Google překladač: English Deutsch

StreamTech.tv

streamtech tv-logo

NICOM – Max vs. Maya

Čtvrtek, 17 Březen 2016 22:11

Tags: 2016 | 3ds Max | Autodesk | Kurzy | Maya | Nicom | Vzdělávání

Nicom-Max vs Maya1-16113D s Max i Maya od roku 2005 patří do jedné rodiny Autodesk. Nebylo tomu tak ale vždycky, původně si byly vzájemnou konkurencí, Max od roku 1990 pod taktovkou Autodesku a Maya od roku 1998 vyvíjená firmou Alias. Ať už jste začínající 3D grafik, nebo zkušený profesionál zkoumající možnosti kolem, nemůže vás minout srovnání těch nejpoužívanějších 3D programů na trhu. Je jeden lepší než druhý? A v čem? K jaké práci se používají? Možná ještě nevíte, který program zvolit, ale určitě budete vědět, jestli hodláte prorazit v zábavním průmyslu, třeba u filmu, u her, nebo se chystáte tvořit realistické vizualizace.

Podívejte se, kdo používá který program a k čemu a třeba vám to napoví.
Kupříkladu ve světě vizualizací, ať už architektonických nebo jiných, vládne jednoznačně Max, naproti tomu při výrobě animovaných filmů a filmových efektů je mnohem více rozšířená Maya a v herním světě se používají oba, i když Max má tady lehce navrch.

Nicom-Max vs Maya1a2-1611

Renderování
Max i Maya mají oba integrovaný stejný renderovací engine Nvidia Mental Ray a tudíž by v základu měli dosahovat stejných výsledků, ačkoliv prostředí se liší. Pokud ale na renderování chcete použít některý z pluginů, tam už se opět mírně rozcházejí. Kupříkladu V-ray je k mání také pro oba programy, ale Pixarovský RenderMan je z těchto dvou k dispozici pouze pro Mayu a perfektní český Corona renderer excelující ve vizualizacích zase zatím jen pro Max.

Modelování
Max určitě exceluje svou širokou paletou modelovacích nástrojů, díky kterým modelování probíhá hladce a příjemně i začátečníkům. Modelování v Mayi je o něco méně přívětivé a dosáhnout stejných výsledků jako v Maxu může být pro začátečníky komplikovanější, ale od verze 2014 a přidání nových modelovacích nástrojů je i v této oblasti Maya velmi silným nástrojem.

Animace
Ve světě animací jednoznačně vládne Maya s rozsáhlým portfoliem animačních nástrojů a velkou možností rozšiřování. Spousta velkých animačních studií používá ke své práci právě Mayu. Neznamená to ale, že Max je v animaci špatný. Ve většině případů dosáhnete stejných výsledků v obou programech. Pokud jde ale o přívětivější animační prostředí a škálu nástrojů k tomu určených, Maya tady vede.

Kde exceluje Max
3D s Max je znám pro své silní portfolio modelovacích nástrojů díky kterým dosáhnete komplexních modelů poměrně snadno. Díky přímému propojení s ostatními CAD programy jako je AutoCAD nebo Inventor je také velice snadné vizualizovat v něm modely vytvořené jinde. A pokud jste ve 3D grafice nováčkem, může pro vás být Max jednodušší na naučení.

Kde exceluje Maya
Maya je známá svými animačními nástroji, díky kterým si získala své místo u filmu. Díky svým téměř neomezeným možnostem upravování a rozšiřování pracovního prostředí je hlavním nástrojem velkého množství trikových studií.
Pro nezávislé herní vývojáře je to ještě možnost pořídit za zlomek ceny ,,o efekty“ osekanou verzi Maya LT, což může být velkou výhodou do začátku.

Operační systém
Zásadním argumentem pro výběr aplikace je také operační systém na kterém hodláte pracovat. Maya má v této oblasti rozhodně navrch, protože je k dispozici jak pro Windows, tak i pro Mac OSX a Linux.
Naproti tomu Max je k dispozici pouze pro Windows, což ho drží v mírné nevýhodě.

Verdikt
V první řadě je určitě namístě ujasnit si k čemu chcete program používat a to vám pomůže s volbou. Každý z nich má své silné stránky trochu jinde.
Pokud například směřujete k charakterové animaci či filmovým efektům, ačkoliv Max to zvládá také tak Maya je v tomto případě lepší volbou.
Herním studiím dlouhou dobu vévodí Max díky svým modelovacím nástrojům. V posledních letech se ale rozdíly pomalu stírají.
Pokud ale směřujete spíše k vizualizacím, tak je pravděpodobně Max tou nejlepší volbou, nejen díky svým modelovacím schopnostem, ale hlavně také díky přímé provázanosti s technickými aplikacemi jako je AutoCAD, Inventor a další.

Co dál?
Není jednodušší cesta v objevování než stáhnout oba programy na webu Autodesk a věnovat jim chvíli času na prozkoumání. Pak se můžete přihlásit do některého z našich kurzů 3D s Max nebo Maya a zbytek už nechat na nás.

Autorem článku je Ondřej Hudeček, certifikovaný lektor ve školicím středisku NICOM.

Nicom-Max vs Maya3a4-1611


Mohlo by vás zajímat: