POINT.X (2018-19)
CAD - online trafika
Google překladač: English Deutsch

Exkluzivní partner sekce

NICOM
Dytron
Siemens - CAM webinar
SolidWorks

GOPAS - CAD kurzy

Více kurzů

StreamTech.tv

streamtech tv-logo

Vývoj Rapid Prototypingu

Autor článku: Michal Vrbický   

Tags: 3D Systems | 3D Tech | 3D tisk | SLA

Rapid prototyping ilustracniKdyž v roce 1986 Chuck Hull patentoval technologii SLA a založil společnost 3D Systems, vzbudilo to ve světě obrovský rozruch. Byla to revoluční událost, která otevřela dveře vzniku odvětví Rapid Prototyping tak, jak ho známe dnes. Dopad to mělo až takový, že se v roce 1994 rozhodl Ing. Vilém Vrbický založit společnost 3D Tech a do naší republiky přinést technologii, která tu byla velkou neznámou.

Cegra - Graphisoft ARCHICAD 22

Spolupráce s automobilkou

Prvním významným krokem bylo v roce 1995 zahájení spolupráce se Škoda Auto, a. s., kde se mimo obráběné díly začaly nasazovat první stereolitografické díly. Technologie měla takový úspěch a byla tak fascinující, že se za pomoci právě firmy 3D Systems podařilo v roce 1998 pořídit úplně první Rapid Prototyping zařízení v České republice a na Slovensku – stereolitograf SLA-250. V roce 1999 poté druhé, větší zařízení, stereolitograf SLA-3500. Dalším velice významným milníkem byl rok 2006, kdy firma 3D Tech zakoupila úplně první 3D tiskárnu v České republice a na Slovensku, od firmy Objet. Prozatím poslední prvenství firmě 3D Tech patří v pořízení nejnovějšího FDM stroje od firmy Stratasys, pouhé 2 měsíce od jejího uvedení na trh.

Rapid prototyping 1

Rapid prototyping 2

Rapid prototyping 3

Od strojírenství k medicíně

Tímto nahlédnutím do části historie firmy, která zde otevřela odvětví Rapid Prototyping, je vidět, že je nezbytně nutné reagovat velmi rychle na požadavky zákazníků a trhu jako takového. V ideálním případě být vždy o krok napřed. Technologie 3D tisku se ve světě rozšiřuje raketovým tempem a odvážím se říci, že není odvětví, kde by se nějaký způsob 3D tisku neaplikoval. Firma 3D Tech se od svého založení snaží být vždy o ten pomyslný krok napřed a neustále vyvíjí nové možnosti a aplikace. V roce 2006, ten samý rok, co se začala používat první 3D tiskárna u nás, se aplikovalo úplně nové použití těchto modelů pro pomoc chirurgům při operaci dolní čelisti. Tehdy se tím otevřela do té doby skoro neznámá možnost aplikace těchto technologií. Dnes už jsou běžně dostupné tiskárny, které dokážou tisknout různé biomateriály. Tisk kloubních náhrad z titanu už taky není jen vzdáleným snem, ale aplikovanou realitou.

Rapid prototyping 4

Stále větší dostupnost 3D tisku

3D tiskárny, zejména technologie FDM, jsou v dnešní době také relativně levnou záležitostí, v porovnání s cenami například 5 let zpátky. Hobby tiskárny, které vám splní požadavek na jednoduchý, relativně přesný a přijatelně hrubý model, seženete na stejných místech, jako například televizi. Pro kutily jsou dostupné kity a návody, jak si tiskárnu postavit a přizpůsobit vlastním požadavkům. Můžete si tedy doma postavit vlastní FDM a tisknout si modely, které si sami v 3D softwaru vytvoříte. Pomocí crowdfundingových kampaní lze levně pořídit i malý, ale velmi přesný stereolitograf. Materiály jak do FDM, tak pryskyřice do SLA jsou také dostupné po celé zemi a není problém je nechat dovézt až domů.

