Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 05.05. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 05.05. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 07.05. Webinář Optimalizace PCB z pohledu tepelného managementu v programu Ansys Icepak...
- 12.05. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 13.05. AutoCAD – kurz pro středně pokročilé
- 14.05. Tolerance Management Fórum
- 15.05. AutoCAD – kurz pro pokročilé
- 15.05. ATCx Simulate at the Speed of Design
- 15.05. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 22.05. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
Aktuality
- Přesnost a výkon s Figure 4 Tough 75C FR Black
- VariCAD a VariCAD Viewer v nové verzi 2025-2.01
- Automobilový průmysl na prahu velké změny: Jste připraveni na éru 3DEXPERIENCE?
- Dassault Systèmes a Airbus rozšiřují strategické partnerství
- Jak se nejrychleji dostat k potřebnému náhradnímu dílu
- 3DEXPERIENCE CONFERENCE 2025
- Právě vychází VOLTA a modeFRONTIER 2025R2
- Jak může MODSIM optimalizovat proces návrhu
CAD na www.SystemOnLine.cz
CAD systémy a plechové autíčko |
Autor článku: Juraj Hudák, Miroslav Tomáš, Peter Ižol | |
Středa, 19 Březen 2014 14:02 | |
Na katedře technologií a materiálů SjF TU v Košicích byl postupně připravován a realizován jeden z exponátů. Záměrem tvůrců exponátu je přiblížit proces zpracování ocelového plechu při výrobě konkrétního výrobku. Prvním krokem byl návrh samotného výrobku, který by dokázal zaujmout většinu návštěvníků. Volba padla na model auta. Výhodou návrhu byla mimo jiné i skutečnost, že při výrobě modelu bylo možné využít a ukázat stejné technologie jako při výrobě skutečného automobilu – hluboké tažení, stříhání nebo kalibrování. Výrazně se tím zvýšil edukační přínos projektu.
Při práci na tomto projektu byly ve velké míře využity možnosti CA systémů. V CAD prostředí bylo navrženo samotné autíčko, potřebné tvářecí nástroje i celá expozice. Specializované simulační softwary umožnily ověřit si navržené způsoby tváření plechových dílů. CAM systémy byly využity při tvorbě NC programů pro zhotovení jednotlivých částí tvářecích nástrojů. Navržené autíčko se skládá ze čtyř částí: podvozek, karosérie, kolečka a osky. Karosérie a podvozek jsou vyráběny z ocelového obalového plechu jakosti TS 245 tloušťky 0,3 mm z produkce garanta expozice. Osky jsou zhotovovány z ocelového drátu průměru 1,6 mm, materiálem koleček je plast.
Tvar výlisku karosérie byl získán z 3D modelu základního tvaru auta. Současné CAD systémy obsahují množství modelovacích nástrojů a poskytují několik způsobů úprav modelů v závislosti na koncepci primárního modelu (surface, resp. solid). Základem pro tvorbu karosérie plechového autíčka v CAD/CAM systému Pro/Engineer byl objemový model základního tvaru auta (obr. 1), respektující technologičnost konstrukce vzhledem k procesu výroby karosérie hlubokým tažením. Šlo hlavně o úkosy (drafts) na bočních plochách modelu. Plechové díly automobilů se vyznačují velkou plochou vzhledem k tloušťce materiálu. V případě karosérie autíčka byl použit nástroj Shell, kterým byla vzhledem k základnímu modelu auta vytvořena „skořepina" o tloušťce plechu směrem „ven z materiálu", představující plechovou karosérii autíčka (obr. 2). Obr. 5 CAD model sestaveného podvozku
CAD model základního tvaru auta a odvozený CAD model karosérie byly použity při vytváření modelů funkčních částí potřebných tažných nástrojů. Funkčními částmi tažného nástroje jsou tažnice, tažník a přidržovač. Tažník byl vytvořen z CAD modelu základního tvaru auta. Přidržovač byl vytvořen odebráním materiálu funkcí Extrude – Remove material ve tvaru půdorysu základního modelu auta, promítnutého do roviny přidržovače. Vytvoření modelu tažnice představovalo složitější operaci. Na přípravě exponátu se kromě pracovníků podíleli i studenti a výsledky své práce mohli prezentovat v několika bakalářských a diplomových pracích. V režimu sestavy byly nejprve polohovány modely polotovaru tažnice, základního tvaru auta (resp. tažníku) a karosérie. V prvním kroku pomocí funkce Component operations → Cutout byl z materiálu tažnice odebrán materiál tažníku (resp. základního tvaru auta), čímž vznikla dutina tažnice s nulovou mezerou. Ve druhém kroku je třeba opětovným použitím příkazu Component operations → Cutout odebrat z materiálu tažnice materiál karosérie (skořepinový model), čímž vznikne tažná mezera. Uvedeným postupem vznikla v bloku tažnice tvarová dutina, zvětšená o tloušťku materiálu výtažku. Na obr. 4 je schematické znázornění hlavních částí tažného nástroje. Za účelem ověření navrhované technologie hlubokého tažení a určení provozních parametrů, hlavně velikosti přístřihu plechu a přidržovací síly, byla realizována výroba zkušebních nástrojů. Teprve po odzkoušení funkčních částí a stanovení provozních parametrů byly vyrobeny další části produkčních nástrojů a provedena jejich montáž.
Pro zhotovování osiček se využívá jednoduchý střižný nástroj, umožňující stříhat osky potřebné délky z pěti drátů najednou. Pro výrobu koleček bylo navrženo a využíváno několik technologií – od vstřikování plastu do formy až po vysekávání z plastové desky. Výsledný CAD model sestaveného modelu auta je na obr. 6. Článek vznikl s podporou projektů VEGA 1/0500/12 „Výzkum zlepšování kvality frézování tvarových ploch pokročilými povlakovanými nástroji" a 1/0396/11 – „Výzkum a optimalizace metod hodnocení pevnostních a plastických vlastností velmi tenkých obalových plechů". Literatura[1] Projekt plechového autíčka pre Steelpark. [on-line]. Košice: TU, SjF. Dostupné na internetu .
Mohlo by vás zajímat:
|