Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 20.01. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 23.01. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 24.01. Seriál webinářů: Digitalizace předvýrobních procesů bez rizika
- 03.02. AutoCAD kurz – vytváření a prezentace 3D modelů
- 05.02. AutoCAD 2013 - základní kurz
Aktuality
- Unikátní výzkumný projekt autonomní výhybky
- RIKEN využívá High-Level Synthesis od Siemensu
- Datakit v nové verzi 2025.1
- Přijďte na Open House 3D tisku
- CADservis mění adresu a nabízí novoroční slevy
- E-book Devět kritérií pro výběr 3D CAD systému
- Velo3D oznamuje restrukturalizaci a změny ve vedení
- Ansys, Kontrol a TÜV SÜD partnery Microsoftu
CAD na www.SystemOnLine.cz
Budoucnost vytváření věcí |
Autor článku: Patrik Minks | |
Středa, 23 Listopad 2016 00:00 | |
Často (někdy až příliš často) slýcháme, že nové objevy a nové způsoby využití technologií přinášejí revoluci, kdy „už nic nebude jako dřív“. Ovšem technologie skutečně dokážou rozproudit ohromné změny, revoluce proto nemusí být nutně přehnaným pojmem. Radikální reformy zaznamenáváme v posledních letech v mnoha oblastech. Soustředíme-li se na „inženýrský svět“, je jednou z nejviditelnějších změn změna v poptávce, v chování uživatelů produktů (nechť je tím produktem pro účely tohoto článku chytrý telefon, budova, automobil nebo silnice se svou infrastrukturou). Daleko více než v minulosti nás spotřebitele zajímají environmentální, ekonomické a sociální dopady výroby i používání produktů; jsme o těchto aspektech informovaní a také mnohem lépe známe existující možnosti a dostupné technologie. Přemýšlíme o tom, kde a za jakých podmínek a s jakými zdroji byl produkt vyroben nebo postaven. Mnohem častěji vyžadujeme přizpůsobení výrobků našim potřebám a estetickým představám, ať jde o jednoduchý příklad sportovní obuvi s námi definovaným designem, nebo složitější požadavek na přizpůsobení podmínek v kanceláři každému zaměstnanci včetně toho, aby se systémy budov „učily“ vzorcům pohybu a chování lidí v nich a předvídaly a adekvátně přizpůsobovaly podmínky každému jednotlivci. A nová generace? Žije kompletně on-line, na tabletech, chytrých telefonech, na cloudu, s nejnovějšími aplikacemi, které si stahuje podle potřeby. Mentalita se mění z „dlouhodobě vlastnit“ na „okamžitě použít“.
Změny v poptávce pochopitelně vyvolávají změny v produktech samotných. Snad poprvé v historii můžeme reálně požadovat, aby produkt místo morálního zastarávání v čase zvyšoval svou kvalitu. Koupíme-li si chytrý telefon, předpokládáme, že za pár měsíců s novou verzí operačního systému bude mít telefon nové funkce a bude toho prostě umět víc. Dojdou-li mechanici automobilky Tesla ke zjištění, že úprava parametrů vozidla bude mít pozitivní vliv na jeho spotřebu, bezpečnost nebo jízdní vlastnosti, mohou stisknutím tlačítka Enter modifikovat příslušné nastavení ve všech doposud vyrobených vozidlech bez zásahu nebo součinnosti majitele. A
Individualizované výrobky, ekologicky vyrobené v místě spotřeby, efektivní stavebnictví, to vše vyžaduje také změny ve výrobě. V tomto smyslu hovoříme jak o výrobě fyzické, tak o „výrobě duševního vlastnictví“. Nové technologie aditivní výroby, 3D tisk, prefabrikace, využití dronů a robotizovaných programovatelných mikrotováren razantním způsobem transformují fyzickou výrobu směrem k charakteru výše popsané současné a budoucí poptávky.
Dosavadní využití informačních technologií v návrhu a projektování je téměř výhradně pasívní – projektant, designér nebo architekt má „v hlavě“ požadovaný produkt a tuto myšlenku převede do počítačové reprezentace, případně provede příslušné simulace, optimalizace a jiné úpravy a tento digitální model nebo jen výkres se použije pro další účely. Co kdybychom ale dokázali počítač využít jinak? Co kdyby měl jinou roli? Co kdyby byl počítač partnerem pro vznik úvodní myšlenky, studie nebo koncepce díla? Současná technologie takové přestavení rolí dovoluje. Projektant/designér/architekt se místo mechanického kreslení soustředí na to, co umí nejlépe: nápad, myšlenku. Počítači sdělí požadovaný výsledek, vstupy, výstupy, okrajové podmínky, návaznosti. Systém pak „odpoví“ všemi návrhovými možnostmi, které splňují požadovaná kritéria. Úkolem projektanta je vybrat 1–2 nejlepší a ty dál rozpracovat. A vše jde ještě o krok dál. Počítač se „učí“, které podmínky měly klíčový vliv na navrhovaný objekt, a když projektant začíná příště podobný projekt, počítač jej vybízí k zadání těchto podmínek. Fikce? Nikoli.
Jsou všechny tyto změny a možnosti skutečně tolik revoluční? A potřebujeme je? Lze zůstat u tradičních způsobů projektování, výroby, využití a výměny informací a přitom radikálně zvýšit kvalitu, efektivitu, produktivitu a vyhovět poptávce? Těžko. Děláme-li věci stále stejným způsobem, jak bychom mohli očekávat jiný výsledek? Ať chceme nebo ne, je nutné se na novou situaci připravit. Uvedené transformace mají a budou mít nejen ohromný dopad, ale také přicházejí velmi rychle. Autodesk pojmenovává výše popsané jako „Future of Making Things“. Pravda ale je, že vše v tomto článku jsou dostupné a mnohými využívané technologie a procesy již dnes.
Mohlo by vás zajímat:
|