Partneři Projektu CAD
Nová éra létání nadzvukovou rychlostí díky dotykovým sondám |
Autor článku: Renishaw | |
Od roku 2003, kdy byl ukončen provoz legendárních concordů, svět leteckých technologií urazil značný kus cesty. Výrazný posun zaznamenal i nenápadný, ale velmi důležitý obor – metrologie – bez kterého by nevznikl ani první Concorde. Byla to právě společnost Renishaw, která vyvinula měřicí zařízení pro tehdejšího výrobce leteckých motorů pro Concordy, společnost Rolls-Royce. Neměli měřicí zařízení s přesností, kterou vyžadovala výroba, a tak zakladatel Renishaw takové zařízení vyrobil. Byla to spínací dotyková sonda, revoluční kus výrobní technologie, který se stal prvním výrobkem. Bez přesného měření by letadla nevzlétla ani nepřistálaOd dob vzniku první sondy se hodně změnilo, zejména přesnost a rychlost měření. Nyní lze sondy automaticky vyměňovat podle toho, co chce výrobce měřit. Jsou k dispozici různé druhy sond – pro dotykové snímání či s dotykovou spouští, pro měření kvality povrchu, ultrazvukové sondy, pro bezkontaktní optické laserové měření. Sondy výrobu letadel zkvalitňují a zlevňujíVyužívání metrologických technologií v letectví nejenže kvalitu zvyšuje, ale současně i zlevňuje výrobu. Měřicí nástroje se vyskytují téměř ve všech fázích výroby, motory počínaje a přistávacími podvozky konče. Zajišťují přesné odměřování polohy na velkých vzdálenostech, příkladem může být výroba komponent křídel letadel, pomocí interferometrického laserového snímače či optického snímače. Snižují zmetkovitost a zvyšují rychlost výroby prostřednictvím systémů pro seřizování nástrojů, které zjišťují nastavení, funkčnost a opotřebení nástrojů.
Mohlo by vás zajímat:
|