Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 20.01. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 23.01. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 24.01. Seriál webinářů: Digitalizace předvýrobních procesů bez rizika
- 03.02. AutoCAD kurz – vytváření a prezentace 3D modelů
- 05.02. AutoCAD 2013 - základní kurz
Aktuality
- Unikátní výzkumný projekt autonomní výhybky
- RIKEN využívá High-Level Synthesis od Siemensu
- Datakit v nové verzi 2025.1
- Přijďte na Open House 3D tisku
- CADservis mění adresu a nabízí novoroční slevy
- E-book Devět kritérií pro výběr 3D CAD systému
- Velo3D oznamuje restrukturalizaci a změny ve vedení
- Ansys, Kontrol a TÜV SÜD partnery Microsoftu
CAD na www.SystemOnLine.cz
Informační systém pro podporu Facility Managementu |
Středa, 25 Únor 2009 14:36 |
Správa majetku, dlouhodobé snižování provozních nákladů, efektivní získávání informací pro podporu řízení provozu nebo plánování a alokace zdrojů pro plnění podpůrných procesů. To jsou úkoly, s nimiž se správci majetku setkávají ve své každodenní profesi. Tyto a mnohé další činnosti mají jeden společný cíl – podpořit hlavní podnikání firmy zefektivněním vedlejších procesů, které hrají taktéž významnou roli v životě subjektu. Pro tyto účely se vyčleňuje samostatný obor facility management, zahrnující mimo jiné požadavky na informační a komunikační systémy. V následujícím textu si přiblížíme klíčové oblasti IS, jejichž úlohou je pokrytí, optimalizace a částečná automatizace vedlejších činností podniku. Pro tento účel uvedeme příklad úspěšné implementace takového systému pro Veletrhy Brno a.s. Cíle a prostředky Facility managementuJeště předtím, než si představíme uvedené řešení, podívejme se na koncepce systémů pro podporu facility managementu. Požadavky na funkčnost systému jsou přímo závislé na typu subjektu zamýšlejícího zefektivnění podpůrných procesů. Mohou jimi být administrativní centra, obchodní řetězce, průmyslové areály, výrobní podniky, realitní kanceláře, obce a města nebo univerzity či nemocnice. Z tohoto výčtu je zřejmé, že co typ subjektu, to jiný pohled a požadavek na takový systém.
Výše zmíněné kategorie se v architektuře softwarového řešení zpravidla objevují v jedné z následujících funkčních oblastí, které jsou uchopitelnější z praktického pohledu (zde najdeme konkrétní programové funkce):
Za klíčové elementy takového komplexního řešení můžeme považovat:
Podpora Facility Managementu v areálu Veletrhy BrnoAreál brněnského výstaviště je specifický především svou dynamikou. Výstavním pavilonům i ostatním objektům se zde věnuje soustavná péče tak, aby vyhovovaly všem nárokům na kvalitní zabezpečení prostředí a služeb pro vystavovatele. Totéž se týká komunikací, bohaté sítě inženýrských a datových sítí a dalších zařízení. Počet veletrhů pořádaných během roku a tedy častá výstavba expozic vyžaduje kvalitní a dobře přístupnou dokumentaci o všech zařízeních a rozměrech.Hlavním cílem zavedení systému pro správu výstavního areálu Veletrhy Brno a.s. o celkové ploše 667 000 m2 bylo především zachycení dislokace budov, podlaží, prostor, inventáře, personálního obsazení a zodpovědností a kompletní pasportizace budov i sítí (voda, kanalizace, plynovod, teplovod, energetika, telekomunikace, datové sítě a další). Pro splnění této úlohy v sobě systém integruje zejména následující komponenty pokrývající klíčovou část procesů facility managementu:
V systému jsou využity technologie Autodesku a vlastní řešení společnosti Sitewell, která vyhovují standardům i požadavkům na otevřenost, aby je bylo možné integrovat a propojit v rámci stávajících podnikových systémů. Celé řešení je postaveno na webových technologiích pro jejich snadnost použití koncovými uživateli, širokou dostupnost a v neposlední řadě nízké náklady na pořízení a nároky na hardware. Jednotlivé tematické vrstvy (sítě, výstavní plochy, zeleň, pavilony) společně s atributovými daty jsou vizualizovány prostřednictvím následujících technologií:
Součinnost aplikačních modulů pro technickou evidenci majetku, správu dokumentů a řízení událostí s aktivními mapovými podklady včetně propojenosti na ekonomické systémy představují pro Veletrhy Brno a.s. jednoznačné přínosy:
ZávěrKomplexní vztahy mezi subjekty a složitá majetková struktura uvnitř budov vyžadují softwarové řešení podpůrných procesů. Jedině tak lze efektivně plánovat a spravovat dynamické prostředí nemovitostí a jejich vztahy vůči okolí. Nezbytným požadavkem pro komunikaci se systémem jsou mobilní technologie umožňující práce v terénu, jako jsou PDA zařízení s aktivními aplikacemi pro sledování událostí nebo bezdrátové Wi-Fi technologie a Internet.Významným trendem této oblasti je také využívání informačního modelu budovy (BIM – Building Information Modeling) jako prostředku ke zrychlení aktualizace projektové dokumentace, která je při změnách v libovolné části projektu plně automatizována. Informace generované v životním cyklu budovy (jako například v produktech řady Revit od společnosti Autodesk) mohou sloužit k detailnímu dotazování a GIS analýzy v rámci velkých FM systémů. Snahou dalšího proudu označovaného pod zkratkou BAC (Building Automation Control) je možnost automatizovaného ovládání budovy s cílem snížení energetické náročnosti a provozních nákladů. Smyslem tohoto přístupu je vytvořit „inteligentní budovy“. Více informací o systémech pro podporu facility managementu, správu infrastrukturního majetku a graficky orientovaných aplikacích najdete na stránkách společnosti SITEWELL (www.sitewell.cz), která systém pro BVV vyvinula.
|