve které se EDA drží. Tělo zařízení je z odolného plastu, tlačítka vypadají vodotěsně a konektory mají pryžové kryty. Podle výrobce MC75 odpovídá krytí IP 54 podle normy – zařízení je tedy prachotěsné a odolává stříkající vodě. Výrobek prý bez problémů zvládne pád z 1,5 metru na zem, ale kdo by to zkoušel, že? Ještě by pak v Motorole chtěli po redakci testovaný kus uhradit.

Velký barevný podsvícený 3,5" VGA displej se ovládá odpruženým stylusem s měkkou špičkou, který je zasunut ze zadu do integrovaného pouzdra, a chráněn proti ztracení připojenou šňůrkou. Dalšími dominantními prvky, kterých si každý všimne, je vystupující anténa slibující dobrý příjem signálu a také snímač čárových kódů, který se nachází hned vedle antény. Dosah snímače se 100% čtením čárového kódu je do 60 cm vzdálenosti.

Při běžné prohlídce zadní strany zaujme vystupující kryt lithium-ion baterie a okénko s objektivem a bleskem, patřící vestavěnému 2megapixelovému fotoaparátu s autofokusem. Mimochodem, rozlišení 2 Mpix bylo zvoleno údajně proto, aby bylo možno bez problému ofotit list A4 a získaný obrázek prohnat přes OCR, aniž by docházelo ke znehodnocení ofocené informace.
Motorola MC75

 

Operační systém a hardware

Většina podobných zařízení využívá dnes Windows Mobile a ani MC75 není výjimkou. Implementovány jsou Windows Mobile ve verzi 6.0 Phone Edition. A díky 128 MB paměti RAM, 256 MB paměti Flash a především procesoru Intel XScale PXA270 s pracovní frekvencí 624 MHz je práce s nimi docela svižná a bez zbytečných časových prostojů. Paměť je možno dále rozšířit dodáním Micro SD karty do patřičného slotu, schovaného pod krytem na pravém boku přístroje.

Komunikace s okolím

MC75 má integrované WiFi rozhraní kompatibilní se standardy 802.11 a/b/g, vložením SIM karty se z ní stává mobilní telefon (bez karty samozřejmě můžete uskutečnit tísňové volání). Rychlý přenos dat, stejně jako hlasu, umožňují technologie GSM třetí generace HSDPA (High Speed Downlink Packet Access) a CDMA-EVDO (Code Division Multiple Access – Evolution, Data Optimized). Volat ale můžete i přes internet, protože do MC75 jsou vestavěny technologie VoIP (Voice over Internet Protocol), takže se můžete se svými kolegy domlouvat téměř nebo zcela zadarmo.

Zařízení disponuje také rozhraním Bluetooth a dnes už trochu archaickým IrDA infračerveným rozhraním. Když se kolegové novináři na tiskové konferenci ptali Mariana Šramka z Motoroly, zda toto rozhraní někdo využívá, odpověděl, že si nevzpomíná. Ale na poznámku, že by si někdo mohl MC75 naprogramovat jako dálkové ovládání, kontroval odpovědí, že by šlo nejspíš o nejdražší DO na světě.

Abychom byli úplní, má MC75 ze spodu ještě jeden konektor, kterým se vkládá do kolébky, případně se připojuje k velmi robustnímu kabelu pro USB komunikaci s PC a dobíjení. Sem se také případně připojují další příslušenství, jako například štěrbinová čtečka magnetických karet. Máme očividného svědka, který v MC75 rozpoznal zařízení, pomocí kterého na letošních závodech F1 na Hungaroringu vybírali pořadatelé vstupné při placení kreditní kartou. Snad se nespletl, však víte, jak to s takovými svědky chodí. Mohla to být klidně MC70. Je MC75 hodně podobná, je s ní zpětně kompatibilní a obě tak mají společné téměř všechno volitelné příslušenství, které dřív patřilo pouze MC70. Navíc tisková zpráva z konce srpna „hovoří“ o tom, že MC75 teprve bude dostupná, a to ve třetím čtvrtletí roku 2008.
Motorola

Navigace GPS

Velký displej a integrovaný GPS přijímač SiRFstarIII mohou sloužit celé řadě GIS aplikací. Od běžné automobilové navigace počínaje, po zcela speciální použití terénními pracovníky, zabývajícími se například správou liniových staveb. Záleží na aplikaci a mapových podkladech.

Široká oblast použití

Motorola EDA MC75 je zařízením, které kombinuje v sobě GPS navigaci, průmyslový snímač, digitální fotoaparát, odolný počítač se širokopásmovým připojením, mobilní telefon a také ještě nezmíněnou Push-to-talk vysílačku. Velký důraz se klade na bezpečnost a v přístroji je integrována více jak desítka různých bezpečnostních protokolů. MC75 nepochybně najde využití ve správě majetku, u kontrol a oprav v terénu, údržby, u odečtů měřidel, správy vozového parku, v distribuci zásilek, u policie (například při evidenci přestupků) a v jistě mnoha dalších oblastech.