- 26.02. Autodesk Inventor – kurz iLogic
- 01.03. Školení AutoCAD expert
- 01.03. Autodesk Fusion 360 – základní kurz (úvod do parametrického modelování)
- 01.03. Trimble SketchUp – základní kurz
- 03.03. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 05.03. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 08.03. Školení AutoCAD základní
- 08.03. Školení AutoCAD LT základní
- 08.03. Školení Čtení a kreslení technické dokumentace (AutoCAD)
- 08.03. AutoCAD Electrical – základní kurz
Ze světa informačních systémů
Aktuality
- Webinář Nejlepší nástroj pro odhrotování je ESPRIT
- Webinář Objevte Virtual Twin Experience na cloudu
- 3D virtuální realita při léčbě nádorů mozku
- Plná integrace SpaceMouse do ZBrush
- Altair Simulation 2021
- Xerox a Naval Postgraduate School spolupracují na vývoji 3D tisku
- Stratasys kupuje výrobce 3D tiskáren RP Support
- Česko při formování platformy Global BIM Network
GOPAS - CAD kurzy
|
Více kurzů |
TEBIS a tuning Fiatu 500 |
pro ty, kdo chtějí vlastní styl![]() Od sériového provedení k tuningovému modelu Fiat 500 Cup Novému sériovému provedení vozu ušili designéři MS-Designu na míru bodykit, který rozšiřuje nabídku italského stylu a moderní techniky o mladistvý, sportovně agresivní vzhled. Výsledek zaujme automobilové fandy i laiky: přední spoiler s voštinovou boční lištou, která harmonicky vyúsťuje do blatníků, tvarované spojnice spoilerů s podběhy a nové 17palcové kovové ráfky. Od návrhu k trojrozměrné realitěProjekt začal na papíře: vzhled sériového modelu měl být pomocí zástavbových dílů změněn, aby se s ním ztotožnili zvlášť mladí, sportovně založení jezdci, a aby byl účinně podtržen jedinečný charakter vozu. Vybraný návrh pak bylo nutno převést do trojrozměrné reality.Všechny nové díly bude třeba namontovat na originální sériovou karosérii, a proto byly její příslušné části nejprve oskenovány pomocí dotekového skeneru (měřicího ramene) FARO. Práce byla hotová za půl dne, protože bylo nutné sejmout rozměry jen jedné poloviny vozu – druhou polovinu lze v systému Tebis později doplnit pomocí funkce zrcadlení. Na základě zvoleného designu se následně mohlo začít se stavbou jílového modelu (opět na jedné polovině vozu). K převodu nanesených a vymodelovaných dílů do virtuálního světa byly nyní využity optické 3D skenery. Za několik hodin byla v Tebisu k dispozici i tato data v podobě polygonální sítě. Začíná se prototypovými nástrojiZískaná data se v Tebisu vyfiltrují a oříznou, a může se začít s výrobou laminovaných nástrojů. Byly navrženy celkem čtyři nástroje pro přední a zadní spoiler, bočnice a podběhy, které byly poté vyfrézovány z ureolu. Christoph Schneeberger, který je v MS-Designu zodpovědný za výrobu forem, oceňuje na TEBISU obzvláště výkonnost a flexibilitu: „V Tebisu lze provést velmi jednoduše a rychle různorodé zástavbové konstrukce na oskenovaných polygonálních sítích. Vynikající je zde rovněž možnost kombinovat na jednom dílci sítě a plošné elementy, a pomocí CAM modulu ho pak přímo vyfrézovat jako hybridní model.“ Obr 2. Výsledek skenování je v Tebisu znázorněn v podobě sítí: modře jsou originální plochy sériového Fiatu 500 a červeně tuningové díly vymodelované z jílu. Obr 3. Vyfiltrovaná a oříznutá polygonální síť předního nárazníku ukazuje konečný vzhled zástavbového dílce. Obr 4. Tvarované části laminovaného nástroje předního nárazníku: skenovaná síť (žlutě) Na cestě k sériové výroběPo úspěšném zhotovení byl prototyp představen veřejnosti na výstavě IAA 2007 ve Frankfurtu a okamžitě se stal miláčkem publika. Ale ani tyto úspěchy nedaly členům MS Designu usnout na vavřínech – rozhodli se totiž připravit sériovou výrobu bodykitu. „Podle plánovaného počtu kusů se nástroje vyrábí z epoxidu, hliníku nebo oceli“, vysvětluje Rick Thomas, technik a vedoucí vývoje v MS-Designu. „Série se pohybují v rozmezí 500 až 40.000 kusů“. Než však sjely z pásu první díly, zbývalo udělat ještě mnoho práce. Data zástavbových dílů bodykitu musela být z polygonálních STL sítí přetransformována na CAD plochy. I zde nabídl Tebis časově úsporné řešení. Pro převod dat byl využit modul RSC, který slouží ke zpětnému definování CAD ploch z polygonálních sítí. Pro další úpravy byl v Tebisu využit tzv. Optimizer, který dovede upravovat plochy a jejich napojení až na kvalitativní úroveň třídy A. Jakmile byla práce s daty u konce, mohlo se začít s konstrukcí a výrobou hliníkových nástrojů. Celková doba projektu, od designérské studie přes výrobu prototypu až k sériové výrobě, byla necelých šest měsíců. V lednu 2008 sjely z pásu první sériové díly.
|