POINT.X (2018-19)
Google překladač: English Deutsch

Exkluzivní partner sekce

Siemens

GOPAS - CAD kurzy

Více kurzů

StreamTech.tv

streamtech tv-logo

Kovovýroba Hoffmann a Erko 21. století

Autor článku: Karel Heinige   

Tags: 3D skenování | 3D tisk | ATOS | Auto | Kovovýroba | MCAE Systems

kovovyroba ilustracniO automobilech Škoda 110 R Coupé a R130, sporťácích z let sedmdesátých, snili tehdejší zapálení motoristé, bohužel jen málokomu se jejich sen splnil. Před asi dvěma roky se setkal Marek Hoffmann z firmy Kovovýroba Hoffmann se známým českým designérem Petrem Novague. Petr Novague od svého mládí se podle vlastních slov chtěl zúčastnit projektu pokračování 110 R Coupé / R130. Petr Novague je designér a Marek Hoffmann disponuje „hardwarem“, firmou, které je schopna vyrábět díly pro automobilový průmysl. Slovo dalo slovo a vznikl společný projekt R200.

Několik slov o Kovovýrobě Hoffmann

Kovovýroba Hoffmann se nachází v Ostrožské Nové Vsi, což je obec asi deset kilometrů od Uherského Hradiště směrem na Břeclav. Od svého vzniku se zabývá vývojem, konstrukcí a výrobou tvářecích nástrojů, lisováním dílů, montáží podsestav, sestav karosérií osobních vozů, designérskými záležitostmi, atd. Firma byla založena před 25 lety (1990) Lubomírem Hoffmannem. Jelikož firma začala růst, byla v roce 1996 založena firma Kovovýroba Hoffmann, s. r. o., a v Ostrožské Nové Vsi byla první část firmy vybudována na zelené louce. Díky několikanásobnému rozšiřování v současné době zaujímá rozlohu asi 15 000 m2. Společnost je v soukromém vlastnictví, aktuálním ředitelem a jednatelem firmy je Marek Hoffmann. Zákazníky jsou hlavně české nebo německé firmy v automobilovém průmyslu, ale i jiné zahraniční automobilky. Můžeme jmenovat například firmy Škoda Auto a samotný koncern Volkswagen, Audi, Bentley nebo Volvo, dalšími zákazníky jsou BMW, Daimler, Opel, Ford a ostatní subdodavatelé automobilového průmyslu, jako třeba Magna Steyr nebo Linde+Wiemann.

Kovovýroba Hoffmann je schopna vyrobit lisovací nářadí od počátku. To znamená, že dostane zakázku od zákazníka, automobilky, na výrobu dílu, třeba dveří nebo střechy. Firma má k dispozici vlastní konstrukci a nástrojárnu. Díky tomu je schopna navrhnout, odsimulovat, vyrobit a doladit lisovací nářadí až do finální podoby. Má k dispozici lisy a pomocí nářadí pak na těchto lisech lze lisovat díly, které jsou finálním výrobkem. Firma vyrábí prototypové a sériové lisovací nářadí, DKM modely, prototypové a malosériové plechové výlisky. Výrobky firmy KVH jsou dodávány do celé řady automobilek a jejich dodavatelům. Devízou podniku je to, že je flexibilní a že díly, které dodává, jsou v požadované kvalitě a termínu. Několikrát se zde přesvědčili o tom, že tato devíza je u partnerů, hlavně německých automobilek, velmi ceněná.

kovovyroba 1

Protagonista Petr Novague

Některé prameny sice uvádějí Novaque, ale stačí se podívat na webové stránky tohoto designéra www.novague.cz, aby bylo pochybovačům jasno. Petr Novague je držitelem tří nejprestižnějších ocenění za design, jakým je Red Dot Award. Toto ocenění získal za design celohliníkové židle Edge, produktovou řadu jističů Saltek a naposled za květináče pro značku Kasper. Jinak se podepsal také pod design smartphonu Verzo známého čínského výrobce mobilů nebo nového modelu kola Favorit.

Lidé mají různé sny, rádi by jednou chtěli mít to nebo ono. Snění je jedna věc a druhá věc je začít na projektu pracovat a pomalými kroky ho naplňovat tak, aby došel do zdárného konce. O reinkarnaci původní Škody 110 R se Petr Novague pokusil už v roce 2008, kdy postavil studii a začali se ozývat první zájemci.

Auto R200 je vlastně takovou non-fiction zhmotněnou představou Petra Novague. Chtěl vytvořit reminiscenci R130, která se začala vyrábět v 70. letech, pokračování tohoto projektu a vzdát hold bývalým československým konstruktérům. Vznikl projekt R200, který je postaven na bázi sportovního vozu Audi R8 první generace. Zůstal podvozek a motor, ale zbytek, plechy, dá se říct celá karosérie byla nově rekonstruována. Tvar, design auta, vznikl na základě studií Petra Novague.

kovovyroba 2

Technické zázemí Kovovýroby Hoffmann

S důrazem na kvalitu zde využívají nejmodernější stroje a vybavení. Konstruktéři a NC programátoři pracují s CAD/CAM aplikacemi. Pro obrábění se používají 5osá CNC frézovací centra. Tvarové řezání provádí 5osé lasery. Prototypová lisovna disponuje lisy odpovídajících parametrů. Pracoviště kompletace sestav je vybaveno veškerou potřebnou technologií odpovídající nejmodernějším požadavkům v automobilovém průmyslu. K dispozici jsou velmi přesné nástrojářské brusky a měření zajišťují 3D měřicí přístroje a skenovací optický měřicí systém.