Rapid prototyping 5

Vývoj používaných materiálů

V profesionální produkční sféře také proběhlo mnoho změn. Vyvíjí se nové materiály pro všechny aplikace, ať už průhledné pružné materiály, tepelně a pevnostně odolné pryskyřice, mědí a hliníkem plněné filamenty do FDM a mnoho dalších. Výrobci se snaží mít co nejlepší parametry v co nejmenších detailech a vrstvách. Firma 3D Tech sama testuje nové materiály jak pro SLA, tak pro FDM a Polyjet 3D tisk tak, aby mohla zákazníkům nabídnout řešení za každé situace. Dále se zvyšuje rychlost strojů při zachování, nebo dokonce zvýšení přesnosti a jemnosti tištěných výrobků. Zvětšují se platformy některých technologií. Na trhu je velké množství FDM tiskáren, na kterých bez problémů postavíte celý přední nárazník vozu střední třídy, bez nutnosti dělení. SLA již dnes také dokáže stavět velké díly, aniž by bylo nutné je dělit, a to v přijatelných přesnostech a hrubostech.

Nové technologie pro obráběné díly

U obráběných dílů také došlo k velkým pokrokům. Nejen že se změnily materiály používané k výrobě celých prototypů nebo jejich částí, došlo také k pokroku z hlediska možností, které tento způsob výroby nabízí. Vyrábí se stroje určené speciálně pro Rapid Prototyping, ať už na umělé dřevo, nebo na prototypové hliníkové výrobky. Takové stroje jsou levnější než stroje určené pro sériové díly a náročnější aplikace, jelikož jsou na ně kladeny menší požadavky a způsob využití je trochu odlišný. Pro firmy, které se technologií Rapid Prototyping zabývají, představují tyto stroje obrovský pokrok, jelikož splňují přesně ty požadavky, které na výroby dílů potřebují. U firmy 3D Tech se tento případ stal v roce 2016, kdy zakoupila druhé velké 5osé CNC s velkou přesností a možností obrábět i slitiny hliníku. Díky tomu má možnost vyrábět například funkční části světlometů, které se používají na optické zkoušky. Na takových dílech je vyžadována velká přesnost a hladký povrch. Nákup nového stroje umožňuje tyto požadavky splnit s minimálním ručním dokončením.

Rapid Prototypingu v automobilovém průmyslu

Zůstaneme-li u automobilového průmyslu, lze zde vidět veliký posun právě v oblasti Rapid Prototypingu. Od roku 1993 do dnešní doby udělal vzhled vozů neskutečný pokrok. Vidíme navazující křivky, designové prvky a spoustu dalších věcí, které jednotlivá auta odlišují od sebe. A to nejen mezi jednotlivými značkami, ale i mezi modely samotnými. Dokonce i mezi stupni výbavy. S rozvíjejícími se technologiemi do aut přicházejí stále nové vynálezy a změny. U firmy 3D Tech byl tento posun znát ve chvíli, kdy se zvýšilo použití LED technologie ve světlech. Kdysi bývaly i xenonové světlomety výsadou pouze těch nejluxusnějších značek, dnes si je můžeme dopřát prakticky u každého auta a stále více nastupuje použití LED technologie. S nástupem denního svícení a se sílícím tlakem na úsporu jak emisí, tak financí na každém vozu, začaly automobilky vyvíjet LED světlomety, a to jak zadní, tak i přední. LED denní svícení, které má dnes skoro každý vůz, se vyvíjelo několik let před tím, než se do vozů začalo nasazovat. To samé LED světla jako taková. Nástup tohoto trendu znamenal zvýšení složitosti dílů, což vyžadovalo využití stávajících technologií novými způsoby a vývoj vlastních technologií. U obráběných dílů se začaly vyskytovat složité optické plochy, které díky velikosti LED byly opravdu malinké, oproti halogenovým světlometům. Ostrost a tvar optiky se také výrazně změnil. LED mají jiné světelné vlastnosti než klasická halogenová žárovka, musely se tedy přizpůsobit všechny prvky světel. Díky tomu jsou dnes u světel možnosti, které dříve možné nebyly. Čisté tvarové linky, úsporná světla, která svítí přesně tam, kam výrobce požaduje, matricová světla, která zajistí maximální osvětlenou oblast, aniž by oslnila protijedoucí vozy. Změny tedy nastaly jak u frézovaných dílů, kde se více a více objevují tvarové světlovody např. pro denní svícení, ale i pro koncová světla a jiné, tak i u polyuretanových odlitků, kde se v malých sériích klade vysoký důraz na přesnost a věrohodnost prototypových dílů, které se používají na zástavby a různé zkoušky.

