Exkluzivní partner sekce
Aktuality
- TTC apki distributorem značky ecom v ČR a SR
- Webinář Simulace DPS – Altair Pollex for Altium Designer
- JLR a Dassault rozšiřují partnerství
- Pozvánka na SOLIDWORKS STAHLBAUTAG 2024
- Siemens oznamuje NX X pro produktové inženýrství
- Konference 3DEXPERIENCE 2024 v Mnichově
- Eurotech zařazen do Gartner Magic Quadrantu
- Digitální simulace je rychlejší než fyzické prototypy
CAD na www.SystemOnLine.cz
T+T Technika a trh
Činnost „Vyjadřování se k existenci sítí" je třeba automatizovat |
Úterý, 28 Prosinec 2010 15:17 | |
Současný ekonomický tlak na úsporu nákladů vede společnosti k hledání cest zásadního zefektivnění interních procesů. Jedna z možností je aplikovat ve vyšší míře informační technologie, a to zejména tam, kde je naplněn základní požadavek – existence dat v odpovídající kvalitě a struktuře. Není proto divu, že v průběhu posledních měsíců byla ze strany správců inženýrských sítí v oblasti vydávání vyjádření o existenci sítí v jejich správě zvýšená aktivita získávání informací o možnostech automatizace a někde i podmínek spolupráce při zavádění informačního systému. To se týkalo zejména společností ČEZ, a. s., RWE, a. s., NET4GAS, s. r. o, PRE, a. s., PVK, a. s., ad. Nejprogresívnější je v tomto směru společnost Telefónica O2 Czech republic, a. s., kde je informační systém péčí společnosti HSI, spol. s r. o., již implementován. Mezi důvody spouštějící aktivitu ostatních správců lze zařadit i krok společnosti Telefónica O2, která v únoru letošního roku spustila tzv. plný automat, kdy tento subsystém umožnil celý proces maximálně automatizovat, tj. od vyplnění žádosti o vyjádření stavebníkem, přes vyhodnocení, zda síť je ve střetu se zájmovým územím žadatele, až po samotné vydání vyjádření. Právě plný automat zajišťuje topologickou analýzu a související činnosti ke střetu zájmového území s průběhem komunikační sítě. Touto plnou automatizací Telefónica O2 dosáhla skutečnosti, že od letošního března je v průměru 80 % žádostí o vyjádření vyřizováno bez zásahu operátora. Vezmeme-li v úvahu, že Telefónica O2 zpracovává v průměru 500 žádostí denně, jedná se o výrazný posun v automatizaci procesů. Telefónica O2 má z důvodu synergických efektů jednotného postupu snahu poskytnout svou zkušenost i ostatním správcům inženýrských sítí, a proto se ujala koordinační role při stanovení jednotného obsahu a formátu dat žádosti o vyjádření předávaných z portálu nabírání žádostí vlastnímu procesu vyjadřování, tak aby žádost o vyjádření měla víceméně stejný obsah ve všech svých výskytech v informačních systémech jednotlivých správců inženýrských sítí. Tento proces byl v průběhu července uzavřen shodou všech zúčastněných, takže první verze definice formátu je již odborné veřejnosti známa a výhledově umožní kroky jako předávání žádostí mezi správci až po centrální nábor požadavků stavebníků bez dopadů na interní postupy zpracování žádostí o vyjádření u jednotlivých správců inženýrských sítí.
V průběhu této aktivity iniciovali někteří správci výběrová řízení na dodavatele výše popsaného systému, tak např. se objevil tendr na Systém pro automatizované poskytování VES, digitálních dat a dat ÚAP (vysvětlení zkratek viz níže) vypsaný společností ČEZ, kde hlavními interními uživateli projektu budou zejména společnosti ČEZ Distribuce a ČEZ ICT Services, resp. jejich oddělení spravující elektrickou a sdělovací síť. Společnost RWE vypsala výběrové řízení na dodavatele Externího mapového portálu reflektujícího výše zmíněnou oblast. Společnost NET4GAS také zvažuje posun svého řešení k automatizaci procesu vyjadřování. V době, kdy je psán tento článek, je uzavřeno výběrové řízení u ČEZ, takže v polovině srpna mohla společnost HSI zahájit na základě vítězství ve výběrovém řízení realizaci projektu Systému pro automatizované poskytování VES, digitálních dat a dat ÚAP (zkráceně Rozvoj mapových služeb). Tento projekt bude mít kromě interních uživatelů zmíněných výše i externí uživatele z řad občanů – stavebníků, ale i projekčních kanceláří nebo obcí s rozšířenou působností či krajských úřadů. Projekty tohoto charakteru v sobě mohou zahrnovat pokrytí mnoha oblastí, v tomto případě jde o tři oblasti, které mají leccos společného, ale i něco odlišného.
Na počátku bude slovo, tedy požadavek uživatele zadaný prostřednictvím portálu – informace o žadateli včetně metody zaslání vyjádření a příslušné (předpokládá se) e-mailové adresy pro komunikaci, zákres území žádosti a potvrzení žádosti. O vlastní zpracování žádosti se pak bude starat sada komponent, komunikujících s daty GIS, se záznamy např. v SAP až k předání vyjádření, a to ve většině případů bez zásahu uživatelů systému. Případy, kdy z různých důvodů nelze vyjádření vygenerovat automatizovaně, budou přiděleny zpracovateli, který s další automatizovanou podporou vyjádření připraví a případ znovu zařadí do standardního workflow. Jedná se tedy o poměrně rozsáhlé projekty, takže společnost HSI má výhodu, že může využít získané zkušenosti z obdobných projektů, zejména pro již zmíněnou společnost Telefónica O2, ve které již je linka na plně automatizované vydávání vyjádření k existenci sítí na základě elektronicky podané žádosti (na portálu) v plném provozu a jistě také již řada čtenářů mohla ocenit operativnost a komfortnost takového elektronického podávání žádostí a rychlost elektronicky odesílaných vyjádření. V případě řešení ČEZ se jako základ technologického řešení systému předpokládá:
Mezi cíle projektu patří automatizace uvedených procesů, a tedy zejména jejich sjednocení napříč skupinou, snížení pracnosti při jejich pokrytí, zkrácení doby zpracování, nebo chcete-li, zrychlení odezvy směrem k žadateli a v neposlední řadě zvýšení uživatelského komfortu pro zákazníky, externí, ale nejdůležitější uživatele tohoto systému. První fáze projektu, podrobná specifikace řešení v dokumentu Cílový koncept, má termín říjen 2010, další klíčové milníky projektu jsou vlastní realizace, pilotní provoz, nasazení a podpora produktivního provozu. Dokončení projektu je plánováno na listopad roku 2011. Společnost HSI věří, že obdobné projekty na sebe nenechají dlouho čekat a zhodnotí se tak synergické efekty, které správci inženýrských sítí předpokládají, tj. zejména zajištění efektivního komunikačního prostředí pro styk s odbornou i laickou veřejností v oblasti dokumentace sítí. Ing. Ladislav Bečvařík, ředitel společnosti
Mohlo by vás zajímat:
|