Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 20.01. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 23.01. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 24.01. Seriál webinářů: Digitalizace předvýrobních procesů bez rizika
- 03.02. AutoCAD kurz – vytváření a prezentace 3D modelů
- 05.02. AutoCAD 2013 - základní kurz
Aktuality
- Unikátní výzkumný projekt autonomní výhybky
- RIKEN využívá High-Level Synthesis od Siemensu
- Datakit v nové verzi 2025.1
- Přijďte na Open House 3D tisku
- CADservis mění adresu a nabízí novoroční slevy
- E-book Devět kritérií pro výběr 3D CAD systému
- Velo3D oznamuje restrukturalizaci a změny ve vedení
- Ansys, Kontrol a TÜV SÜD partnery Microsoftu
CAD na www.SystemOnLine.cz
Využití digitálních nástrojů jako cesta k úspěšnému řízení stavebních projektů |
Autor článku: PlanRadar | ||
Středa, 08 Leden 2025 23:44 | ||
Na celém životním cyklu budov, od přípravy výstavby projektu přes jeho realizaci až po následný provoz objektu, se podílí velké množství nejrůznějších firem a dodavatelů. Klíčovou roli v tom, aby vše fungovalo opravdu efektivně, je dobrá spolupráce mezi všemi stranami, které se na projektu podílejí. Je to však právě nedostatečná komunikace, která ve stavebnictví zůstává jedním z největších problémů. Jak ukazují zkušenosti společnosti PlanRadar, přední platformy pro digitální dokumentaci, komunikaci a reporting během výstavby a správy nemovitostí, špatná výměna informací vede ke zpožděním, dodatečným vícenákladům a dalším komplikacím. Nejasně nastavené procesy, nedostatečná dokumentace či chybějící vymezení odpovědností pak mohou mít za následek nutnost oprav i smluvní pokuty. Cesta, jak úspěšně řídit stavební projekty a uvedeným problémům se vyhnout, je jednoduchá: co nejvíce používat uživatelsky přátelské digitální nástroje, které zjednoduší každodenní procesy a komunikaci tím, že propojí všechny účastníky stavebního procesu a poskytnou přístup k relevantním informacím v reálném čase. Vysoké vícenáklady vlivem špatné komunikaceDodatečné výdaje, spojené s přepracováním detailů i větších částí projektu či s opravami již hotových prací, tvoří podle zákazníků PlanRadaru více než 11 % celkového rozpočtu projektů.
Zmiňovaná neefektivní výměna informací ovlivňuje i samotnou podobu smluvních vztahů, které by měly být nastaveny tak, aby minimalizovaly rizika spojená s nejasnostmi a spory. Zásadní je, aby smlouvy obsahovaly konkrétně definované povinnosti, jako je dodržení termínu dokončení díla, odstranění vad v přesně stanovené lhůtě či dodržování pravidel BOZP. Obecné formulace typu „podstatné porušení povinností“ nejsou dostatečné a mohou vést k problémům při vymáhání sankcí. Jasně stanovená pravidla nejenže zjednodušují řešení případných sporů, ale také podporují efektivní spolupráci mezi hlavními dodavateli a subdodavateli. Zavedení digitálních nástrojů, které umožňují centralizované řízení dokumentace a sledování plnění povinností, navíc posiluje transparentnost a zajišťuje hladší průběh projektu bez zbytečných zdržení a finančních ztrát. Význam změnových listůDalší stěžejní oblastí, která úzce souvisí s komunikací a smluvními podmínkami, jsou změnové listy. Tento formální dokument upravuje původně definovaný rozsah prací ve stavební smlouvě a slouží jako oficiální záznam dohodnutých změn mezi objednatelem, dodavatelem a někdy i subdodavateli. Tyto změny mohou zahrnovat úpravy harmonogramu, rozpočtu, designu, materiálů nebo jiných smluvních podmínek. Zásadním prvkem je jasné vymezení rozsahu změny – tedy co se přidává, odstraňuje nebo upravuje. Typickým příkladem může být přidání nové místnosti, změna typu podlahové krytiny nebo odstranění zdi. Důležitost centrálních systémů pro správu změnPři řízení větších projektů, které mohou zahrnovat stovky změnových listů, je klíčové mít přehled o všech změnách na jednom místě. Centrální systémy umožňují sledovat všechny změny napříč projekty, upozorňují na potenciální problémy a pomáhají zajistit, že žádný z nich nepřekročí stanovené termíny. To je obrovská přidaná hodnota například pro generální dodavatele a jejich projektové manažery: ti potřebují jednotný systém, v němž by řídili všechny změny a měli o nich přehled ve všech projektech, za které zodpovídají. A takových projektů může být u velkých generálních dodavatelů až několik set současně.
Směrem k lepšímu řízení projektůFungující spolupráce a kvalitní dokumentace s využitím moderních technologií jsou klíčem k úspěšnému řízení stavebních projektů. Změnové listy a smluvní pokuty představují důležité nástroje, jak zajistit dodržování smluvních podmínek a minimalizovat rizika. Firmy, které dokážou tyto procesy centralizovat a zefektivnit, získají nejen lepší kontrolu nad svými projekty, ale také výrazně sníží riziko finančních ztrát. Více o PlanRadaru se dozvíte na www.planradar.com. |