Advanced
Informační řešení výrobních firem (ITeuro)
Google překladač: English Deutsch

Retrofity Siemens otevírají starším strojům cestu do digitální budoucnosti

Autor článku: Siemens / redakce   
Úterý, 07 Říjen 2025 23:09

Tags: Digitální budoucnost | Digitální dvojče | Retrofity | Siemens | Sinumeric ONE | Škoda JS | Stroje

Siemens retrofity-img-3435 17596906586793-2541Re­tro­fit s vy­u­ži­tím ří­di­cí­ho sys­té­mu Si­e­mens Si­nu­me­rik ONE s na­tiv­ním di­gi­tál­ním dvoj­če­tem umož­nil spo­leč­nos­ti Škoda JS vý­raz­ně pro­dlou­žit ži­vot­nost uni­kát­ní ho­ri­zon­tál­ní vy­vr­tá­vač­ky. Díky re­tro­fi­tu za­ří­ze­ní splňuje po­ža­dav­ky na na přes­nost i ky­ber­ne­tic­kou bez­peč­nost a je možné jej za­řa­dit do mo­der­ních di­gi­tál­ních vý­rob­ních ře­těz­ců. Po úspěš­ném pi­lo­tu se Škoda JS roz­hod­la pro re­tro­fit dal­ších dvou spe­ci­ál­ních vý­rob­ních stro­jů.

Škoda JS se spe­ci­a­li­zu­je na vý­ro­bu kom­po­nent do ja­der­ných elek­trá­ren, na­pří­klad oba­lo­vých sou­bo­rů na vy­ho­ře­lé pa­li­vo a vnitř­ních částí re­ak­to­rů. Při vý­ro­bě vy­u­ží­vá řadu spe­ci­ál­ních stro­jů, které mohou být i de­sít­ky let staré. Stroj­ní park firmy je spe­ci­fic­ký tím, že je po­měr­ně slo­ži­té ho ob­no­vo­vat a také to je velmi ná­klad­né. Často se jedná o ob­rov­ské stro­je, které jsou ukot­ve­ny na vel­kých zá­kla­dech. Ja­ká­ko­liv ma­ni­pu­la­ce s nimi je tedy vždy spo­je­na s vel­ký­mi sta­veb­ní­mi úpra­va­mi a s tím sou­vi­se­jí­cím ochro­me­ním pro­vo­zu celé vý­rob­ní haly. I proto je nutné dobře vy­hod­no­tit, u kte­rých stro­jů se vy­pla­tí po­ku­sit se jim pro­dlou­žit ži­vot­nost.

Pilotní projekt ukázal cestu

Prv­ním stro­jem, který pro­šel re­tro­fi­tem, je ho­ri­zon­tál­ní vy­vr­tá­vač­ka Škoda W 200 z po­lo­vi­ny 80. let, jejíž re­tro­fit pro­bě­hl během tří­mě­síč­ní od­stáv­ky. Celý pro­jekt začal ob­hlíd­kou stro­je a tech­nic­kou kon­zul­ta­cí, ná­sled­ně byl vy­pra­co­ván v ser­vis­ním od­dě­le­ní Si­e­mens návrh re­tro­fi­tu. Na­ko­nec byla do­po­ru­če­na cesta kom­plet­ní vý­mě­ny ří­di­cí­ho sys­té­mu a částí spo­je­ných s ří­di­cím sys­té­mem, včet­ně ka­be­lá­že, ko­mu­ni­ka­ce s mo­to­ry, ovlá­dá­ní mo­to­rů a dal­ších dů­le­ži­tých prvků, bez kte­rých není možné ga­ran­to­vat přes­nost a spo­leh­li­vost bu­dou­cí­ho pro­vo­zu stro­je. Na za­ří­ze­ní byly navíc do­sa­ze­ny mě­ři­cí sondy, čímž se zvý­šil kom­fort z po­hle­du mě­ře­ní ná­stro­jů.

Siemens Skoda JS-20250820-104036 17596908817301-2541

Pro­mě­nou pro­šlo i ří­ze­ní otoč­né­ho pra­cov­ní­ho stolu, který byl pů­vod­ně ovlá­da­ný z dru­hé­ho pra­co­viš­tě. Nový návrh ří­ze­ní při­ne­sl mož­nost řídit jed­not­li­vé osy ho­ri­zon­tál­ní vy­vr­tá­vač­ky i zmí­ně­ný otoč­ný stůl přes jeden ovlá­da­cí pult nebo z jed­no­ho ovlá­da­cí­ho místa. Tím se ovlá­dá­ní ce­lé­ho za­ří­ze­ní vý­raz­ně zjed­no­du­ši­lo a zpří­jem­ni­lo pro ob­slu­hu. Nové je i při­po­je­ní stro­je do sys­té­mu vzdá­le­né sprá­vy, v pří­pa­dě ja­ké­ho­ko­liv pro­blé­mu se od­bor­ní­ci ze Si­e­men­su mohou vzdá­le­ně při­po­jit ke stro­ji, pro­vést di­a­gnos­ti­ku a po­skyt­nout pod­po­ru ko­le­gům z údrž­by.

Na pi­lot­ním pro­jek­tu byl celý pro­ces re­tro­fi­tu ově­řen a po­tvr­ze­no, že při­ne­se oče­ká­va­ný vý­sle­dek. Ten se zcela pro­ka­za­tel­ně do­sta­vil, a proto se ve Škodě JS roz­hod­li po­kra­čo­vat s dal­ší­mi dvěma stro­ji. I když pa­ra­me­t­ro­vě zů­sta­lo toto ob­rá­bě­cí cen­t­rum stej­né, ne­by­ly zvý­še­ny otáč­ky ani ne­při­by­lo žádné chla­ze­ní apod., efek­ti­vi­ta vý­ro­by se zvý­ši­la. Už jenom tím, že se ob­slu­ha díky di­gi­tál­ní­mu dvoj­če­ti na­u­či­la ma­xi­mál­ně vy­u­žít všech­ny mož­nos­ti stro­je.

Digitální dvojče pro maximální efektivitu

Škoda JS se roz­hod­la vy­u­žít prin­cip di­gi­tál­ní­ho dvoj­če­te pro­střed­nic­tvím ří­di­cí­ho sys­té­mu Si­nu­me­rik ONE, který je touto funkč­nos­tí na­tiv­ně vy­ba­ven. Vy­tvo­ře­no bylo di­gi­tál­ní dvoj­če stro­je, které usnad­ňuje za­ško­lo­vá­ní nové ob­slu­hy, což je dů­le­ži­té i s ohle­dem na nad­chá­ze­jí­cí ge­ne­rač­ní ob­mě­nu. Vel­kým pří­no­sem je i pro tech­no­lo­gy, kteří při­pra­vu­jí pro tento stroj vý­rob­ní pro­gra­my. Ty je možné psát přímo v pro­stře­dí di­gi­tál­ní­ho dvoj­če­te a stroj zatím může vy­ko­ná­vat před­cho­zí úlohu. Ob­slu­ha stro­je a pro­gra­má­to­ři tak mohou pra­co­vat zcela ne­zá­vis­le a bez pro­sto­jů. Na­sa­ze­ná po­sled­ní ge­ne­ra­ce ří­dí­cí­ho sys­té­mu Si­nu­me­rik ONE po­sky­tu­je ma­xi­mál­ní kon­t­ro­lu vý­ro­by a z po­hle­du in­ves­tic a úspor při­ná­ší nej­vět­ší efek­ti­vi­tu.

 


Mohlo by vás zajímat: