Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
- 14.10. AutoCAD – kurz pro pokročilé
- 15.10. ATCx Praha 2024
- 17.10. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 05.11. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 06.11. AutoCAD - základní kurz
- 11.11. Autodesk Inventor – základní kurz
- 13.11. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
- 14.11. AutoCAD - kurz pro středně pokročilé
- 20.11. Metrologické školení » Metrologie v praxi I + II (bez ubytování)
- 20.11. Metrologické školení » Metrologie v praxi I + II (s ubytováním)
Aktuální články
- Den s virtuální realitou
- Začíná MSV 2024 v Brně
- Altair připravuje celosvětovou studentskou soutěž
- Reálná praxe v projektování s nástroji Eplan
- Velkoplošný 42,5palcový 4K monitor EIZO s USB-C
- Odolný tablet TOUGHBOOK G2 s umělou inteligencí
- ANCA a Tetralytix – virtuální návrhy řezných nástrojů
- Procesní kontrola integrovaná s obráběcími stroji
CAD na www.SystemOnLine.cz
Formule 1 a 4×4 Land Rover ve školách 11. a 12. 6. v Plzni |
Pátek, 10 Červen 2016 11:27 | |
Ve dnech 11. a 12. června 2016 proběhl již VIII. ročník závodu celosvětové soutěže Formule 1 ve školách a historicky I. ročník celosvětové soutěže 4x4 Land Rover ve školách. Akce se konala opět v Techmania Science Centru, areálu Škoda na Borské ulici v Plzeni. V soutěži Formule 1 ve školách týmy z celé České republiky bojovali o postup na světový šampionát v texaském hlavním městě Austinu v USA. Studenti jako obvykle měli za úkol navrhnout, zkonstruovat, otestovat, vyrobit a závodit s vlastním modelem formule 1, který je poháněn CO2. Jednotlivé týmy soutěže 4x4 Land Rover ve školách měly za úkol sestavit dle daných specifikací rádiově ovládané vozidlo s pohonem na čtyři kola. Vozidla musí úspěšně projet mezi překážkami na terénní (off road) zkušební dráze, která je stejně náročná jako skutečná dráha a napodobuje terénní vlastnosti plnohodnotného vozidla s pohonem na všechna čtyři kola. Studenti bojovali o účast na světovém šampionátu v anglickém městě Coventry v Ricoh Areně.
V sobotu byli nejprve všichni účastníci přivítáni pořadateli a krátkým proslovem hlavního porotce Josefa Malého, jinak ředitele společnosti 3e Praha Engineering, která vlastní licenční práva na pořádání obou soutěží u nás. Josef Malý pozval na pódium i pedagogické pracovníky doprovázející soutěžící, kterým poděkoval za jejich soustavnou snahu vychovat z dospívajících generací nové techniky a konstruktéry. Pak se v Techmanii přejímaly soutěžní modely, trénovalo se a probíhaly ústní prezentace týmů F1. Na ty jsem se letos nevnutil, abych snad nějak negativně neovlivňoval už tak dost vypjatou atmosféru a nervozitu soutěžících. A tak nemohu posoudit prezentační schopnosti týmů, ani jejich znalosti angličtiny. U dráhy pro F1 se zkoušely reakční časy a užít si mohli i běžní návštěvníci Techmanie. Pro ty byly pro větší atraktivitu připraveny i nesoutěžní modely monopostů, aby si model opravdu odstartovali a nebylo vše jen virtuální. V odpoledních hodinách se zapojila do dění i marketingová porota zastoupená Veronikou Kubínovou z 3e Praha. Stánky soutěžních týmů tentokrát nebyly na volné výstavní ploše Techmanie, ale v takové rotundové místnosti pod jedním z jídelních prostorů Techmanie. Být více soutěžních týmů, tak se sem asi nevešly. Stánky obcházeli také techničtí porotci, kteří měli dotěrné otázky týkající se například technické dokumentace a konstrukce.
Nevím, jestli to byl jen můj dojem, ale měl jsem pocit, že letošní modely F1 vznikaly nahonem a nebyla jim věnována dostatečná péče, odbyté se mi zdálo dílenské zpracování. Nejenom F1, ale i 4×4 Land Rover, jsou soutěže sešněrované mnoha předpisy, do kterých se soutěžní týmy musí vejít. A tak mě poněkud hlava nebere, že jeden z týmů F1 byl vyřazen už při technické přejímce, protože jeho modely nesplňovaly základní předepsané rozměry síly pláště kolem otvoru pro bombičku. A další prohřešky ve zpracování povrchu nebo třeba lajdácké umístění stabilizačních křidýlek se zákonitě podepsaly pod horšími dosaženými jízdními časy. Jak se ukázalo v neděli, porotě se také nelíbilo technické zpracování, takže pomyslný „pohár konstruktérů“ nebyl vůbec udělen. Zde ještě monopost vpravo vede díky rychlejší reakci na startu, do cíle ale dojede jako druhá. Je důvodem šikmé uložení křidýlek? Nedělní dopoledne patřilo především testování jak v F1, tak ve 4×4 Land Roveru. V mladší soutěži se učili nejen soutěžící, ale i porotci. Poprvé se testovala trať i s postavenými kužely vymezujícími nájezd na překážky a výjezd z nich. Ukázalo se tak, že z několika překážek se nedá najet na další přímo, ale s vloženým couváním, takže sobotní trénink byl z tohoto pohledu téměř k ničemu. Stejně tak asi nebylo dobré trénovat na trati bez karosérie, jak zvolil mně jinak velmi sympatický tým z VOŠ, SPŠ a OA Čáslav. ECCE team trénuje v sobotu na nejobávanější překážce bez karosérie automobilu. Brnkačka, že? V neděli je ale všechno jinak. Odpolední program v hale Techmanie nejdřív zahájila soutěž učitelů v reakčních časech u startu F1, kterou s přehledem vyhrál pedagog Milan Samec z VOŠ, SPŠ a SOŠ Strakonice, dohlížející na tým pozdějšího celkového vítěze soutěže F1, tedy Miracle engineers – zázračných inženýrů. Finálové klání v měření reakčních časů vyhrává Milan Samec Po slavnostním zahájení závodů F1 už vše šlo jak na drátkách, vlastně na silonu, který vodí modely F1 na závodní dráze. Abych pravdu přiznal, vlastně ani nevím, kdo ve vyřazovacím závodě vyhrál, podle sledu zaznamenaných fotografií bych tipoval na tým Baby Blue F1 ze SOŠ J. Sousedíka z Vsetína. Není to ale podstatné, protože na celkové umístění má vliv mnoho dalších faktorů. Klání týmů Press One a BabyBlueF1 Hned po F1 nastupují ke své soutěži 4×4 Land Rover ve školách tři zúčastněné týmy. Zahajuje můj oblíbený ECCE team z Čáslavi, který si vede až do překážky představující velký umělý kopec, do jehož povrchu jsou zabudovány záludné otáčející se válečky, velmi dobře. Ovladač přebírá řidič specialista na tuto překážku, staví model pozpátku a couvá do kopce. Podaří se mu to zhruba do 4/5 a pak model nezadržitelně klouže zpět. Nepočítal jsem počet pokusů, ani jsem nesledoval utíkající čas, který je vymezen na 14 minut na celou dráhu. Nicméně vyjet kopec se podařilo asi 6 minut před koncem časového limitu. Pak však nastává doslova tragédie, neboť model vybavený karosérií se chová úplně jinak než bez ní, jak bylo natrénováno předchozí den, a při sjíždění kopce udělá doslova kotrmelec. Myslím, že v soutěžících ani v divácích by se po předchozí euforii po překonání překážky v tento okamžik doslova krve nedořezal. Zbylé překážky už tým – je to opravdu týmová práce, protože se všichni střídají v ovládání modelu – překonává bez větších potíží a do cíle vjíždí zhruba 2 minuty 15 sekund před vypršením času. Píšu zhruba, protože zde na na vrub pořadatele padá nezastavení časomíry po projetí cílem.
Druzí vyrážejí na trať soutěžící týmu Czech Wheels ze SPŠS a Jazykové školy s právem SJZ z Kolína. Ti jediní mají zkušenost, jak vypadá tato soutěž světově, protože se prostřednictvím 3e Praha podívali na anglické finále. Průběh až do inkriminované kopcovité překážky je podobný, zde však tým rovnou vzdává její přejezd a staví model až před následující překážku. Tento manévr, který kupodivu nějak moc neovlivnil celkový čas v cíli (v porovnání s předchozími soutěžícími), asi nakonec dopomohl tomuto týmu k celkovému vítězství v soutěži, a to přesto, že kromě toho model neměl třeba ani funkční světla. Bodové ztráty z těchto nedostatků se zřejmě dají dohnat bezchybným splněním dalších výkonnostních kritérií.
Do třetice se vydal na trať Project Car Team ze SPŠ Praha. Po opakované startu z důvodu nespuštění časomíry také ten nejobtížnější překážku po prvém pokusu vzdává a pokračuje až za ní. Dál to už je jen na šikovnosti řidičů na jednotlivých překážkách. Za zmínku tak snad stojí jen to, že tým během jízdy dvakrát měnil baterii pro pohon.
Projetím cíle překážkové dráhy ovšem ještě tato soutěž nekončí, nasleduje něco, co se kdysi v krasobruslařské terminologii nazývalo povinnými cviky. Na vymezené, tentokrát rovinné, dráze se zatáčkami a zúženými profily je potřeba se zapojeným přívěsem nejprve vyjet z „garáže“, projet zhruba obdélníkovou dráhu a zacouvat zpět do garáže. Při tom se pokud možno nedotknout koly vymezujících čar ani kuželů. Všechny tři týmy se tohoto úkolu zhostily téměř bez chyby a tak už nezbývalo než čekat na konečné verdikty poroty.
I u této soutěže bych očekával, že technické provedení modelů bude lepší. Na karosérii se dá vždy něco vylepšovat, kvalitnější by asi mělo být spojení s podvozkem a rozhodně lepší by mělo být provedení elektrické. Vypadávající kontakty a vedení drátů připomínající vrabčí hnízda rozhodně nevypadají dobře, i když nevím, nakolik tyto věci mohou či nemohou ovlivnit hodnocení poroty. Tak to jsou letošní vítězové soutěže F1 ve školách – Miracle engineers Vítěze obou soutěží jsem už prozradil a tak zbývá jen dodat, že tým Czech Wheels bude naše školství reprezentovat na závodech v anglickém Coventry a Miracle engineers by se měli zúčastnit soutěže v texaském Austinu.
Bližší informace o soutěžích naleznete na www.f1veskolach.cz, www.4x4veskolach.cz nebo www.techmania.cz.
Mohlo by vás zajímat:
|