Partneři Projektu CAD
- 20.02. Metrologické školení » Drsnost povrchu
- 20.02. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 26.02. Metrologické školení » Příprava na metrologický audit
- 27.02. Metrologické školení » Prevence proti reklamacím
- 05.03. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 13.03. Metrologické školení » Metrolog organizace
- 19.03. Metrologické dvoudenní školení » Metrologie v praxi I a II
- 31.03. HANNOVER MESSE 2025
- 22.05. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
Aktuality
- ZWCAD jako náhrada AutoCAD?
- Sigmetrix uvádí na trh software VariSight v1.0
- Authentise integruje Flows s Autodesk Fusion Industry Cloudem
- Onshape představuje Onshape CAM Studio
- E-book: Divoká představivost umělé inteligence v CAD
- Volkswagen a Dassault navazují dlouhodobé partnerství
- LDRA a Dassault zjednodušují ověřování bezpečnostně kritického softwaru
- Update Ansys 2025 R1 rozšiřuje funkce cloudu a AI
CAD na www.SystemOnLine.cz
Projektujeme s virtuální realitou |
Autor článku: Petr Fořt | |
Pondělí, 16 Prosinec 2024 12:39 | |
Všechny tyto metody nejen zkracují čas nutný pro tvorbu projektu, ale také zvyšují přesnost a podporují kreativní práci vývojového týmu. Kdybychom hledali pozici virtuální reality v technické praxi, tak se dostaneme na úroveň interaktivního a intuitivního nástroje pro snadnou prezentaci 3D dat. Díky PLM nebo BIM software nástrojům a postupům využívaným v oblasti přípravy projektů jsme schopni v krátkém čase připravit koncepční studie, průmyslový design, objemové modely apod. Projekty jsme schopni pomocí virtuální reality představit zákazníkům, investorům, nebo projekčnímu týmu. Kreativní práce projektantů a konstruktérů díky tomu získává nové možnosti komunikace již na úrovni výchozího projektu.
VR jako kreativní nástroj pro řešení projektuVirtuální realita je nástrojem pro všechny generace techniků. Můžeme ji využít navíc v řadě netechnických oborů ať se již jedná o medicínu nebo třeba o prezentaci zaniklých památek. Virtuální realita je výborným nástrojem pro ilustrativní a interaktivní výklad problematiky a její moderní výuku. Podívejme se na několik ukázek z výuky na naší škole, SPŠ ve Žďáru nad Sázavou. Naše zkušenosti s nasazením virtuální reality jsou přibližně sedmileté.
Od prvních pokusů s touto technologií na prvním headsetu HTC Vive jsme se postupně propracovali k systematičtější aplikaci této technologie ve výuce a studentských projektech. Výraznou zásluhu na této oblasti má především dlouholeté nasazení produktové řady Autodesku. Na využití a možnostech nasazení VR ve škole se pozitivně podepisuje aplikační pestrost rodiny produktů této firmy. Autodesk dnes vytváří široké spektrum aplikací pro jednotlivé vertikální obory včetně filmového umění a počítačové zábavy. Technologické a datové propojení jednotlivých produktů této firmy poskytuje nekonečné množství možností využití moderních a kreativních software nástrojů.
Virtuální realita v technické praxi poskytuje skvělou možnost nasazení vysoce intuitivních nástrojů do jinak obtížných etap prvotních fází projektu. I laikovi tak můžeme přiblížit již na úrovni našich nápadů v podobě 3D PLM nebo BIM dat složité problémy. Lze se tak vyhnout již v počáteční fázi projektu zbytečným slepým uličkám a najít společnou řeč. Pokud uchopíme VR správně hned od začátku, a uchopíme ji jako nástroj podporující kreativitu na spolupráci získáme tak zajímavé možnosti využití digitálních dat. Virtuální prezentace jako součást dokumentace projektuVirtuální reality můžeme uchopit při zpracování projektu řadou postupů. Nejjednodušší možností je prezentace prostých 3D dat, které jsou zobrazovány v headsetu. Využijeme tak jednu ze zásadních výhod této technologie a tou je názorná prezentace reálné prostorové dispozice. Projekty tak získají tu nejcennější dimenzi a tou je jejich skutečné a názorné vnímání. Na budovu se můžeme podívat ve skutečné dispozici, jak bude postavena, do designerského projektu automobilu si můžeme skutečně sednout apod.
Další možností, jak vytvořit virtuální projekt je spojení 3D dat projektu s interaktivním interface. Tyto postupy jsou již složitější, vyžadují i aplikaci skriptování, ale výsledek může být vysoce vypovídající. V 3D prostoru se následně můžeme pohybovat podobně jako na web stránce s využitím interaktivních nabídek a ikonových menu. Tato metoda je přijatelná také pro naprosté začátečníky, vyžaduje jen rychlou orientaci v prostoru s minimálními znalostmi technické problematiky.
Dalším pomyslným krokem v oblasti nasazení VR do realizace projektů je interaktivní chování modelu. Tyto postupy již vyžadují výkonnější software řešení a úzkou provázanost s původními konstrukčními 3D daty. Výsledkem může být například interaktivní animace zavírání dveří, pohyby zařízení, postav apod.
Na posledním místě můžeme uvést práci na tvorbě 3D modelu přímo v prostředí virtuální reality. Tyto nástroje jsou asi nejmladší ve svém oboru. Více se zřejmě budou pohybovat na úrovni řešení modifikací a názorných konzultací než v rámci celodenní práce na projektu.
ZávěremNahlédněte na několik zajímavých projektů, které jsme v posledním období řešili s využitím virtuální reality s našimi studenty. Jsou jistě zajímavou ilustrací možností tohoto nástroje v technických projektech. Více informací o zajímavých projektech najdete na stránkách www.spszr.cz.
Mohlo by vás zajímat:
|