V oblasti Rapid Prototyping je nutností jít stále dopředu pomocí intenzivních inovací tak, abychom mohli realizovat každý požadavek, nápad, nebo sen.

U polyuretanových odlitků spíše mluvíme o větších sériích než o kusové výrobě, i když se samozřejmě najdou případy, kdy i kusová výroba má své nesporné výhody. Zákazník u odlitků požaduje sériový vzhled, aby mohl věrně simulovat sériovou výrobu. U vlastností je to stejné. Rozdíl mezi prototypovým materiálem a sériovým už také není tak propastný, jako býval před lety, a tyto požadavky se tedy mnohem snáze plní. Dnes již není problém vyrobit barevný průhledný odlitek, jako třeba v roce 2016, kdy firma 3D Tech vyráběla zadní světla na nové Volvo XC60. Pro výrobu takto atypicky tvarovaného dvoukomponentního dílu bylo potřeba najít úplně nový přístup tak, aby byla výroba rychlá, levná, ale stále znamenala perfektní výsledek, a tedy spokojenost zákazníka ve všech směrech.

Rapid prototyping 6

Zvládáme nové projekty

S každým nový projektem dnes stojíme proti nové výzvě. Každý nový prototyp znamená nový vývoj, nový pohled a nové řešení. Firma 3D Tech takto vždy ke všem projektům přistupovala a přistupuje i nadále. Od začátku, v roce 1994, se rozhodla být průkopníkem a inovátorem. Zavázala se plnit sny a představy svých zákazníků, pomáhat jim překonat všechny překážky. Od počátku se snaží být neustále onen krok napřed a tím pádem mít možnost realizovat projekty, které po několika letech vidíte ve světě. Již skoro 25 let pomáháme vyvíjet nejen nová auta Škoda, Audi, Bentley, Jaguar, Land Rover a mnoho dalších, nejen sanitární techniku pro Laufen a Ideal Standard, ale také pomáháme chirurgům řešit složité operace a nové výzvy, studentům pronikat do těchto technologií a zákazníkům z celého světa vyvíjet a realizovat jejich nápady a sny.

Od počátku firma 3D Tech ušla velký kus cesty, kterou podporuje neustálým vývojem a inovacemi, ochotou pomoci zákazníkům, hrdostí na své úspěchy a poučením se ze svých chyb. Při pohledu o několik let zpátky se výroba v Rapid Prototypingu zrychlila několikanásobně, zvýšila se náročnost projektů a požadavků při tlaku na stejnou nebo nižší cenu a při zachování krátkých termínů. Výsledkem jsou ale úžasné projekty, zajímavé výzvy a spokojení zákazníci. Je téměř jisté, že tento trend bude pokračovat ruku v ruce s novými technologiemi v každém odvětví. Firma 3D Tech je připravena vám díky těmto technologiím a mnohaletým zkušenostem pomoci zrealizovat nápady a projekty, které jednou potkáme ve světě.
Autor je obchodníkem ve společnosti 3D Tech.


Mohlo by vás zajímat:
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit