Informační řešení výrobních firem (ITeuro)
Google překladač: English Deutsch

Exkluzivní partner sekce

CEGRA
Informační řešení výrobních firem (ITeuro)
WD Ultrastar

StreamTech.tv

streamtech tv-logo

Nové hlavní nádraží v Brně – schválený záměr projektu

Autor článku: Správa železnic   
Pátek, 21 Červen 2024 14:07

Tags: Brno | Nádraží | Schválený záměr projektu | Správa železnic | Železnice

Brno1-2425Cen­t­rál­ní ko­mi­se Mi­nis­ter­stva do­pra­vy schvá­li­la záměr pro­jek­tu pro pře­stav­bu že­lez­nič­ní­ho uzlu Brno. Jde o zcela zá­sad­ní mil­ník v pří­pra­vě mo­der­ni­za­ce ce­lé­ho tam­ní­ho uzlu a také vý­stav­by no­vé­ho hlav­ní­ho ná­dra­ží v ji­ho­mo­rav­ské me­t­ro­po­li. Sa­mot­né sta­veb­ní práce se před­po­klá­da­jí v le­tech 2028 až 2035. Pře­stav­ba že­lez­nič­ní­ho uzlu Brno je jed­ním z pri­o­rit­ních pro­jek­tů nejen České re­pub­li­ky, ale i EU.

Cílem pro­jek­tu je cel­ko­vá mo­der­ni­za­ce dvou­ko­lej­né trati, která dnes slou­ží pro prů­jezd ná­klad­ních vlaků mimo br­něn­ské hlav­ní ná­dra­ží. V místě sou­čas­né­ho dol­ní­ho ná­dra­ží vznik­ne zcela nová cen­t­rál­ní sta­ni­ce. Re­a­li­za­ce stav­by za­jis­tí do­sta­teč­nou ka­pa­ci­tu pro plá­no­va­ný roz­sah osob­ní a ná­klad­ní že­lez­nič­ní do­pra­vy. Sou­čas­ně umož­ní za­po­je­ní vy­so­ko­rych­lost­ních tratí od Prahy a Břec­la­vi do no­vé­ho osob­ní­ho ná­dra­ží.

Brno2-2425

Z po­hle­du ces­tu­jí­cí­ho je nej­vý­znam­něj­ší částí to­ho­to pro­jek­tu návrh no­vé­ho hlav­ní­ho ná­dra­ží, vy­bu­do­vá­ní za­stáv­ky Brno-Čer­no­vi­ce a v ne­po­sled­ní řadě pře­stav­ba sta­ni­ce Brno-Ži­de­ni­ce s ná­stu­piš­ti umís­tě­ný­mi blíže tram­va­jo­vým za­stáv­kám v Bu­be­níč­ko­vě ulici.
Schvá­le­ní zá­mě­ru pro­jek­tu je dů­le­ži­tým mil­ní­kem i pro sta­tu­tár­ní město Brno. Vzá­jem­ná spo­lu­prá­ce se Sprá­vou že­lez­nic se nej­ví­ce roz­ví­jí v ob­las­ti no­vé­ho hlav­ní­ho ná­dra­ží, kde vznik­ne klí­čo­vý pře­stup­ní ter­mi­nál mezi že­lez­nič­ní a měst­skou hro­mad­nou do­pra­vou. Pří­pra­va ce­lé­ho pro­jek­tu na­va­zu­je na pro­ve­de­nou ar­chi­tek­to­nic­kou sou­těž a do­pra­co­va­nou stu­dii od ni­zo­zem­ské­ho sdru­že­ní Ben­them and Crou­wel a West 8. Nové ná­dra­ží bude vý­znam­né i pro vy­so­ko­rych­lost­ní vlaky. Ob­slou­ží ho soupra­vy spo­ju­jí­cí mimo jiné Prahu s Vídní i Os­t­ra­vou.

Už v příš­tím roce plá­nu­je Sprá­va že­lez­nic za­há­jit první stav­bu v br­něn­ském uzlu, a to mo­der­ni­za­ci traťo­vé­ho úseku Brno-Ži­de­ni­ce – od­bočka Brno-Čer­no­vi­ce, která bude ob­sa­ho­vat vý­stav­bu opěr­ných zdí s pro­tihlu­ko­vý­mi stě­na­mi a pře­stav­bu mostů v Jíl­ko­vě a Fi­li­pín­ské­ho ulici. Dále by měly začít práce na mo­der­ni­za­ci sta­ni­ce Brno-Ži­de­ni­ce a úpra­vách ne­da­le­ké sta­ni­ce Brno-Ma­lo­mě­ři­ce, která řeší také pře­stav­bu mostu přes Bu­be­níč­ko­vu ulici.

Po schvá­le­ní zá­mě­ru pro­jek­tu bude ná­sle­do­vat za­dá­ní zpra­co­vá­ní pro­jek­to­vé do­ku­men­ta­ce, která také upřes­ní ná­kla­dy na pře­mě­nu ce­lé­ho že­lez­nič­ní­ho uzlu.

 


Mohlo by vás zajímat: