Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 20.01. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 23.01. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 24.01. Seriál webinářů: Digitalizace předvýrobních procesů bez rizika
- 03.02. AutoCAD kurz – vytváření a prezentace 3D modelů
- 05.02. AutoCAD 2013 - základní kurz
Aktuality
- Unikátní výzkumný projekt autonomní výhybky
- RIKEN využívá High-Level Synthesis od Siemensu
- Datakit v nové verzi 2025.1
- Přijďte na Open House 3D tisku
- CADservis mění adresu a nabízí novoroční slevy
- E-book Devět kritérií pro výběr 3D CAD systému
- Velo3D oznamuje restrukturalizaci a změny ve vedení
- Ansys, Kontrol a TÜV SÜD partnery Microsoftu
CAD na www.SystemOnLine.cz
Virtuální realita ve spotřební elektronice |
Pondělí, 30 Listopad 2009 10:08 | |
Vybavení nemusí být za miliónyKdyž nyní s odstupem několika let vyhodnotíme stav a využívání laboratoře, zjistíme několik zajímavých věcí. Drahé grafické stanice postupně nahradily téměř běžné osobní počítače za přibližně třetinovou pořizovací cenu. Místo elektromagnetického snímání pohybu často využíváme nesrovnatelně levnější polohovací zařízení typu Space Navigator. A co je nejzajímavější, využívání specializovaného softwaru neustále klesá ve prospěch "mainstreamových" aplikací s podporou stereografické projekce. Důvodů je celá řada.
Prvním a nejdůležitějším důvodem zmíněných změn je právě ono jediné projekční plátno. V okamžiku, kdy se rozhodneme provozovat CAVE, jsme odkázáni na specializovaný software, který dokáže pracovat s více projekčními plátny najednou. Při jediné stěně je dnes možné využívat celou řadu běžných aplikací podporujících režim Quad buffering. Jedná se o standard, kdy se o rozdělení signálu na pravý a levý obraz stará grafická karta (např. řada nVidia Quadro). Tento režim dnes běžně podporují geografické informační systémy (ArcGIS), modelovací nástroje (Rhinoceros 3D), přehrávače videa (Stereoscopic Player), počítačové hry, atp. Zvláště pro neinformatiky je velmi příjemné, pokud mohou v laboratoři využívat stejný software, se kterým běžně pracují na své stanici. Postup přenosu vytvořeného modelu do speciální aplikace obvykle není příliš náročný, nicméně vyžaduje určitou znalost problematiky a to zbytečně komplikuje práci a mnoho lidí odrazuje. Zvláště pak při nutnosti opakovaných úprav modelu. Přenos modelu do speciální aplikaceTypickým příkladem v tomto ohledu je aplikace vGeo firmy Mechdyne (Virtual Global Explorer and Observatory). Tato aplikace je velmi kvalitním prezentačním nástrojem, který umožňuje vizualizovat nahraný model, resp. animaci ve stereoskopické projekci i na více plátnech a ovládat jej pomocí prakticky libovolných snímačů pohybu (ultrazvukové, elektromagnetické, aj.). Konverze vytvořených modelů, vyřešení problémů se souřadnými systémy a řada dalších „drobností“ však celý proces komplikuje natolik, že drtivou většinu modelů v současnosti prezentujeme prostřednictvím aplikace ArcScene, která je součástí nástavby 3D Analyst balíku ArcGIS. Tedy v nástroji, ve kterém je model přímo vytvořen. Klíčovou výhodou tohoto přístupu je, že diváci okamžitě vidí v reálném čase veškeré změny v modelu a prováděné analýzy, které operátor realizuje.
Částečnou nevýhodou je, že tyto běžné aplikace (tedy i ArcScene) v drtivé většině případů nepodporují různé metody snímání pohybu. Nicméně každý uživatel musí zvážit, zda práce s 3D myší místo kvalitního polohovacího zařízení stojí za nákup speciálního hardwaru a softwaru, jeho instalaci a kalibraci, tedy investici v řádu stovek tisíc korun. Pohled do budoucnostiPokud se navíc podíváme trochu dále do budoucna, je zřejmé, že nás v nejbližších letech čeká zcela nová generace vstupních zařízení, která tento problém pravděpodobně vyřeší.
Nehledě na tyto vizuálně přitažlivé herní aplikace probíhá již dnes integrace ovládání gesty do běžné spotřební elektroniky na plné obrátky. Byť poměrně nenápadně. Myšlenka ovládat zařízení pomocí gest je poměrně stará. Také technická realizace nebyla niky překážkou. Problém byl a částečně stále je ve vhodném návrhu gest. Jakým přirozeným gestem zvětšit obrázek? Jak se přesunou na další? Jak rotovat s objektem? Odpovědět správně na tyto otázky trvalo několik let a první firmě, které se to podařilo byl Apple. Gesta, která můžeme znát z komunikátoru iPhone a MacBooků se nyní objevují v řadě dalších nástrojů – zmíněný projekt Natal, HP TouchSmart PC a řada dalších.
Levná virtuální realitaJak je patrné z předchozího textu, technologie, které byly donedávna doménou profesionálních laboratoří a filmů jako Minority Report jsou postupně adoptovány běžnou spotřební elektronikou a jejich cena klesá na setinovou hodnotu. Ukazuje se tak, že cesta, kterou se odvětví pokročilé vizualizace vydává, nespočívá ve využívání uzavřených řešení a specializovaného softwaru, ale ve standardizaci a integraci těchto technologií do běžných operačních systémů a do běžných softwarových produktů.Před pěti lety bylo směšné uvažovat o nativní podpoře prostorové projekce v běžných programech. Troufám si říci, že za pět let bude směšné neuvažovat o ovládání těchto programů gesty a plnohodnotně tak nahradit dnešní drahé snímání pohybu. Virtuální realita nám tedy pomalu proniká do spotřební elektroniky a samozřejmě i naopak.
Mohlo by vás zajímat:
|
Když jsme před lety vybírali první zařízení pro naši laboratoř virtuální reality na PEF MZLU v Brně, bylo jejím smyslem umožnit studentům seznámit se s těmito ne zcela rozšířenými technologiemi, naučit je programovat stereoskopické aplikace a umožnit jim kvalitně vizualizovat převážně geografické modely, které vytváříme v rámci řady různých geoinformatických kurzů. Zakoupili jsme velké projekční plátno, velmi kvalitní projektory, elektromagnetické snímání pohybu, drahé grafické stanice a speciální stereoskopický software. Cena takovéhoto vybavení se samozřejmě pohybovala (a stále ještě pohybuje) v řádu milionů korun.