Exkluzivní partner sekce
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 22.05. Startujeme CATIA V5 & SOLIDWORKS transformaci
- 23.05. Metrologické školení » Metrologie v praxi I
- 30.05. NEXT 3D: Inovace díky 3D tisku (konference)
- 30.05. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 04.06. Školení: GD&T a výkresová dokumentace
- 05.06. AutoCAD 2013 - základní kurz
Aktuality
- Siemens oznamuje NX X pro produktové inženýrství
- Konference 3DEXPERIENCE 2024 v Mnichově
- Eurotech zařazen do Gartner Magic Quadrantu
- Digitální simulace je rychlejší než fyzické prototypy
- Siemens prodá Innomotics firmě KPS Capital Partners
- EMO Hannover 2025 bude zkrácen na 5 dnů
- Čeští studenti vytvořili v CERN systém pomáhající vědcům
- SOLIDDAYS 2024 budou opět na Seči
CAD na www.SystemOnLine.cz
T+T Technika a trh
Burj Khalifa |
Pátek, 12 Listopad 2010 11:58 | |
Nej ve všech směrech Nejvyšší stavba světa. Ohromující umělecké dílo. Bezkonkurenční v pojetí i provedení. Jediný svého druhu. Bezprecedentní příklad mezinárodní spolupráce. Symbolický maják pokroku a symbol rozvoje, dynamiky a prosperity Blízkého východu. Kombinace ideálů a exaktní vědy. Takovými a dalšími superlativy byla nazývána nejvyšší volně stojící věž světa pojmenovaná podle prezidenta Spojených arabských emirátů šajcha Chalífy bin Zajda Nahajána jako Burj Chalífa, která byla dokončena počátkem ledna, po pouhých 1 325 dnech od prvního kopnutí.
ZákladyVýkopové práce začaly v lednu 2004. Základy tvoří více než 45 000 m3 betonu o hmotnosti více než 110 000 tun, železobetonová konstrukce, která zahrnuje 192 pilotů sahá do hloubky více než 50 m. Na nadzemní část bylo spotřebováno 330 000 m3 betonu a 39 000 tun ocelových prutů a odpracováno 22 milionů osobo/hodin. Vnější plášťVnější plášť Stavba vnějšího opláštění Burj Khalifa byla zahájena v květnu 2007 a byla dokončena v září 2009. Na rozsáhlém projektu se podílelo více než 380 kvalifikovaných inženýrů a techniků. Věž dosáhla světového rekordu v montáži hliníkových a skleněných fasád v nejvyšší výšce 512 metrů. Celková hmotnost hliníku, použitého na Burj Khalifa, odpovídá hmotnosti pěti letadel A380 a celková délka použité nerezové oceli odpovídá 293 násobku výšky Eiffelovy věže v Paříži. V listopadu 2007 byl překonán rekord v čerpání betonu z přízemí do výšky 601 m tlakem 80 MPa. Držiteli předchozích rekordů Burj Khalifa v číslech
ArchitekturaPůdorys věže ve tvaru písmene „Y“, inspirovaný pouštní květinou Hymenocallis, má kromě estetického i funkční opodstatnění. Tento systém minimalizuje působení větru. Každé ze tří křídel navazuje na šestistranné centrální jádro, které poskytuje struktuře torzní odolnost. Výsledkem je věž, která je extrémně tuhá v příčném i podélném směru. Bez zajímavosti určitě není, že na stavbě Burj Khalifa se podílela i pardubická firma Pega Hoist, jejíž speciální stavební výtahy vozily do závratných výšek dělníky a stavební materiál. Pardubické výtahy přepravily za čtyři roky odhadem téměř 24 miliónů pracovníků a milióny tun materiálu. Ten nejvýše položený, permanentní výtah končí u úpatí vrcholového tubusu mrakodrapu ve výšce 650 m. Zůstane natrvalo v mrakodrapu jako servisní a technická zdviž a bude sloužit pro techniky a speciální pracovníky. Inspirace z přírodyArchitekt Adrian Smith využil vzory z tradiční islámské architektury. Ale největší inspirací byla regionální pouštní květina, Hymenocallis, jejíž harmonická struktura se stala jedním z principů designu věže.
Mohlo by vás zajímat:
|