Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
- 28.08. TestDrive Zeštíhlení a optimalizace procesů
- 29.08. Autodesk Inventor – návrh trubek a potrubí (Tube and Pipe Design)
- 01.09. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 01.09. Autodesk Fusion 360 – základní kurz (úvod do parametrického modelování)
- 01.09. Autodesk Inventor – návrh trubek a potrubí (Tube and Pipe Design)
- 02.09. Autodesk Fusion 360 – pro uživatele Autodesk Inventor
- 03.09. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 04.09. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 05.09. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 08.09. AutoCAD Electrical – základní kurz
Aktuality
- Vylepšení použitelnosti a výkonu v Coreform Cubit 2025.8
- Offline režim a další novinky v softwaru SOLIDWORKS
- GibbsCAM na EMO Hannover 2025 – Přijďte se inspirovat
- Strategická investice Autodesku do stat-upu Toolpath
- Jon Stevenson produktovým ředitelem v PTC
- Streamline Solutions uvádí ELEMENTS verze 4.4.0
- Siemens rozšiřuje možnosti autonomní výroby
- Internet věcí slabým místem pro domácnosti a firmy
TEBIS a tuning Fiatu 500 |
Středa, 18 Březen 2009 16:14 |
pro ty, kdo chtějí vlastní styl![]() Firma MS-Design byla založena nynějším majitelem Manfredem Santerem v roce 1983 jako malá opravárenská dílna. Dnes firma zaměstnává na 300 pracovníků ve výrobě prototypů, forem, v lisovně, vstřikovně a lakovně. Od sériového provedení k tuningovému modelu Fiat 500 Cup Novému sériovému provedení vozu ušili designéři MS-Designu na míru bodykit, který rozšiřuje nabídku italského stylu a moderní techniky o mladistvý, sportovně agresivní vzhled. Výsledek zaujme automobilové fandy i laiky: přední spoiler s voštinovou boční lištou, která harmonicky vyúsťuje do blatníků, tvarované spojnice spoilerů s podběhy a nové 17palcové kovové ráfky. Od návrhu k trojrozměrné realitěProjekt začal na papíře: vzhled sériového modelu měl být pomocí zástavbových dílů změněn, aby se s ním ztotožnili zvlášť mladí, sportovně založení jezdci, a aby byl účinně podtržen jedinečný charakter vozu. Vybraný návrh pak bylo nutno převést do trojrozměrné reality.Všechny nové díly bude třeba namontovat na originální sériovou karosérii, a proto byly její příslušné části nejprve oskenovány pomocí dotekového skeneru (měřicího ramene) FARO. Práce byla hotová za půl dne, protože bylo nutné sejmout rozměry jen jedné poloviny vozu – druhou polovinu lze v systému Tebis později doplnit pomocí funkce zrcadlení. Na základě zvoleného designu se následně mohlo začít se stavbou jílového modelu (opět na jedné polovině vozu). K převodu nanesených a vymodelovaných dílů do virtuálního světa byly nyní využity optické 3D skenery. Za několik hodin byla v Tebisu k dispozici i tato data v podobě polygonální sítě. Začíná se prototypovými nástrojiZískaná data se v Tebisu vyfiltrují a oříznou, a může se začít s výrobou laminovaných nástrojů. Byly navrženy celkem čtyři nástroje pro přední a zadní spoiler, bočnice a podběhy, které byly poté vyfrézovány z ureolu. Christoph Schneeberger, který je v MS-Designu zodpovědný za výrobu forem, oceňuje na TEBISU obzvláště výkonnost a flexibilitu: „V Tebisu lze provést velmi jednoduše a rychle různorodé zástavbové konstrukce na oskenovaných polygonálních sítích. Vynikající je zde rovněž možnost kombinovat na jednom dílci sítě a plošné elementy, a pomocí CAM modulu ho pak přímo vyfrézovat jako hybridní model.“ Obr 2. Výsledek skenování je v Tebisu znázorněn v podobě sítí: modře jsou originální plochy sériového Fiatu 500 a červeně tuningové díly vymodelované z jílu. Obr 3. Vyfiltrovaná a oříznutá polygonální síť předního nárazníku ukazuje konečný vzhled zástavbového dílce. Obr 4. Tvarované části laminovaného nástroje předního nárazníku: skenovaná síť (žlutě) Na cestě k sériové výroběPo úspěšném zhotovení byl prototyp představen veřejnosti na výstavě IAA 2007 ve Frankfurtu a okamžitě se stal miláčkem publika. Ale ani tyto úspěchy nedaly členům MS Designu usnout na vavřínech – rozhodli se totiž připravit sériovou výrobu bodykitu. „Podle plánovaného počtu kusů se nástroje vyrábí z epoxidu, hliníku nebo oceli“, vysvětluje Rick Thomas, technik a vedoucí vývoje v MS-Designu. „Série se pohybují v rozmezí 500 až 40.000 kusů“. Než však sjely z pásu první díly, zbývalo udělat ještě mnoho práce. Data zástavbových dílů bodykitu musela být z polygonálních STL sítí přetransformována na CAD plochy. I zde nabídl Tebis časově úsporné řešení. Pro převod dat byl využit modul RSC, který slouží ke zpětnému definování CAD ploch z polygonálních sítí. Pro další úpravy byl v Tebisu využit tzv. Optimizer, který dovede upravovat plochy a jejich napojení až na kvalitativní úroveň třídy A. Jakmile byla práce s daty u konce, mohlo se začít s konstrukcí a výrobou hliníkových nástrojů. Celková doba projektu, od designérské studie přes výrobu prototypu až k sériové výrobě, byla necelých šest měsíců. V lednu 2008 sjely z pásu první sériové díly.
|