Úloha PLM ve výrobě zdravotnických prostředků |
Autor článku: Vladimír Hájek | |
Středa, 21 Listopad 2012 13:48 | |
Obchodní souvislostiOchrana zdraví a bezpečnost spotřebitelů zdravotnických prostředků je v současnosti zajišťována časově náročnými, komplexními a často nákladnými činnostmi, které musí odpovídat právně závazným předpisům a mezinárodně uznávaným normám (ISO a FDA). Životní cyklus zdravotnického výrobkuDříve než se pacient setká se zdravotnickým výrobkem, projdou informace o výrobku a jeho vlastnostech rukama týmů techniků a odborných specialistů z různých průmyslových oborů a z klinické praxe. Každý jejich krok je přesně dokumentován a následně posuzován v souladu se zdravotními předpisy a zdravotními normami. Během tohoto životního cyklu vzniká řada dokumentů, jako jsou odborné rešerše, seznamy harmonizovaných norem, oponentní protokoly, materiálové listy, výkresová dokumentace, výrobní postupy, výsledky kontrol a klinických zkoušek, záznamy o balení a sterilizaci, různé protokoly, návrhy, plány a záznamy na opatření ke snížení rizik, atd. Každý dokument vzniká v souvislostech a v návaznostech na ostatní dokumenty. Změna platnosti jednoho dokumentu má za následek změnu dalších – tzn. vytvoření nových autorizovaných revizí a zneplatnění stávajících. Teamcenter Medical BaseAby společnosti zabývající se vývojem a výrobou zdravotnických prostředků vyhověly požadavkům regulačních agentur a kontrolních úřadů (tzv. Notifybody), vytvořila společnost AXIOM TECH za podpory Siemens PLM Software základní konfigurovatelné řešení podporující standardy ISO (vázané na normy ČSN EN ISO 13485:2003) a FDA (vázané na normy 21 CFR část 11 a část 820) pod názvem Teamcenter Medical Base. Prostředí Teamcenter Medical Base umožňuje zakládat složky technické a výrobní dokumentace (Technical File), vytvářet časový plán a sledovat historii její tvorby (Design History File). Umožňuje autorizaci platnosti každého dokumentu vč. jednoznačných identifikačních statusů (schváleno, zastaralé, neplatné) a tvorbu PDF dokumentů s ověřenými digitálními podpisy. Součástí je proces vyřízení reklamace, který umožňuje klasifikaci problému, identifikaci údajů o zákazníkovi, pacientovi a výrobku, shromáždění podnětů pro analýzy rizik (FMEA), sledování stavu změnového řízení a stavu nápravných a preventivních opatření (CAPA). Otevřenost prostředí a modulární architekturaTeamcenter Medical Base je postaven na základech modulární architektury obecného PLM systému Teamcenter a tím umožňuje propojení s dalšími moduly pro efektivní podporu vývoje, výroby a dokladovatelnosti procesů ve výrobě a distribuci zdravotnických výrobků. Otevřenost prostředí Teamcenter Medical Base umožňuje provádět zákaznické konfigurace a úpravy dle specifických požadavků uživatele. Systém obsahuje konfigurátor, který umožňuje administrátorovi procesů nebo vedoucímu jakosti jednoznačně definovat, zakládat, vést, upravovat a kontrolovat (podle třídy zdravotnického prostředku) rozsah komplexní dokumentace v jednotlivých etapách životního cyklu. Přínosy pro uživateleDíky řešení Teamcenter lze dosáhnout správného provedení dokumentace napoprvé, a to v každém kroku životního cyklu výrobku. Tím lze snížit počet opakování jednotlivých procesů, odstranit duplicity a zkrátit čas nezbytný pro schválení jednotlivých etap a uvolnění výrobku na trh. Závěrečné shrnutíDíky využívání předních počítačových technologií a díky modulární architektuře přizpůsobitelné specifickým požadavkům a procesům uživatele je Teamcenter Medical Base ideálním řešením pro vývoj a výrobu zdravotnických prostředků. Sjednocuje všechny různorodé zdroje informací a dokumentů, jako jsou PDF, XML, MS Office, WEB aplikace, 3D modely, CAD data, výpočty MKP, NC programy a další, v souladu s jejich shodou s předpisy a požadavky regulátora.
Mohlo by vás zajímat:
|