Google překladač: English Deutsch

StreamTech.tv

streamtech tv-logo

Projekt F-Bike již má hotový virtuální prototyp

Úterý, 29 Květen 2012 13:18

Tags: Dassault | Duratec | Evektor | F-Bike | Kolo | Létající | Technodat

Projekt létajícího kola F-Bike -- 1222Ve čtvrtek 24. května uspořádalo české zastoupení společnosti Dassault Systèmes ve spolupráci s mediální agenturou Graylink CR tiskovou konferenci, na níž byli novináři seznámeni s projektem létajícího kola F-Bike. Naši čtenáři již vědí, že k dalšímu širšímu seznámení s tímto produktem dojde na tradiční konferenci Technodat PLM Forum v jihomoravském Zaječí ve dnech 30. a 31. května. Proč se v tomto projetu angažuje Dassault Systèmes? Protože projekt vzniká na platformě V6, kterou firma mimo jiné zapůjčila všem zainteresovaným stranám v projektu. Kromě Technodatu, který jako prodejce nejspíš nějakou licenci V6 již vlastní, byly licence zapůjčeny participujícím společnostem Evektor a Duratec.

Díky tomu mohou všichni zainteresovaní konstruktéři, kteří dle vyjádření Dr. Kobylíka, ředitele společnosti Technodat, pracují souběžně i na jiných projektech, využívat možnosti spolupráce na projektu, aniž by se museli fyzicky potkávat a vše probíhá v souladu s řízením životního cyklu výrobku a plně ve 3D.
Původním záměrem projektu bylo sestrojení hi-tech elektrokola. V listopadu loňského roku přišel Milan Duchek z Duratecu s prvním konceptem létajícího kola a tak postupem času u zakladatelů projektu vypluly na povrch dávné klukovské sny mající původ v četbě Foglarových Rychlých šípů nebo sledování filmů Karla Zemana, vycházejících z románů Julese Verna. A z „obyčejného“ hi-tech kola se stalo kolo létající. V současné době má virtuální projekt podobu kola s horizontálními vrtulemi, které ovšem nebudou poháněny lidskou silou jako v románových předlohách, ale elektromotory na akumulátorový pohon. Ostatně většina Kremerových cen je již vybrána, že?
Projekt má dvě etapy. V první, která je v podstatě u konce, vznikl virtuální prototyp. Ve druhé etapě pak vznikne fyzický prototyp, který by měl být hotový na MSV v Brně. Projekt zatím není komerční, jde spíše o studii, teprve po vytvoření fyzického prototypu budou řešeny další otázky. Projekt má klasickou organizaci, to znamená, že existuje řídící výbor projektu, kde jsou zastoupeni manažeři účastnících se firem a vedoucí projektu. Pak je tu řešitelský tým, ve kterém jsou zástupci Technodatu, Evektoru, Duratecu a Dassault Systèmes. Pracuje se nad jednotnou databází, která je on-line přístupná všem účastníkům projektu. Změny se okamžitě zapisují do centrální databáze, takže data jsou neustále aktuální. Ve druhé etapě se předpokládá i využití nástrojů projektového řízení, které se bude používat hlavně při koordinaci výroby fyzického prototypu. Využijí se i nástroje pro kompozity.
Již v srpnu bude muset být fyzický prototyp hotov, protože jsou už naplánovány i první letové zkoušky. Na MSV by rádi tvůrci projektu přišli s funkčním prototypem a ukázali, jak dokáže létat.

Realizační tým projektu
Jan Cinert (vedení projektu, CAD) a Jindřich Vítů (webová stránka, marketing) ze společnosti Technodat
Martin Drštička (CAD, E-CAD), Michal Křivan a Filip Plešinger (koncepční design) ze společnosti Evektor
Milan Duchek (CAD) ze společnosti Duratec
Jozef Lajda (project review) ze společnosti Dassault Systèmes

Základní parametry létajícího kola
  • celkový výkon: 50 kW
  • pohon:  4× hlavní motor 10 kW, umístění v protiběžných párech vrtulí vpředu a vzadu v podélné ose; 2× stabilizační motor 3,5 kW, umístění na otočných konzolách po stranách kola
  • vrtule:  hlavní vrtule pro statický tah, průměr 1 300 mm, max. otáčky 2 500/min, stabilizační vrtule průměr 650 mm, kolem vrtulí kompozitové ochranné rámy
  • zdroj energie: sada Li-Pol akumulátorů o celkové kapacitě 50 Ah (14s 10p)
  • rám kola: svařovaný díl z lehké slitiny (dural)
  • komponenty kola: standardně nakupované
  • rozměry: cca 3 500 mm (délka) × 2500 mm (šířka) × 1200 mm (výška)
  • hmotnost: 85 kg bez pilota
  • max. vzletová hmotnost: 170 kg
  • předpokládaná doba letu: 3-5 min
  • předpokládaná doba jízdy: 30-50 min
  • max. rychlost jízdy: omezena na 50 km/h
Je škoda, že podle parametrů nebudu mít šanci si let na kole vyzkoušet. Tedy pokud se mi do možného představení kola na MSV nepodaří shodit tak 15 kilogramů živé váhy, abych se dostal do relace vzletové hmotnosti. Budu se muset poohlédnout po nějakém žokeji, aby mi poradil, jak se dostává do startovní váhy pro dostihy. Podle Dicka Francise nejlépe nejíst a co nejvíc času pobývat v sauně. To nejsou zrovna nadějné vyhlídky.

Mohlo by vás zajímat: