Cimatron, technology-support
Google překladač: English Deutsch
MWT Solutions - Webinar
Cyber Security Summit 2025 System4u

Partneři Projektu CAD

 
Advanced Engineering
TD-IS
Technodat
MWT Solutions - Webinar

StreamTech.tv

streamtech tv-logo
CADfórum 2025 MP

Digitální dvojče dálnice D4 a správa silniční infrastruktury

Autor článku: VARS / redakce   
Pondělí, 18 Srpen 2025 22:22

Tags: BIM | Dálnice D4 | Digitální dvojče | Infrastruktura | Silnice | Správa | ViiDA

Vars D4 18 8-1-2534Dál­ni­ce D4 smě­rem na Písek sbírá jedno nej za dru­hým. Je to nejen nejdel­ší ote­vře­ný úsek v his­to­rii České re­pub­li­ky vy­bu­do­va­ný for­mou PPP, tedy ve spo­lu­prá­ci ve­řej­né­ho a sou­kro­mé­ho sek­to­ru, ale také první dál­nič­ní stav­ba u nás, která má kom­plet­ní BIM model – a navíc plně „oži­ve­ný“. Díky plat­for­mě ViiDA od spo­leč­nos­ti VARS BRNO vznik­lo vůbec první di­gi­tál­ní dvoj­če dál­ni­ce v Česku.

Dálnice s vlastním digitálním světem

Sa­mot­ný BIM model je sta­tic­ký otisk stav­by, ale te­pr­ve pro­po­je­ní s re­ál­ný­mi daty a pro­ce­sy z něj dělá di­gi­tál­ní dvoj­če. Díky tomu lze v re­ál­ném čase sle­do­vat stav ma­jet­ku, plá­no­vat údrž­bu a au­to­ma­ti­zo­vat re­ak­ce na mi­mo­řád­né udá­los­ti. Sys­tém je vy­u­ží­ván spo­leč­nos­tí VIA SALIS Ope­rati­ons, která má pro­voz dál­ni­ce D4 na sta­ros­ti po dobu 25 let.

Jak to funguje

Plat­for­ma ViiDA je tvo­ře­na dvěma hlav­ní­mi část­mi. První slou­ží jako úlo­žiš­tě dat, které ko­mu­ni­ku­je s BIM mo­de­lem a doplňuje je o další in­for­ma­ce dů­le­ži­té pro kaž­do­den­ní pro­voz – od typů za­ří­ze­ní až po je­jich lo­ka­li­za­ci a his­to­rii oprav. Druhá část pak řídí sa­mot­né pro­ce­sy, jako jsou re­vi­ze, údrž­by či zá­sa­hy po ne­ho­dách.

Vars D4 18 8 b-1-2534

Na­pří­klad, pokud dojde k ne­ho­dě a po­ško­dí se svo­di­dla, ope­rá­tor v sys­té­mu za­há­jí pro­ces opra­vy – od plá­no­vá­ní ter­mí­nu až po kon­t­ro­lu pro­ve­de­ní. Díky pro­po­je­ní ITS s ří­ze­ním SCADA může sys­tém au­to­ma­tic­ky po­žá­dat o do­prav­ní opat­ře­ní a na­pří­klad uzavřít jízd­ní pruh.

Přesnost na centimetry

V te­ré­nu jsou údrž­bo­vé čety vy­ba­ve­ny table­ty s velmi přes­nou GPS an­té­nou. Díky tomu do­ká­žou určit po­lo­hu zá­va­dy s přes­nos­tí menší než 10 cm. A co je zá­sad­ní – veš­ke­ré in­for­ma­ce o zjiš­tě­ných zá­va­dách, opra­vách či kon­t­ro­lách se ihned uklá­da­jí do sys­té­mu. Ope­rá­tor tak na table­tu ozna­čí po­ško­ze­nou ka­me­ru nebo lampu a sys­tém au­to­ma­tic­ky při­pra­ví plán opra­vy.

Budoucnost správy komunikací?

Vý­ho­dou po­u­ži­tí di­gi­tál­ní­ho dvoj­če­te je pře­de­vším pří­stup k ak­tu­ál­ním a his­to­ric­kým datům po celý ži­vot­ní cyk­lus ko­mu­ni­ka­ce. Pokud jsou tyto in­for­ma­ce do­stup­né z BIM mo­de­lu a prů­běž­ně ak­tu­a­li­zo­vá­ny, vý­raz­ně to sni­žu­je ná­kla­dy na údrž­bu a zvy­šu­je její efek­ti­vi­tu.

Co přinesla D4 platforma ViiDA

Pro­jekt dál­ni­ce D4 byl i vý­zvou pro sa­mot­nou plat­for­mu ViiDA. Pů­vod­ně šlo o ná­stroj pro evi­den­ci ma­jet­ku a sprá­vu zá­klad­ních pro­ce­sů. Nyní zvlá­dá slo­ži­té vazby mezi růz­ný­mi typy pro­ce­sů, je­jich sku­pi­na­mi i jed­not­li­vý­mi úkoly. A podle zá­stup­ců VARSu tím am­bi­ce ne­kon­čí – chys­ta­jí další pro­jek­ty a roz­ší­ře­ní.

Sedmá dimenze

A proč se plat­for­ma jme­nu­je právě ViiDA? Název skrý­vá víc, než se na první po­hled zdá. „VII“ v názvu značí sed­mou di­men­zi BIM – tedy fa­ci­li­ty ma­nage­ment. „DA“ je zkrat­ka pro „Di­gi­tal As­sets“. A dvě malá pís­me­na „i“ gra­fic­ky při­po­mí­na­jí dvoj­ča­ta – di­gi­tál­ní dvoj­ča­ta.

Dál­ni­ce D4 tak není jen mo­der­ní stav­bou po strán­ce kon­struk­ce, ale i sym­bo­lic­kým ná­hle­dem do bu­douc­nos­ti in­frastruk­tu­ry, kde budou správ­ci sil­nic pra­co­vat s daty stej­ně sa­mo­zřej­mě, jako dnes ři­di­či s na­vi­ga­cí.

 


Mohlo by vás zajímat: