Partneři Projektu CAD
- 20.02. Metrologické školení » Drsnost povrchu
- 20.02. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 26.02. Metrologické školení » Příprava na metrologický audit
- 27.02. Metrologické školení » Prevence proti reklamacím
- 05.03. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 13.03. Metrologické školení » Metrolog organizace
- 19.03. Metrologické dvoudenní školení » Metrologie v praxi I a II
- 31.03. HANNOVER MESSE 2025
- 22.05. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
Aktuality
- Siemens a Compute Maritime integrují generativní umělou inteligenci a CFD pro návrh lodí
- Právě byla vydána AIDA64 ve verzi 7.60
- HPE představuje novou generaci serverů ProLiant
- Bentley vyhlašuje výzvu k nominacím na Going Digital Awards 2025
- ZWCAD jako náhrada AutoCAD?
- Sigmetrix uvádí na trh software VariSight v1.0
- Authentise integruje Flows s Autodesk Fusion Industry Cloudem
- Onshape představuje Onshape CAM Studio
CAD na www.SystemOnLine.cz
24 palců širokoúhle a ještě širokoúhleji |
Autor článku: Václav Buk | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Středa, 10 Červen 2009 16:26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ani ten ale není jediný. Pro běžnou práci se používají displeje s poměrem stran 16:10, v oblasti multimédií je s ohledem na standard HD videa upřednostňován ještě „širokoúhlejší“ formát 16:9. Striktně použitelnost obou formátů samozřejmě nikde není rozdělena či dána, a pokud našim účelům vyhovuje u konkrétního displeje jeho velikost, rozlišení a další parametry, můžeme stejně dobře využít „multimediální“ monitor pro práci v CAD aplikaci, jako „kancelářský“ model k reprodukci videa. Trojice (respektive, jak uvidíme dále, spíše dvojice) tentokrát recenzovaných 24" monitorů působí vlastnostmi a cenami poněkud nesourodě, stejně takové jsou ale požadavky a přání uživatelů. Zde jsou tedy ony novinky. Eizo FlexScan S2402W-E Eizo FlexScan EV2411W-EPřes rozdílné názvy mají tyto dva širokoúhlé 24" monitory tolik společného, že je na místě jejich vzájemné srovnání. Monitory mají zcela totožný design, TFT LCD panel typu TN, ovládací prvky, nastavitelné funkce, rozhraní i další výbavu. Rozdíl ale najdeme v typu podsvícení displeje, kdy zatímco FlexScan S2402W-E používá obvyklé podsvícení trubicemi, FlexScan EV2411W-E je vybaven LED podsvitem. Kvalitou obrazu se tyto modely v podstatě neliší, přínos monitoru s LED ale spočívá v jeho nižší spotřebě elektrické energie. Oba monitory náleží do nové řady EcoView s důrazem na „ekologickou šetrnost“ a ergonomii, jsou vybaveny senzorem Auto EcoView, spojeným s funkcí pro regulaci jasu obrazu v závislosti na okolního osvětlení. To přináší jednak vyšší komfort a menší zátěž pro oči, jednak nižší spotřebu energie. Pro „ekologické nadšence“ nebo prostě pro uživatele, které baví sledovat závislost mezi jasem displeje a spotřebou elektrické energie, vybavil výrobce monitory EcoView indexem, několikasegmentovou zelenou stupnicí, která graficky znázorňuje okamžitou spotřebu. Tuto funkci lze samozřejmě vypnout. EyeCare Utility pak slouží k automatickému upozorňování uživatele na „zrakovou pauzu“, a to prostřednictvím zprávy v okně programu ScreenManager Pro, který si můžeme nainstalovat. Monitory se vyznačují důmyslnou, atypickou konstrukcí. Flexibilní vícepolohový stojan umožňuje ve velkém rozsahu výškové nastavení i sklopení displeje, jeho natáčení na výšku i nastavení do polohy „notebook“, kdy se spodní strana panelu téměř dotýká pracovní desky stolu. Prakticky jediným drobným nedostatkem tohoto konstrukčního řešení stojanu je měnící se horizontální pozice displeje při výškovém nastavování (zvedáním do výšky displej zároveň od sebe oddalujeme a naopak). FlexScan S2402W-E i FlexScan EV2411W-E jsou určeny především pro běžné kancelářské nasazení, popřípadě použití v oblasti multimédií, velký displej s vysokým rozlišením najde samozřejmě uplatnění v nejrůznějších aplikacích. Přestože oba monitory používají panely s „levnou“ TN technologií a není u nich primárně počítáno s uplatněním v náročných DTP aplikacích, profesionálním zpracování fotografií apod., výrobce neochudil ani tyto modely o mnohé své pokročilé funkce a parametry, známé z třídy „grafických“ monitorů. Především je to 10bitové zpracování signálu vedoucí k plynulé gradaci a vyváženému podání všech tónů šedé škály, a dále pak nastavitelné funkce, jako hodnota gama, saturace či odstín. Kromě toho najdeme v OSD menu obou monitorů samozřejmě další nastavení, včetně například volby mezi režimy reprodukce obrazu s nižším vstupním rozlišením (zobrazení 1:1, interpolace na celou plochu displeje, zvětšení na maximum při zachování poměru stran), přičemž nevyužitý