Partneři Projektu CAD
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
| 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
| 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
| 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 30.10. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 30.10. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 03.11. Autodesk Inventor – kurz pro pokročilé (sestavy a strojní návrhy)
- 03.11. Autodesk Fusion 360 – základní kurz (úvod do parametrického modelování)
- 03.11. AutoCAD kurz – vytváření a prezentace 3D modelů
- 04.11. Autodesk Fusion 360 – pro uživatele Autodesk Inventor
- 05.11. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 05.11. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 05.11. ATCx Unlocking Data Science & AI 2025
- 06.11. Digitální kontinuita v obraně a bezpečnosti: Od požadavků až po výrobu - bez chy...
Aktuality
- Siemens aktualizuje Designcenter Solid Edge o vylepšení založená na AI a cloudu
- Evropa podporuje nové VR/AR technologie ve zdravotnictví
- Tata Technologies uzavřela partnerství se Synopsys
- Siemens a Airbus spojují síly pro dekarbonizaci
- To nejlepší ze SOLIDWORKS: Vylepšení výkresů ve verzi 2025
- Nová metoda prodlouží životnost baterií elektromobilů
- Bentley Systems uvádí Bentley Infrastructure Cloud Connect
- Inženýrský software M4 PLANT nyní s VR prohlížečem
Navrhni si svou firmu s využitím PLM, BIM a VR |
| Autor článku: Petr Fořt | |
| Středa, 29 Říjen 2025 02:40 | |
|
Kritickou fází náročné investice je příprava optimálních dispozic pracovišť s ohledem na rozmístění potřebného zázemí pro práci zaměstnanců a vhodných technologií.
První myšlenky a koncepty projektuS ohledem na specializaci jednotlivých oborů na naší škole jsme v úvodu definovali zadání jako ucelený návrh firemního pracoviště. Ukázková skupina studentů měla za úkol vytvořit zámečnickou dílnu s malou obrobnou. Uchopit multioborové téma správně v relativně štíhlé časové dispozici bylo možné pouze díky širšímu pracovním týmu a brainstormingu všech studentů.
Zázemí pro řešení týmových projektůV rámci výuky na SPŠ ve Žďáře nad Sázavou dlouhodobě využíváme mezinárodní vzdělávací programy společnosti Autodesk. Součástí akademické komunity je poskytování multilicencí odborného software a vzájemné sdílení technologických informací. Po zvážení aspektů jsme zvolili ucelenou sestavu software pro PLM a BIM projektování, vizualizaci s podporou virtuální reality. Vynikajícím zázemím pro zpracování projektu je vždy bezesporu kvalitní licenční politika v oblasti odborného software.
Velmi dobrým základem pro konkretizaci variant dispozice pracoviště firmy se stal informační model budovy, který umožňuje vytvářet ucelené parametrické projekty budov s výbornou flexibilitou. Studenti měli díky tomu možnost zvážit hned několik scénářů a vybrat pro své potřeby ten nejvhodnější. Příjemnou možností aplikace je jeho bezproblémová komunikace s dalšími software, především PLM nástroji. Dispozice BIM modelu byla postupně přizpůsobována požadovanému technickému vybavení konkrétního pracoviště. Pro návrh strojního vybavení bylo využito převážně adaptivních sestav. Využití konstrukčního software se ukázalo nakonec jako velmi vhodné nejen pro návrh strojního vybavení dílny, ale také pro návrh TZB vybavenosti, kterou byla klimatizační jednotka a vytápění. Průběžně byly všechny návrhy konzultovány a diskutovány v rámci jednotlivých týmů studentů.
Zpracování projektu s využitím PLM a BIM datVšechny vzniklé podklady byly postupně ukládány pomocí PDM systému na centrální servery školy. Dalším úkolem pro studenty bylo vlastní nápady prezentovat s využitím technologických novinek využívaných ve výuce na SPŠ ve Žďáře nad Sázavou. Základní vstupní PLM a BIM data interpretovaná v podobě vizuálních studií a virtuální reality poskytují skvělé možnosti nejen pro projekční tým, ale také pro budoucí investory. Zde je vždy nutné najít rozumný soulad představ a možných řešení. V této oblasti se ukazuje technologie vizualizace 3D dat a její spojení s virtuální reality jako opravdu jedinečný nástroj. Další možností pro prezentaci dat návrhu je využití 3D tisku pro zpracování návrhových studií, která ovšem u takto rozsáhlého návrhu dává pouze rámcovou modelovou představu ve výrazně zmenšeném měřítku.
Pro kompletaci multioborových 3D dat byl využit vizualizační software s vazbou na VR. Technologie dynamické vizualizace se ukazuje na řadě projektů jako velmi ilustrativní a efektivní. Prezentační výsledky jsou navíc díky polygonální optimalizaci modelů rychle dostupné s přímou vazbou na virtuální realitu.
Pár myšlenek závěremPráce s multioborovými tématy nejsou ve výuce snadné. Oborový nadhled a znalost reálného firemního prostředí je v tomto případě opravdu žádoucí. Významnou úlohu v projektu hrály zkušenosti ze spolupráce s našimi partnery z průmyslové praxe. Z pohledu realizace projektu je vhodné vsadit na notu vzájemné spolupráce studentů nad jednotlivými tématy. Všem našim kolegům bychom rádi poděkovali za jejich podporu a studentům za jejich úsilí. Další informace o studentských projektech na SPŠ ve Žďáru nad Sázavou můžete získat na www.spszr.cz.
Mohlo by vás zajímat:
|









Jak využít PLM a BIM postupy systematicky napříč obory? Jak navrhnout vlastní firmu s ohledem na její dispozici? Právě na tyto otázky jsme zaměřili jeden z našich letošních prvních projektů realizovaný v rámci odborné výuky PLM a BIM technologií na SPŠ ve Žďáru nad Sázavou. Každá společnost, firma, instituce řeší v průběhu své existence určitým způsobem ať rekonstrukci a přizpůsobení svého firemního sídla a provozů, nebo buduje pracoviště zcela nová.




