Exkluzivní partner sekce
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 20.03. Metrologické školení » Metrologie v praxi II
- 20.03. Webinář: Efektivní programování NC strojů s 3DEXPERIENCE DELMIA
- 21.03. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 05.04. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 10.04. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
- 15.05. Metrologické školení » Drsnost povrchu
- 23.05. Metrologické školení » Metrologie v praxi I
- 30.05. NEXT 3D: Inovace díky 3D tisku (konference)
Aktuality
- Polygon – nové trendy: Testování vozidel na uzavřených tratích
- PlanRadar SiteView s AI zachytí skutečnou realitu
- Pozvánka na jubilejní 30. ročník veletrhu AMPER
- Oznámení vítězů Ceny Wernera von Siemense
- 1000 Kelvin AMAIZE k dispozici pro Autodesk Fusion
- Vydání Solibri ve verzi 9.13.8
- Jak hodnotit aditivní výrobní materiály pro výrobu plastů
- 3D tisk dává druhou šanci handicapovaným zvířatům
CAD na www.SystemOnLine.cz
T+T Technika a trh
Robotizace stavebnictví v praxi – silniční fréza řízená BIM |
Autor článku: Česká agentura pro standardizaci |
Čtvrtek, 26 Květen 2022 22:14 |
Silniční fréza, která pracuje automaticky a je řízena pomocí informací z Digitálního modelu stavby (DiMS). To je další z možností, jak může využití metody BIM zefektivnit a zlepšit práci stavařů. Robotická fréza totiž může pracovat mnohem přesněji, a připravit tak lepší podmínky pro položení asfaltové vrstvy. Díky tomu bude možné zajistit dodržení její tloušťky v celém rekonstruovaném úseku, to znamená také delší životnost opravené silnice. Jak to funguje v praxi, se budeme moci přesvědčit již v následujících měsících při opravě silnice v ulici 9. května v Třebíči (II/351). Realizační fázi této stavby zařadila totiž Krajská správa a údržba silnic Vysočiny mezi své pilotní projekty BIM, a potvrdila tak náskok Kraje Vysočina v přípravách na povinné využívání metody BIM u nadlimitních veřejných zakázek postupně od července 2023. Robotizace jde ruku v ruce s digitalizacíMetoda BIM je v současnosti nejslibnější cestou k digitalizaci stavebnictví, tedy Stavebnictví 4.0. Jejím základem je sdílení důležitých informací napříč celým životním cyklem stavby a všemi stavařskými profesemi. Součástí těchto informací je také Digitální model stavby (DiMS), který je jakýmsi odrazem fyzické stavby ve virtuálním světě. Nejde ale – jak se někdy nepřesně říká – o pouhý 3D model. DiMS v sobě totiž nese nejen grafické, ale i negrafické – alfanumerické – informace (vlastnosti), stejně jako přesné geografické umístění v prostoru. Proto může být využit i pro řízení různých automatických strojů. Jedním z příkladů může být robot využitý pro vrtání kotvicích otvorů při stavbě nového sídla Nejvyššího kontrolního úřadu. U liniových staveb (zejména silnice) se dnes automatické stroje řízené informacemi z DiMS a GPS používají velmi často. Sdílení informací je cesta k úsporámProgram pilotních projektů BIM Agentury ČAS má pomoci organizacím veřejné správy připravit se na plné využívání metody BIM od července příštího roku. Pilotní projekty jsou obvykle zaměřeny jen na zkoušení a ověřování jen na některou část životního cyklu stavby. Do budoucna bychom ale měli všechny nadlimitní veřejné stavební zakázky spravovat a řídit v digitálním prostředí metodou BIM celé. To znamená, že důležité informace o stavbě budou průběžně pořizovány, sdíleny a využívány pro celou dobu životního cyklu stavby – od zveřejnění stavebního záměru po odstranění stavby v okamžiku, kdy doslouží. Pozn. Přiložená fotografie je pouze ilustrační a zobrazuje silniční frézu. Nemá žádnou vazbu na konkrétní projekt. |