Unicorn
Google překladač: English Deutsch

Exkluzivní partner sekce

Siemens

GOPAS - CAD kurzy

Více kurzů

StreamTech.tv

streamtech tv-logo

Na rychlou výrobu přesných dílů je ideální Edgecam

Autor článku: Nextnet   

Tags: CAD | CAN | EDGECAM | Toyota

vyroba presnych dilu ilustracniToyota SA motosport dokázala včas připravit závodní vozy pro Rallye Dakar hlavně díky tomuto CAD/CAM softwaru

„Edgecam hrál klíčovou roli při přípravě našeho vozu na rallye a díky němu můžeme posouvat hranice,“ tvrdí Glyn Hall – výkonný ředitel společnosti Hallspeed, která vyrábí součástky pro závodní vozy Toyota na Rallye Dakar.

vyroba presnych dilu 1

Při produkčním obrábění dominuje Edgecam díky tomu, že dokáže kombinovat generování sofistikovaných NC drah s bezproblémovou integrací s CAD. Používá se po celém světě v mnoha průmyslových odvětvích, a protože Edgecam standardně vytváří kvalitní dráhy, jeho používání vede ke zvyšování produktivity obrábění.

CAM software Edgecam sehrál klíčovou roli při rychlé výrobě vysoce přesných dílů pro tři nejlépe umístěné vozy Toyota SA Motosports na Rallye Dakar 2016.

Rallye Dakar – často označovaná za nejtěžší motoristickou událost světa – začala 2. ledna v argentinském hlavním městě Buenos Aires. Následovalo 13 náročných etap a skončila 16. ledna ve městě Rosario. Toyota Motosport SA se letos soutěže zúčastnila pod týmovým názvem Toyota Gazoo Racing SA. Toyota Motosport se v posledních čtyřech letech umístila na třetím, druhém, čtvrtém a opět druhém místě. Bývalý vítěz Dakaru, Giniel de Viliers a jeho navigátor Dirk von Zitzewitz, byli tentokrát ve vedoucím voze, zde tedy naděje na zlepšení určitě byly. Při výrobě třech vozů Hilux pro tuto událost Toyota Gazoo týmu jsou zúročena léta odhodlání a plánování a jak tvrdí šéf týmu Glyn Hall, výsledkem je jedno z nejúspěšnějších vozidel na benzínový pohon, které se kdy rallye zúčastnilo.

vyroba presnych dilu 2

Vozy byly vyvinuty ve špičkově vybavených dílnách firmy Hallspeed, která se nachází blízko jihoafrického závodního okruhu Kyalami Race Track. Glyn Hall je současně ředitelem firmy Hallspeed. „Každé naše auto se skládá ze 4000 až 5000 dílů. Díky Edgecamu, perfektnímu a spolehlivému CAD/CAM softwaru, je možné vyrobit zhruba 80 % těchto dílů na našich vlastních CNC soustruzích a obráběcích centrech. Rychlost, s jakou jsme schopni přesně naprogramovat všechny naše dílce, umožnila, abychom zvládli včas dokončit předstartovní přípravu, vyzkoušet mnoho konfigurací nastavení podvozku a tlumení a vybrat optimální nastavení pro naši nejnovější Toyotu Hilux pro letošní rallye Dakar.“ Nejen, že tyto vysoce přesné komponenty vyrobené pomocí Edgecamu umožnily, aby vozidla fungovala tak, jak se očekává, ale také předvedly svou spolehlivost v každém kole náročné testovací trati, která zahrnovala jak rychlé rovinaté oblasti, tak skalnaté skoky i měkké písečné duny – perfektní kombinace, která přesně napodobila podmínky, jaké panují na samotné Rallye Dakar.

„I tak se vždy snažíme jednotlivé díly stále vylepšovat, dokud startovní vlajka neodmávne první etapu Rallye Dakar. I proto je tak důležité, že můžeme využívat plnou sílu softwaru Edgecam. Závodní rallye vozy nejsou prakticky nikdy hotové už díky povaze terénu, ve kterém se pohybují. Součástky a díly je neustále třeba opravovat a upravovat. Konstrukce dílů je naše vlastní a dílce v podobě objemového modelu snadno importujeme do Edgecamu. To nám umožňuje přesně vizualizovat dílec, přiřadit materiál, vše analyzovat a rozhodnout, který obráběcí stroj zvolit i jaký použít nástroj,“ vysvětluje Glyn Hall. „Edgecam nám pomohl urychlit celý proces přípravy na Rallye, takže jsme byli schopní odeslat už 9. prosince, což je téměř měsíc před začátkem Rallye, do Buenos Aires téměř devět tun součástek."

vyroba presnych dilu 3

Všechny kovové díly jsou vyrobeny ze speciálních slitin hliníku a slitin oceli a mají proto velkou pevnost, ale jsou zároveň velmi lehké. „Jen samotný blok motoru je dodáván přímo Toyota Motor Corporation v Japonsku – jinak si vyrábíme všechno ostatní sami. Pro panely vozidel používáme ultra-lehké kompozity, který také snižují váhu vozidla.“


Giniel de Villiers

V kategorii automobilů soutěží na Rallye Dakar celkem 42 vozů značky Toyota. A přesto, že většina z nich jsou závodní vozy Hilux, vyvinuté a vyrobené společnosti Toyota Motosport v Jižní Africe, pouze tyto tři vozy, přihlášené týmem Toyota Gazoo Racing SA, tvořily oficiální tovární tým.

vyroba presnych dilu 5

Toyota Motorsport SA spolupracuje s distributory Edgecamu v Jižní Africe od roku 2006 a jak říká Glyn Hall jsou s Edgecamem spokojení dodnes. „Edgecam hraje klíčovou roli v přípravě závodních vozů pro Rallye a pomáhá nám opravdu posouvat hranice možného.“
Stejně jako Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz v hlavním voze týmu byly i posádky dalších dvou vozů mistři jihoafrických Cross Country – Leeroy Poulter a Rob Howie, a Yazeeda Al Rajhi s Timo Gottschalkem.

Pozn.: Na letošní Rallye Dakar 2016 se posádka vozu Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz ve svém voze Toyota umístili na 3. místě.


Mohlo by vás zajímat:
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit