Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
- 01.05. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 05.05. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 05.05. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 07.05. Webinář Optimalizace PCB z pohledu tepelného managementu v programu Ansys Icepak...
- 12.05. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 13.05. AutoCAD – kurz pro středně pokročilé
- 14.05. Tolerance Management Fórum
- 15.05. AutoCAD – kurz pro pokročilé
- 15.05. ATCx Simulate at the Speed of Design
- 22.05. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
Aktuality
- VariCAD a VariCAD Viewer v nové verzi 2025-2.01
- Automobilový průmysl na prahu velké změny: Jste připraveni na éru 3DEXPERIENCE?
- Dassault Systèmes a Airbus rozšiřují strategické partnerství
- Jak se nejrychleji dostat k potřebnému náhradnímu dílu
- 3DEXPERIENCE CONFERENCE 2025
- Právě vychází VOLTA a modeFRONTIER 2025R2
- Jak může MODSIM optimalizovat proces návrhu
- Manifest uvádí Parallax Volumetric AM Evaluation Kit
CAD na www.SystemOnLine.cz
Využití CAD a CAE technologií při výzkumu přesypů hadicových dopravníků |
Autor článku: Gabriel Fedorko – Lukáš Barč | |
Středa, 19 Červen 2013 10:59 | |
Charakteristika „Discrete element method (DEM)"DEM metoda se využívá pro sledování chodu jednotlivých částic při pohybu hromadně přepravovaného materiálu. Metoda DEM se poprvé uvádí v roce 1979. „Discrete element method" patří do skupiny numerických metod, které slouží ke zkoumání pohybu velkého množství částic malých rozměrů. V současnosti se DEM stává široce akceptovanou účinnou metodou řešení technických problémů úzce spjatých například s granulovanými a diskrétními materiály, zejména s ohledem na sledování toku granulí, analýzou práškové mechaniky a mechaniky hornin. Aplikace metody je poměrně výpočetně náročná, což působí často jako omezující faktor buď na délku simulace, nebo počet sledovaných částic. Z tohoto důvodu několik používaných DEM kódů využívá při řešení jednotlivých typů úloh přednosti paralelních výpočtů, přičemž se využívají sdílené nebo distribuované systémy. Takovým způsobem je následně umožněno navýšení počtu částic, případně zvětšení délky simulace. DEM je možné využít i při řešení problémů souvisejících s výzkumem mechaniky kapalin. V inženýrské praxi se využívá několik programových nástrojů založených na DEM. Nejobsáhlejší z nich jsou například PASSAGE/DEM Software, Newton AC•Tek, Helix Chute Design, EDEM, Rocky 3D apod. (obr. 2). Program Helix Chute DesignHelix Chute Design je programový nástroj z dílny australské firmy Helix Technologies, který kombinuje jednoduchý CAD program a 3D simulační program do jednoho komplexního analytického nástroje, jehož hlavním cílem je modelování a analýza pohybu částic přepravovaného materiálu pomocí „Discrete element method" . Software také umožňuje uživateli importovat vytvořený model dopravníku i z jiného CAD programu a následně stačí v přehledných dialogových oknech nastavit všechny potřebné parametry pro výpočet.
Program Rocky 3DProgram Rocky je výkonný nástroj pro analýzu a simulaci toku materiálu v rámci pásové dopravy z dílny americké firmy Conveyor Dynamics, která vyvíjí i další známé programy pro pásovou dopravu, jako například BeltFlex a BeltStat. Software Rocky 3D se také řadí do kategorie programů simulujících částice prostřednictvím DEM. Kromě toho simulační program velmi dobře spolupracuje s více CAD softwary. Program Chute AnalystSimulační program Chute Analyst od americké společnosti Overland Conveyor Company byl vyvinut speciálně pro potřeby simulace a výpočtů v rámci problematiky pásové dopravy. V rámci práce v programu se postupuje po jednotlivých krocích. Prvním krokem je vytvoření projektu. V druhém kroku jsou vytvářeny komponenty pásového dopravníku nebo je lze importovat z programu AutoCAD. Třetím krokem je zadání parametrů a vytvoření simulace. V posledním kroku program graficky prezentuje jednotlivé požadované výsledky výpočtů. Program EDEM SimulatorEDEM Simulator je v současnosti předním simulačním programem založeným na DEM. Jde o simulační program pro simulaci, analýzu a optimalizaci pohybu částic. EDEM dokáže simulovat více než jeden milión částic v rámci jednoho modelu. Firma, která vyvíjí program, úzce spolupracuje s vědci v NASA v Kennedyho vesmírném středisku.