Softwarové standardy zákazníků určují požadavky na softwarové a hardwarové vybavení, kterým se museli v Kovovýrobě přizpůsobit. Proto zde používají softwary Catia v5, NX 9, Enovia DMU, WorkNC a Autoform.

Rozsáhlý soubor měřidel, od drobných až po složité měřicí a zkušební systémy včetně 3D a skenovacího optického systému, spravuje zavedený metrologický řád. Základem úspěchu celé firmy ovšem není jen vybavení, ale především znalosti a zkušenosti zaměstnanců.

Práce na R200 se stopou MCAE Systems

Kovovýroba Hoffmann koupila Audi R8, kterou zde rozebrali na jednotlivé díly. A nyní přichází na řadu optický systém ATOS III XL dodaný firmou MCAE Systems, kterým se díl po dílu vše naskenovalo a vytvořila se celková sestava auta ve virtuálním světě. Nebyla to úplně jednoduchá práce, jen skenováním se pracovníci zabývali několik týdnů. Nicméně výsledkem jsou takřka dokonalé 3D modely všech požadovaných dílů ve formátu STL. Technologie optického skenování bylo úspěšně využito pro přenesení všech důležitých připojovacích rozměrů a obecných tvarů původních dílů na nové díly.

Technický základ pro novou R200 z Audi R8 s manuální převodovkou tvoří podvozek, vzadu uložený osmiválcový motor a okenní skla. Na základě představ Petra Nováka potom byly navrženy plochy nového auta. Nejprve byl udělán model v měřítku asi 1:3 a na tomto modelu se doladily poslední věci, aby design vypadal tak, jak má vypadat. Pak bylo vyrobeno nářadí, nářadím se vyrobily díly a auto bylo znovu sestaveno. Většina dílů je z hliníkových plechů, až na přední masku, zadní víko, výplně dveří a zadní nárazník, které jsou z karbonu. I zde Kovovýroba Hoffmann spolupracovala s MCAE, protože některé prvky byly vyrobeny technologií 3D tisku v kuřimské centrále této firmy. Jedná se například o ozdobné prvky a nápisy na karosérii, které byly po vytištění následně pokoveny, hrdlo palivové nádrže v zadním prostoru pravého bočního okna (kde bylo využito chemické odolnosti nového materiálu Nylon), vstupních dílů sání vzduchu a různých krytek v interiéru auta (standardní materiál ABS v různých barevných variantách) a krytů v motorovém prostoru (kde se uplatnila tepelná odolnost materiálu ULTEM). Výhodou použité technologie 3D tisku je to, že všechny použité materiály se dají kytovat, lepit, brousit a následně lze použít celou řadu povrchových úprav, jako barvení, pokovení, lakování nebo flockování textilní střiží.

kovovyroba 3

Co dál s R200

Auto bylo poskládáno, postaveno a následně prezentováno v půlce dubna 2015 v pražském centru DOX a celý měsíc zde vystaveno. A vzbudilo docela velký ohlas. Zatím existuje jeden kus, protože tvůrci auta chtěli nejprve vědět, jak na tento počin bude reagovat veřejnost. Autory překvapily převážně kladné reakce, dokonce i ze zahraničí, z Velké Británie. Pro Kovovýrobu Hoffmann je auto marketingovým tahem, kterým chce ukázat, že je nejen českým výrobcem dílů a subdodavatelem německých firem, ale že je také firmou, která je schopna udělat svůj vlastní projekt a tento projekt prodat jako přidanou hodnotu zákazníkovi. Ukázat u nás, v Evropě i dál, že jsou schopni vyrobit takové auto. A kdyby byla poptávka, že jsou schopni udělat i na zakázku projekt jako speciál.

Koncem června se auto testovalo na závodním okruhu Slovakia Ring. Na základě jízdních vlastností se ještě doladí design, protože zatím nebyl čas auto perfektně otestovat. Poté proběhne homologace auta pro běžný silniční provoz – jedná se o individuální přestavbu. Připomínky z homologace by se opět přenesly do auta. Předpokládá se, že koncem roku 2015 by se mohl vyrobit další model auta, ale už model, který by byl od počátku schopný normálního provozu. A zákazníci, kteří by měli zájem, by si ho mohli objednat a koupit.

Cena zatím není daná. Je potřeba si uvědomit, že nejde o nějakou přestavbu, kdy si někdo něco zalaminuje a udělá. Toto je designový kus Petra Novague, designéra, kterému se daří. A tak by se toto auto mohlo stát vítaným přírůstkem do soukromých sbírek lidí, kteří se o automobily zajímají a vidí v tomto příležitost ke zhodnocení své investice. Teprve trh prověří, jestli tomu tak bude.

Ve výhledu se počítá s výrobou maximálně desítek kusů. Z pohledu Petra Novague a Marka Hoffmanna je to „rukavice hozená na trh“, s tím, jestli trh bude mít o takovouto výrobu nebo výrobky zájem.

Reminiscence

Původním zájmem Kovovýroby Hoffmann bylo – když pomineme, že snem Lubomíra Hoffmanna vždy bylo vyrábět vlastní auta nebo nějaké speciály – ukázat schopnost vyrobit hotový produkt. Takováto výroba je výrobou, kterou Česká republika potřebuje. Je to výroba s přidanou hodnotou, kde práci dostanou všichni. To znamená designéři, konstruktéři, programátoři, obráběči, mechanici, atd.


Mohlo by vás zajímat:
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit