Partneři Projektu CAD
Projekt F-Bike již má hotový virtuální prototyp |
Autor článku: Karel Heinige | |
![]() Díky tomu mohou všichni zainteresovaní konstruktéři, kteří dle vyjádření Dr. Kobylíka, ředitele společnosti Technodat, pracují souběžně i na jiných projektech, využívat možnosti spolupráce na projektu, aniž by se museli fyzicky potkávat a vše probíhá v souladu s řízením životního cyklu výrobku a plně ve 3D. Původním záměrem projektu bylo sestrojení hi-tech elektrokola. V listopadu loňského roku přišel Milan Duchek z Duratecu s prvním konceptem létajícího kola a tak postupem času u zakladatelů projektu vypluly na povrch dávné klukovské sny mající původ v četbě Foglarových Rychlých šípů nebo sledování filmů Karla Zemana, vycházejících z románů Julese Verna. A z „obyčejného“ hi-tech kola se stalo kolo létající. V současné době má virtuální projekt podobu kola s horizontálními vrtulemi, které ovšem nebudou poháněny lidskou silou jako v románových předlohách, ale elektromotory na akumulátorový pohon. Ostatně většina Kremerových cen je již vybrána, že? Projekt má dvě etapy. V první, která je v podstatě u konce, vznikl virtuální prototyp. Ve druhé etapě pak vznikne fyzický prototyp, který by měl být hotový na MSV v Brně. Projekt zatím není komerční, jde spíše o studii, teprve po vytvoření fyzického prototypu budou řešeny další otázky. Projekt má klasickou organizaci, to znamená, že existuje řídící výbor projektu, kde jsou zastoupeni manažeři účastnících se firem a vedoucí projektu. Pak je tu řešitelský tým, ve kterém jsou zástupci Technodatu, Evektoru, Duratecu a Dassault Systèmes. Pracuje se nad jednotnou databází, která je on-line přístupná všem účastníkům projektu. Změny se okamžitě zapisují do centrální databáze, takže data jsou neustále aktuální. Ve druhé etapě se předpokládá i využití nástrojů projektového řízení, které se bude používat hlavně při koordinaci výroby fyzického prototypu. Využijí se i nástroje pro kompozity. Již v srpnu bude muset být fyzický prototyp hotov, protože jsou už naplánovány i první letové zkoušky. Na MSV by rádi tvůrci projektu přišli s funkčním prototypem a ukázali, jak dokáže létat. Realizační tým projektu Jan Cinert (vedení projektu, CAD) a Jindřich Vítů (webová stránka, marketing) ze společnosti Technodat Martin Drštička (CAD, E-CAD), Michal Křivan a Filip Plešinger (koncepční design) ze společnosti Evektor Milan Duchek (CAD) ze společnosti Duratec Jozef Lajda (project review) ze společnosti Dassault Systèmes Základní parametry létajícího kola
Mohlo by vás zajímat:
|