Velkou předností programu EDEM je možností propojení s jinými programy například na bázi FEM (například ANSYS Fluent; obr. 3) a tím se výrazně rozšiřují možnosti výpočtů a analýz. Simulace přesypů hadicového dopravníkuJednou z hlavních výhod programu Helix Chute Design, jak již bylo uvedeno, je spolupráce s CAD programy a možnost importování nákresu přímo do simulace. Nákres, který byl použit v rámci výpočetního příkladu, byl získán jako volně dostupný na internetu.
Modelový příklad byl realizován prostřednictvím volně dostupné demo verze programu Helix Chute Design (platnost 30 dní). V rámci příkladu byla vytvořena simulace přesypů materiálu dopravovaného pásovým dopravníkem (obr. 4). Po importu připravené geometrie modelu v externím CAD programu bylo dalším krokem při tvorbě příkladu simulačního modelu zadání základních vstupních parametrů simulovaného dopravního systému. Jejich provádění bylo realizováno přes dialogová okna, která jsou umístěna v záložce DEM inputs. V rámci této záložky byly definovány následující parametry: critical time step, calc. recording frames per second, particle co-eff. of restitution, particle stiffness co-eff., face stiffness co-eff., particle penetration a particle cohesion. Obr. 5 Dialogové okno programu Helix Chute Design se základními vstupními parametry potřebnými Program Helix Chute Design umožňuje při simulování systémů pásových dopravníků přidávat libovolný počet bubnů, přes které dochází k přesypům materiálu. V rámci tvorby modelového příkladu byl do modelu přidán jeden vratný buben, který byl charakterizován následujícími parametry: pulley diameter, number of segments, pulley face stiffness, co-eff. restition, surface co-eff. friction a belt speed.
Formulace charakteristik násypky, která je zodpovědná za přivádění přepravovaného substrátu na dopravní pás, byla realizována v dalším kroku tvorby simulačního modelu. Nejprve bylo nutné definovat polohu násypky prostřednictvím souřadnicového systému. Násypka v rámci modelové úlohy byla složena ze dvou částí a parametry, které byly pro ni definovány, jsou následující: particle density, particle size max, particle size min, feed capacity a rotation percentage. Simulace přesypů hadicového dopravníku v programu AbaqusDruhý typ simulačního modelu, který byl vytvořen pro potřeby analýzy přesypů hadicového dopravníku, popisuje pohyb pouze jedné částice přepravovaného materiálu. Uvedený simulační model byl vytvořen v programu Abaqus. Jeho hlavním cílem bylo sledovat a popsat pohyb částice materiálu na pohybujícím se dopravním pásu, její následné oddělení z dopravního pásu a interakci s tlumicím štítem, který zajišťuje požadované směrování částic přepravovaného materiálu.
Tvorba geometrie výpočtového modelu byla realizována preprocesorem programu Abaqus. Tvoří ji čtyři „party" reprezentující dopravní pás, vratný buben, tlumicí štít a částici přepravovaného materiálu (obr. 8).
V rámci simulačního modelu jsou definovány tři kontaktní dvojice, konkrétně částice materiálu – dopravní pás, dopravní pás – vratný buben a poslední kontaktní dvojicí jsou tlumicí štít – částice materiálu. Simulační model byl řešen metodou Abaqus Explicit. Obr. 9 Ukázka prezentace výsledků simulačního experimentu v programu Abaqus Na obr. 9 je prezentace výsledku simulace přepravy sypkého materiálu. V prvotních fázích probíhá proces přepravy materiálu dle očekávaných předpokladů. Po příjezdu materiálu na místo přesypů dochází k jeho odpoutání od dopravního pásu a vržení směrem na druhý dopravní systém, který se nachází v prostoru někde pod prvním dopravníkem. Správné směrování proudu přepravovaného materiálu má zajistit tlumicí štít. ZávěrCAD a CAE prostředky představují velmi efektivní nástroj pro analýzu přepravy materiálu prostřednictvím pásových dopravníků (obr. 10). Získané informace o chování přepravovaného materiálu v klíčových místech jednotlivých dopravních systémů napomáhají k jejich optimálnímu nastavení a provozování. Výsledkem je tak například výrazné snížení provozních nákladů na energii. Dalším možným pozitivem je prodloužení životnosti dopravních pásů.
Prezentované simulační modely byly navrženy pro realizaci podrobnějšího výzkumu hadicového dopravníku. Cílem výzkumu je navrhnout vhodnou konstrukci míst, v jejichž rámci dochází k předávání materiálu mezi jednotlivými dopravníky, a sledování materiálového proudu v uzavřeném dopravním pásu. Článek je součástí řešení grantového projektu VEGA 1/0922/12, VEGA 1/0184/12 a projektu VEGA 1/0036/12. Literatura[1] http://www.scientific-computing.com/features/images/SCWDec06PhysicsDEM.jpg
Mohlo by vás zajímat:
|