Reálná praxe v projektování s nástroji Eplan |
Autor článku: Eplan / redakce | |
Nový předmět na Katedře elektroenergetiky, Fakultě elektrotechniky a informatiky, VŠB-TUO, s názvem Komplexní návrh a testování elektrických zařízení (KNTZ) připravuje studenty na reálnou praxi, která je ve stále větší míře digitální. Studenti se v předmětu seznamují se základními normami, legislativou, způsobem návrhu, konstrukcí, výrobou a ověřováním rozváděčů. Samotný předmět vznikl za podpory firem Eplan a Rittal, které jednak zajistily potřebné vybavení, ale také se ve velké míře podílely na tvorbě kompletních osnov nebo průběhu studia předmětu. Význam softwarové platformy Eplan na výuku je zcela zásadní. Díky podpoře Eplanu a Rittalu mají studenti možnost seznámit se s průmyslovými standardy a způsoby výroby rozváděčů v reálném prostředí. Studenti pak díky tomu vidí naživo, co se děje v rámci výroby. Uvidí také nasazování prvků automatizace do výroby, takže mají možnost ověřovat potenciál celé platformy, a hlavně také nástroje Eplan Pro Panel, který umožňuje digitalizovat data a udržovat je neustále v aktuálním stavu. Data pak mohou využít jak ve výrobě, tak v následných změnových řízeních, které se běžně v reálných situacích vyskytují. Největší výhodou je, že studenti sbírají zkušenosti, rozvíjejí svoje kompetence a přispívají ke svému profesnímu růstu již během studia. Získávají základy, které pak mohou v praxi dále prohlubovat. V závěrečných ročnících bakalářského i magisterského studia mají studenti povinnou odbornou praxi, takže přicházejí se základním penzem znalostí do firem, kde je zapojují do řešení projektů. I tam mohou sbírat další zkušenosti a získat nad danou problematikou nadhled. Tím, že vidí smysl těchto činností, mají o ně větší zájem a chtějí se věnovat problematice projektování v poměrně rozsáhlém a složitém systému Eplan. VŠB-TUO udržuje dlouhá léta úzkou vazbu na průmyslovou praxi. Tím pádem se snaží sledovat a prosazovat změny, které se dějí. A to, že se absolventům zvyšuje konkurenceschopnost uplatnění na trhu práce, lze sledovat třeba i při realizaci bakalářských a diplomových prací. Během studia mají studenti v bakalářské formě za úkol vypracovat projekt inteligentního bytového rozváděče. V navazující formě studia zase navrhují řídicí rozváděč nějaké průmyslové technologie. Studenti mají potřebné základy, se kterými přicházejí do praxe, takže se mohou lépe včlenit do projekčních týmů a plnohodnotně spolupracovat se zkušenými elektro projektanty. Co se týče realizace praktických aplikací, vypisují se pak témata diplomových prací ve spolupráci s firmami z praxe. Například ve spolupráci s firmou Ingeteam diplomant vypracoval a úspěšně obhájil téma zaměřené na využití virtuálního dvojčete pro automatizace průmyslové výroby rozváděče. Vypracoval obsáhlou práci, ve které využívá digitální platformu Eplanu, i když její potenciál nebývá ve většině menších firem plně využíván. Je to škoda, protože pořízení licence není levná záležitost. Je patrné, že se studenti musí naučit sledovat trendy, které se budou do budoucna prosazovat. Trend automatizace a on-line správy celého projektu je nevyhnutelný. Díky spolupráci s Eplanem naštěstí mohou studenti využívat tyto moderní technologie rovnou ve výuce. Čím může být program Eplan Education prospěšný pro výuku?
Mohlo by vás zajímat:
|