Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
- 01.05. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 05.05. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 05.05. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 07.05. Webinář Optimalizace PCB z pohledu tepelného managementu v programu Ansys Icepak...
- 12.05. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 13.05. AutoCAD – kurz pro středně pokročilé
- 14.05. Tolerance Management Fórum
- 15.05. AutoCAD – kurz pro pokročilé
- 15.05. ATCx Simulate at the Speed of Design
- 22.05. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
Aktuality
- VariCAD a VariCAD Viewer v nové verzi 2025-2.01
- Automobilový průmysl na prahu velké změny: Jste připraveni na éru 3DEXPERIENCE?
- Dassault Systèmes a Airbus rozšiřují strategické partnerství
- Jak se nejrychleji dostat k potřebnému náhradnímu dílu
- 3DEXPERIENCE CONFERENCE 2025
- Právě vychází VOLTA a modeFRONTIER 2025R2
- Jak může MODSIM optimalizovat proces návrhu
- Manifest uvádí Parallax Volumetric AM Evaluation Kit
CAD na www.SystemOnLine.cz
Vizualizace v CAD realizované ve výuce na SPŠ a VOŠ ve Žďáru nad Sázavou |
Autor článku: Karel Dvořák | |
Úterý, 27 Květen 2014 16:32 | |
Rozvoj CAD prostředků znamená nutnost optimalizace výukyStejně jako jiný aplikační software i nástroje pro podporu průmyslových a speciálně konstruktérských procesů se neustále rozvíjejí. Možnosti nástrojů počítačové podpory konstruování – CAD přinášejí široké spektrum postupů a cest k dosažení požadovaných výsledků, kde kritériem jsou často kvalitně zpracovaná data, kterým předchází efektivní cesta k jejich získání. Z uvedeného hlediska je třeba neustále optimalizovat výuku, již od prvních fází seznámení s aplikacemi CAD, po finální fáze, založené na řešení komplexních úloh s využitím nejen nástrojů CAD, ale také CAE, CAM a dalších CAx, případně nasazení systémů PLM. Nezanedbatelnou fází tvorby virtuálních prototypů je provádění průběžných a finálních vizualizací jednotlivých modelů komponent nebo celých sestav, často i v kontextu prostředí, ve kterém bude reálný produkt plnit svoji funkci. Provádění vizualizací má v reálné průmyslové praxi význam např. pro tvorbu prezentací konstrukčních řešení, tvorbu výukových materiálů technologických a montážních postupů, nebo pro vytvoření pokud možno co nejdokonalejšího vizuálního vjemu u tvarově složitých součástí dalším řešitelům týmového projektu pro postoupení do následných fází životního cyklu navrhovaného nebo upravovaného produktu. Z uvedených důvodů existují portfolia vizualizačních funkcí integrovaných v systémech CAD nebo v samostatných vizualizačních nástrojích, umožňujících práci s importovanými modely vytvořenými v CAD. Prezentace vlastních prací - vizualizaceZejména dovednosti tvorby prezentací vlastních konstrukčních řešení vytvořených v CAD jsou požadovanou součástí odborných kompetencí absolventů technických škol. Žáci se učí prezentovat průběžné a finální výsledky své práce před spolužáky nebo před plénem v rámci odborně orientovaných seminářů a soutěží. Specifickým případem jsou stále oblíbenější internetové on-line soutěže, ve kterých kvalitní vizualizace hraje klíčovou roli pro úspěch. Završením studia na VOŠ je obhajoba absolventských prací. Podstatnou fází obhajob je prezentování práce studentem a lze tak uplatnit a dále rozvinout získané znalosti a dovednosti v oblasti vizualizací a jejich praktického využití. Pracovní a finální vizualizaceTvorbu vizualizací lze rozdělit do dvou úrovní, představujících vizualizace pracovní a vizualizace finální. Obě uvedené úrovně mohou mít dle účelu konkrétní úlohy společný průnik.
Finální vizualizace slouží pro vytvoření efektivního estetického obrazového vjemu návrhu. V některých případech je požadavkem fotorealistický výstup pro posouzení reálného vzhledu v konkrétním prostředí dle funkčního účelu reálného produktu. Finální vizualizace modelu obvykle nejsou příliš komfortní pro provádění následných modelovacích operací. Lze je však uplatnit v průběhu práce pro posouzení vzhledu celkového návrhu nebo jednotlivých částí a pro rozhodnutí o následném modelovacím postupu. Uvedený postup je uplatňovaný především u modelů komponent a sestav, které budou mít v reálné situaci funkční i estetický význam. Základním prostředkem finálních vizualizací je přiřazení vzhledu konkrétního materiálu součásti, včetně příslušné úrovně lesku. Příklad modelu vytvořeného v CAD, znázorněného na obrázku č. 2, je po provedení vizualizačních postupů představen na obrázku č. 3.
Realizování vizualizačních postupů má specifický význam při tvorbě designových návrhů. Pracovní i finální vizualizace se provádějí především při tvorbě modelů již zmíněnými metodami volného tvarování ploch. Uvedené metody lze považovat za nejpokročilejší postupy modelování v CAD a vyžadují širší základy než postupy klasického modelování. Prostřednictvím vizualizací lze v průběhu tvorby a editace plošného modelu vyšetřovat např. lokální zakřivení a získané informace využít společně s dalšími postupy k manuálnímu vyhlazování a dalším úpravám ploch. Estetičnost designového návrhu často vynikne zejména v kontextu reálného nebo fiktivního prostředí a při provádění experimentů uvedených atributů prostřednictvím finálních vizualizačních metod. Vizualizace a PLMVizualizační možnosti CAD aplikací jsou také jedním z motivačních faktorů pro kroužek PLM, určený žákům základních škol a nižších ročníků středních škol. Účastníci kroužků mají možnost seznámení se s průmyslovými postupy předvýrobních etap životního cyklu produktu nad rámec jejich školní výuky. V souvislostech se vstupní úrovní znalostí a dovedností posluchačů kroužku je výuka optimalizována právě využíváním průběžných vizualizačních postupů, což odpovídá trendům požadavků žáků na provádění počítačem podporovaných činností ve školní výuce i v běžném životě. Vizualizace na modelech mají blíže k „hraní si" než k pouze striktním postupům konstruování a jsou zpestřením výuky základních postupů v CAD. Autor působí na SPŠ a VOŠ Žďár nad Sázavou a ve společnosti AxiomTech Žďár nad Sázavou.
Mohlo by vás zajímat:
|