Informační řešení výrobních firem (ITeuro)
Google překladač: English Deutsch

Exkluzivní partner sekce

CEGRA
ProID bonus k PR
Dell PowerEdge TD Synnex
Exponet MP ITSW 2025

StreamTech.tv

streamtech tv-logo
Exponet MP kontejnery 2025

Využití digitálních nástrojů jako cesta k úspěšnému řízení stavebních projektů

Autor článku: PlanRadar   
Středa, 08 Leden 2025 23:44

PlanRadar-All in one Place-2502Na celém ži­vot­ním cyklu budov, od pří­pra­vy vý­stav­by pro­jek­tu přes jeho re­a­li­za­ci až po ná­sled­ný pro­voz ob­jek­tu, se po­dí­lí velké množ­ství nej­růz­něj­ších firem a do­da­va­te­lů. Klí­čo­vou roli v tom, aby vše fun­go­va­lo oprav­du efek­tiv­ně, je dobrá spo­lu­prá­ce mezi všemi stra­na­mi, které se na pro­jek­tu po­dí­le­jí. Je to však právě ne­do­sta­teč­ná ko­mu­ni­ka­ce, která ve sta­veb­nic­tví zů­stá­vá jed­ním z nej­vět­ších pro­blé­mů.

Jak uka­zu­jí zku­še­nos­ti spo­leč­nos­ti Pla­nRa­dar, před­ní plat­for­my pro di­gi­tál­ní do­ku­men­ta­ci, ko­mu­ni­ka­ci a re­por­ting během vý­stav­by a sprá­vy ne­mo­vi­tos­tí, špat­ná vý­mě­na in­for­ma­cí vede ke zpož­dě­ním, do­da­teč­ným ví­ce­ná­kla­dům a dal­ším kom­pli­ka­cím. Ne­jas­ně na­sta­ve­né pro­ce­sy, ne­do­sta­teč­ná do­ku­men­ta­ce či chy­bě­jí­cí vy­me­ze­ní od­po­věd­nos­tí pak mohou mít za ná­sle­dek nut­nost oprav i smluv­ní po­ku­ty. Cesta, jak úspěš­ně řídit sta­veb­ní pro­jek­ty a uve­de­ným pro­blé­mům se vy­hnout, je jed­no­du­chá: co nej­ví­ce po­u­ží­vat uži­va­tel­sky přá­tel­ské di­gi­tál­ní ná­stro­je, které zjed­no­du­ší kaž­do­den­ní pro­ce­sy a ko­mu­ni­ka­ci tím, že pro­po­jí všech­ny účast­ní­ky sta­veb­ní­ho pro­ce­su a po­skyt­nou pří­stup k re­le­vant­ním in­for­ma­cím v re­ál­ném čase.

Vysoké vícenáklady vlivem špatné komunikace

Do­da­teč­né vý­da­je, spo­je­né s pře­pra­co­vá­ním de­tai­lů i vět­ších částí pro­jek­tu či s opra­va­mi již ho­to­vých prací, tvoří podle zá­kaz­ní­ků Pla­nRa­da­ru více než 11 % cel­ko­vé­ho roz­počtu pro­jek­tů.

„Před­stav­te si třeba si­tu­a­ci, kdy ge­ne­rál­ní do­da­va­tel za­po­me­ne in­for­mo­vat sub­do­da­va­te­le o změně typu ma­te­ri­á­lu pro fa­sádu. Sub­do­da­va­tel po­u­ži­je pů­vod­ní ma­te­ri­ál, což vede k nut­nos­ti jeho od­stra­ně­ní a k tomu, že se vše musí udě­lat znovu. Vý­sled­kem jsou nejen vyšší ná­kla­dy, ale i zpož­dě­ní pro­jek­tu. Ne­do­sta­teč­né sdí­le­ní in­for­ma­cí, na­pří­klad při schva­lo­vá­ní prací od sub­do­da­va­te­lů nebo při ve­de­ní sta­veb­ní­ho de­ní­ku, často vede k pro­blé­mům s pl­ně­ním úkolů, což může mít za ná­sle­dek i smluv­ní po­ku­ty. To vše jasně uka­zu­je, že in­ves­ti­ce do di­gi­tál­ních ná­stro­jů pro op­ti­ma­li­za­ci ko­mu­ni­ka­ce a ří­ze­ní pro­ce­sů jsou nutné. Je třeba pře­jít od prázd­ných slov o di­gi­ta­li­za­ci k je­jí­mu oprav­du ši­ro­ké­mu za­ve­de­ní do sta­veb­ní praxe.“

Adam Heres Vostárek
regionální manažer PlanRadaru pro Českou republiku

Zmiňovaná ne­e­fek­tiv­ní vý­mě­na in­for­ma­cí ovlivňuje i sa­mot­nou po­do­bu smluv­ních vzta­hů, které by měly být na­sta­ve­ny tak, aby mi­ni­ma­li­zo­va­ly ri­zi­ka spo­je­ná s ne­jas­nost­mi a spory. Zá­sad­ní je, aby smlou­vy ob­sa­ho­va­ly kon­krét­ně de­fi­no­va­né po­vin­nos­ti, jako je do­dr­že­ní ter­mí­nu do­kon­če­ní díla, od­stra­ně­ní vad v přes­ně sta­no­ve­né lhůtě či do­dr­žo­vá­ní pra­vi­del BOZP. Obec­né for­mu­la­ce typu „pod­stat­né po­ru­še­ní po­vin­nos­tí“ nejsou do­sta­teč­né a mohou vést k pro­blé­mům při vy­má­há­ní sank­cí. Jasně sta­no­ve­ná pra­vi­dla nejen­že zjed­no­du­šu­jí ře­še­ní pří­pad­ných sporů, ale také pod­po­ru­jí efek­tiv­ní spo­lu­prá­ci mezi hlav­ní­mi do­da­va­te­li a sub­do­da­va­te­li. Za­ve­de­ní di­gi­tál­ních ná­stro­jů, které umožňují cen­t­ra­li­zo­va­né ří­ze­ní do­ku­men­ta­ce a sle­do­vá­ní pl­ně­ní po­vin­nos­tí, navíc po­si­lu­je transpa­rent­nost a za­jiš­ťu­je hlad­ší prů­běh pro­jek­tu bez zby­teč­ných zdr­že­ní a fi­nanč­ních ztrát.

Význam změnových listů

Další stě­žej­ní ob­las­tí, která úzce sou­vi­sí s ko­mu­ni­ka­cí a smluv­ní­mi pod­mín­ka­mi, jsou změ­no­vé listy. Tento for­mál­ní do­ku­ment upra­vu­je pů­vod­ně de­fi­no­va­ný roz­sah prací ve sta­veb­ní smlou­vě a slou­ží jako ofi­ci­ál­ní zá­znam do­hod­nu­tých změn mezi ob­jed­na­te­lem, do­da­va­te­lem a někdy i sub­do­da­va­te­li. Tyto změny mohou za­hr­no­vat úpra­vy har­mo­no­gra­mu, roz­počtu, de­sig­nu, ma­te­ri­á­lů nebo ji­ných smluv­ních pod­mí­nek. Zá­sad­ním prv­kem je jasné vy­me­ze­ní roz­sa­hu změny – tedy co se při­dá­vá, od­st­raňuje nebo upra­vu­je. Ty­pic­kým pří­kla­dem může být při­dá­ní nové míst­nos­ti, změna typu pod­la­ho­vé kry­ti­ny nebo od­stra­ně­ní zdi.
Změ­no­vé listy jsou dů­le­ži­té, pro­to­že po­sky­tu­jí jas­nou do­ku­men­ta­ci změn, kon­t­ro­lu nad roz­poč­tem a har­mo­no­gra­mem a za­jiš­ťu­jí sou­lad se smluv­ní­mi pod­mín­ka­mi, často podle pra­vi­del, jako jsou ta de­fi­no­va­ná FIDIC (Mezinárodní federace konzultačních inženýrů).

Dů­le­ži­tost cen­t­rál­ních sys­té­mů pro sprá­vu změn

Při ří­ze­ní vět­ších pro­jek­tů, které mohou za­hr­no­vat stov­ky změ­no­vých listů, je klí­čo­vé mít pře­hled o všech změ­nách na jed­nom místě. Cen­t­rál­ní sys­témy umožňují sle­do­vat všech­ny změny na­příč pro­jek­ty, upo­zorňují na po­ten­ci­ál­ní pro­blémy a po­má­ha­jí za­jis­tit, že žádný z nich ne­pře­kro­čí sta­no­ve­né ter­mí­ny. To je ob­rov­ská při­da­ná hod­no­ta na­pří­klad pro ge­ne­rál­ní do­da­va­te­le a je­jich pro­jek­to­vé ma­na­že­ry: ti po­tře­bu­jí jed­not­ný sys­tém, v němž by ří­di­li všech­ny změny a měli o nich pře­hled ve všech pro­jek­tech, za které zod­po­ví­da­jí. A ta­ko­vých pro­jek­tů může být u vel­kých ge­ne­rál­ních do­da­va­te­lů až ně­ko­lik set sou­čas­ně.

„Ne­do­dr­že­ní ter­mí­nu pro zpra­co­vá­ní změ­no­vé­ho listu může mít pro firmu fa­tál­ní fi­nanč­ní dů­sled­ky. Dejme tomu, že úpra­va har­mo­no­gra­mu není včas schvá­le­na a práce na stav­bě se za­sta­ví, pro­to­že sub­do­da­va­te­lé če­ka­jí na roz­hod­nu­tí. Zpož­dě­ní o pou­hých ně­ko­lik dní může zna­me­nat vý­raz­né na­vý­še­ní ná­kla­dů na pra­cov­ní sílu i pro­ná­jem tech­ni­ky. Na­pří­klad pokud 15 % těch­to změn pře­kro­čí sta­no­ve­ný ter­mín a každá z nich stojí firmu 30 000 eur, vý­sled­ná ztrá­ta může být ob­rov­ská.“

Adam Heres Vostá­rek

Směrem k lepšímu řízení projektů

Fun­gu­jí­cí spo­lu­prá­ce a kva­lit­ní do­ku­men­ta­ce s vy­u­ži­tím mo­der­ních tech­no­lo­gií jsou klí­čem k úspěš­né­mu ří­ze­ní sta­veb­ních pro­jek­tů. Změ­no­vé listy a smluv­ní po­ku­ty před­sta­vu­jí dů­le­ži­té ná­stro­je, jak za­jis­tit do­dr­žo­vá­ní smluv­ních pod­mí­nek a mi­ni­ma­li­zo­vat ri­zi­ka. Firmy, které do­ká­žou tyto pro­ce­sy cen­t­ra­li­zo­vat a ze­fek­tiv­nit, zís­ka­jí nejen lepší kon­t­ro­lu nad svými pro­jek­ty, ale také vý­raz­ně sníží ri­zi­ko fi­nanč­ních ztrát.
Za­vá­dě­ní di­gi­tál­ních plat­fo­rem, jakou je i Pla­nRa­dar, které efek­tiv­ně pro­po­ju­jí všech­ny zú­čast­ně­né stra­ny, umož­ní nejen lepší sprá­vu změ­no­vých listů, ale také všem zú­čast­ně­ným stra­nám za­jis­tí jed­not­ný pří­stup k in­for­ma­cím. To vše při­spí­vá k větší transpa­rent­nos­ti, lepší kva­li­tě vý­stav­by a tím i k ob­chod­ní­mu úspě­chu pro­jek­tů. Efek­tiv­ní ko­mu­ni­ka­ce je zá­kla­dem kaž­dé­ho zda­ři­lé­ho pro­jek­tu. A ve sta­veb­nic­tví to platí dvoj­ná­sob.

Více o Pla­nRa­da­ru se do­zví­te na www.planradar.com.