Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 29.05. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 02.06. AutoCAD kurz – vytváření a prezentace 3D modelů
- 02.06. Autodesk Inventor - základní kurz
- 04.06. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 05.06. Advanced Engineering TechDay 2025
- 05.06. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 09.06. Autodesk 3DS MAX – kurz
- 12.06. AutoCAD – kurz pro středně pokročilé
- 16.06. Autodesk Inventor – kurz pro pokročilé (sestavy a strojní návrhy)
- 23.06. Unreal Engine – vizualizace
Aktuality
- Formnext 2025: Výzva k přihlášení řečníků
- Novinky v ZW3D 2026: Co všechno přináší nová verze?
- Hexagon uvádí na trh PRESTO Quality Station
- STEP – v Datakitu na úrovni doby
- ENCY Software expanduje do Indie
- Výrobní řešení pro moderní obranný průmysl od 3Dees
- Zuken uvádí na trh CR-8000 2025 s podporou AI
- Integrace UltiMaker Cura se zařízeními 3Dconnexion
CAD na www.SystemOnLine.cz
Robot, nebo had? |
Pondělí, 21 Prosinec 2009 15:41 | |
V přírodě nenajdeme analogii k pohybu pomocí kola a ani pomocí pásů. V současné době je již několik aplikací, kde jsou použity přírodní analogie pohybů. Ve většině případů si však zatím člověk vystačil s klasickými dosud využívanými přístupy. Šance pro využití biologických vzorů jsou především v případech, kdy možnosti využití klasických prostředků z nějakých důvodů končí. Tento článek se zabývá konstrukcí modelu robota inspirovaného pohybem hadů. Model byl vyvinut v rámci diplomové práce [1] a využívá se jako didaktická pomůcka při výuce na Strojnické fakultě Technické univerzity v Košicích. Úvod do pohybu plazůHadi již v minulosti na sebe poutali pozornost svými zvláštními pohyby. Podrobněji se zkoumáním pohybů hadů zabývali v Hirose & Yoneda Lab [2] a zjistili, že had realizuje mnoho druhů pohybů uzpůsobených k podmínkám okolí. Tyto pohyby jsou obecně klasifikovány do čtyř základních režimů:
1. Harmonikový pohyb, 2. klikatý pohyb, 3. boční ohýbání, 4. přímočarý pohyb Kinematické uspořádání článkovaného robotaRobot (obr. 2, 3) sestává z osmi článků, mezi nimiž je sedm rovinných kloubů. Podstata kinematického uspořádání spočívá ve střídání vertikálních a horizontálních pohybů. První a poslední článek, tedy Článek 1 (Hlava) a Článek 8 (Ocas), byly navrženy tak, aby konaly vertikální pohyb kvůli předpokládanému způsobu pohybování se vpřed.Tento návrh byl inspirován jednoduchým pohybem kinematické dvojice s jedním stupněm volnosti a myšlenkou střídání těchto pohybů. ![]() Obr. 2 Kinematické uspořádání robota ![]() Obr. 3 Pohyb robota Pro předběžné ověření flexibility návrhu robota byl vytvořen papírový model, na kterém byly zkoušeny možnosti lokomoce robota (obr. 4). ![]() Návrh hada-robotaKaždý článek disponuje jedním stupněm volnosti vzhledem k sousednímu článku robota. Tyto pohyby jsou generovány akčními členy, tj. polohovými servomechanismy Hitec HS 645MG. Konkrétní žádaná poloha výstupního hřídele servomechanismu je zadávána pomocí šířky impulzu v rozmezí 1,0 až 2,0 ms.Každý servomotor disponuje kromě samotného motoru, převodovky a řízení i potenciometrem pro snímání úhlu natočení výstupního hřídele. Pro získání informace o aktuální poloze úhlu natočení jednotlivých kloubů bylo nutné snímat jejich úhly natočení. Ideálním řešením je využití interního snímače úhlu natočení – potenciometru, který je obsažen již v servomechanismu pro vlastní ovládací elektroniku servomechanismu. Protože nepotřebujeme instalovat externí snímač polohy úhlu natočení jednotlivých kloubů, dojde ke značnému zjednodušení konstrukce robota a snížení jeho hmotnosti. Pro získání informace z interního snímače polohy je třeba z něj vyvést informaci pomocí kabelu připojeného k běžci tohoto potenciometru. Experimenty ukázaly, že na běžci potenciometru se spojitě mění elektrické napětí v závislosti na úhlu natočení kloubu. Toto napětí je ale závislé také na napájecím napětí servomechanismu (při napájení robota z akumulátorů se mění jejich elektrické napětí v důsledku jejich vybíjení), a proto je třeba jej stabilizovat na konstantní hodnotu. Touto úpravou jsme získali signálovou linku s informacemi o úhlu natočení jednotlivých kloubů bez instalace dodatečných snímačů. Při prvních experimentech se servomechanismy se ukázalo, že tyto servomechanismy se vzájemně vyruší. Projevilo se to chaotickým otáčením všech servomechanismů při buzení jednoho servomechanismu. Původní signálové vodiče dodané výrobcem proto bylo třeba vyměnit za stíněné vodiče. Po této úpravě byly tyto nedostatky odstraněny. Konstrukční uspořádání robotaJeden článek robota (obr. 5) byl celkově složený z 13 kusů dílců. Nejdůležitějším požadavkem na článek byla souměrnost jeho stran z důvodu symetrie pro dosažení funkčnosti a stability při pohybu robota.![]() Obr.5 Uspořádání článku robota a ukázka max. natočení dvou článků ![]() Obr. 6 Hnací (se servem) a hnané rameno a jejich uchycení Konstrukční uspořádání hlavy a ocasu (obr. 7) se liší, protože v hlavě bylo třeba umístit plošný spoj řídící jednotky a v ocasu napájecí zdroj – akumulátory. ![]() Obr. 7 Hlava a ocas robota. ![]() Obr. 8 Uspořádání hnacích ramen robota Před samotnou realizací byl vytvořen 3D model pro ověření funkčnosti robota (obr. 9). Realizace robota byla doprovázena řešením několika technologických problémů, jako jsou např. přesnost ohýbání jednotlivých dílů apod. Pro tento účel byl navržen technologický přípravek pro ohýbání plechových dílů. Realizovaný model je na obr. 9. ![]() ![]() Obr. 9 3D model robota a jeho realizace ZávěrPohyb je pro živé organismy základem přežití, potřebují ho na to, aby si zajistily potravu, aby unikly nepříteli, aby se vyhnuly nebezpečí atd. Způsoby pohybu živých organismů slouží velmi často jako inspirace při návrhu různých zařízení, nevyjímaje z toho ani pohybující se zařízení.Na zrealizování modelu byl experimentálně odzkoušen pohyb na principu pohybující se ( „cestující“) vlny (travelling wave). Při tomto pohybu pohybující se robot vytváří vlnivý pohyb. Co všechno s naším „plazem“ budeme chtít dělat a následně ho to naučíme, ukáže čas. Jedno je jisté, hádek nezapadá prachem a plazí se mezi studenty a učiteli získávaje stále větší a větší zkušenosti. Literatura
Článek byl vypracován v rámci řešení projektů:
Mohlo by vás zajímat:
|