okraj můžeme vyplnit šedým odstínem dle výběru. Praktické jsou přednastavené módy, které nám dovolují rychle přizpůsobit charakter obrazu typu práce či aplikace, kterou používáme. Tyto režimy (sRGB, text, picture, movie, custom) se přepínají samostatným tlačítkem. Zapůjčené monitory poskytovaly brilantní obraz s velmi dobrým barevným podáním a rovnoměrným podsvícením v celé ploše. Přímé srovnání obou testovaných vzorků odhalilo malý rozdíl v barevném tónu, kdy model S2402W-E (tedy typ s podsvícením trubicemi) vykazoval vedle FlexScanu EV2411W-E mírně růžový nádech. Bez možnosti tohoto přímého srovnání či změření kolorimetrem však ani u jednoho z těchto monitorů nelze hovořit o jakémkoliv viditelném barevném posunu. Již výše popsaný světelný senzor a s ním spojená funkce regulace jasu u těchto monitorů se ukázala jako velmi šikovná. Pracuje zcela plynule a nenápadně (až na občasné krátké zobrazení „zelené stupnice“ s dalším stupínkem spotřeby či spíše „úspory“ energie, které lze ale vypnout), s tím, jak k večeru na pracovišti ubývá světla, intenzita jasu displeje prostě postupně přirozeně slábne, aniž bychom to registrovali, obraz nás zkrátka s rostoucím šerem nezačíná oslňovat, tak jako by tomu bylo normálně. Funkci samozřejmě můžeme a nemusíme využívat. Oba popisované monitory představují velmi povedené kousky z dílny renomovaného výrobce, vhodné pro náročnější uživatele z různých oblastí, včetně CAx na prvních místech. Pokud jde o zásadní rozdíl mezi těmito panely, záleží už na zvážení každého zákazníka, nakolik je pro něj důležitá spotřeba energie, která, byť je u obou modelů velmi nízká, je u monitoru s LED podsvícením přece jen ještě o nějaký ten watt nižší. Teoreticky by tento panel mohl vykazovat ještě také dlouhodobější barevnou stálost, jistě však v dané kategorii nejde o parametr, na který bychom se měli ohlížet, navíc o barevnou stálost se rozhodně nemusíme bát ani v případě FlexScanu S2402W-E s „obyčejnými“ trubicemi. iiyama ProLite E2407HDSÚhlopříčku 24 palců má i displej tohoto monitoru. Ve srovnání s předchozími modely Eizo je však iiyama ProLite E2407HDS ještě „širokoúhlejší“. Displej má poměr stran 16:9, používaný v oblasti HD videa, jde v tomto případě o Full HD panel. Přes nepokrytě multimediální koncepci tohoto monitoru, vybaveného mimo jiné HDMI rozhraním a reproduktory, jej můžeme klidně nasadit na různá pracoviště, včetně některých CAx. Jde o model s velmi příznivou cenou, což se samozřejmě odráží v jeho výbavě. Monitor překvapí svým nízkým provedením, kdy spodní hrana panelu spočívá velmi nízko nad deskou stolu, nemáme však bohužel možnost výšku jakkoliv nastavit (kromě podložení celého monitoru), konstrukce stojanu dovoluje pouze horizontální náklon displeje, není zde možné otáčení do stran ani jiná nezávislá manipulace s panelem. Originálním způsobem jsou v tomto monitoru zabudovány reproduktory, nemají žádnou vlastní lištu nebo viditelné mřížky, naopak je výrobce zcela skryl pod hlavní ventilační mřížku v horní zadní části panelu. O tom, že ProLite E2407HDS je primárně určen pro multimediální využívání, svědčí také některé z jeho „tabulkových“ parametrů, jako jsou velmi krátká doba odezvy a vysoký základní kontrast, i kontrast zvýšený pomocí technologie Advanced Contrast Ratio až na 10 000:1, jak je uvedeno v technickém listu. Při reprodukci filmů či prezentacích jsou tyto vlastnosti jistě vítány, pro běžnou práci nepředstavují zvláštní přínos. Obraz zapůjčeného monitoru vykazoval rovnoměrné podsvícení, neutrální barevný tón a celkově dostatečně kvalitní barevné podání pro všechny běžné kancelářské, CAx či mnohé jiné aplikace, samozřejmě s výjimkou například profesionálního zpracování fotografií či DTP. Také tento monitor má několik přednastavení, pomocí kterých si můžeme rychle uzpůsobit charakter obrazu aplikaci, se kterou pracujeme. Jde o předvolby standard, game, movie, scenery a text, mezi kterými se přepíná samostatným tlačítkem. Pomocí jiného tlačítka lze přímo přepínat mezi vstupy signálu. Čtyři ovládací tlačítka monitoru jsou umístěna zespodu v pravé spodní straně panelu. V přehledně členěném OSD menu s ikonami a textovými popisy najdeme víceméně základní funkce, které odpovídají celkové výbavě a ceně tohoto monitoru. Pro jednoduchou úpravu barevného ladění obrazu můžeme využít tří přednastavených barevných teplot, popřípadě obvyklé možnosti doladit jednotlivé kanály R, G, B. Pokud pracujeme s obrazem o nižším vstupním rozlišení, než je 1920×1080 bodů, musíme se spokojit pouze s volbou jeho interpolace na celou plochu displeje, nebo s maximálním vyplněním výšky displeje při zachování poměru stran obrazu, možnost pracovat s obrazem 1:1 s nevyužitým okrajem zde není.
|