Dassault - SolidWorks
Siemens
Google překladač: English Deutsch

Exkluzivní partner sekce

Siemens
NAFEMS - idiada
Geotronics - Bezpilotně
SIEMENS - virtuální výroba

GOPAS - CAD kurzy

Více kurzů

StreamTech.tv

streamtech tv-logo

Konference nastínila trendy v automobilovém průmyslu

Autor článku: Lukáš Dolníček   

Tags: 3DEXPERIENCE | Automobily | Dytron | Konference | PLM | Reportáž

Dytron250Brněnský hotel Holiday Inn přivítal koncem října už 11. ročník odborné konference Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v ČR a střední Evropě. Na 250 zástupců profesních organizací, výrobců a dodavatelských řetězců zde mělo možnost seznámit se s trendy v oboru, načerpat zkušenosti od svých kolegů i získat nové kontakty. Část programu byla věnována také IT v automotive, a to včetně přednášky Josefa Svobody ze společnosti Dytron, kterého jsme se zeptali na to, kam se v poslední době posunulo využívání PLM systémů v tomto odvětví.

Dytron

Konferenci otevřel Martin Jahn, který se jako prezident Sdružení automobilového průmyslu v ČR zaměřil na vývoj ekonomiky a její vliv na strategii výrobců osobních automobilů. Z jeho i ostatních přednášek dopoledního bloku bylo patrné, že kvalita procesů hraje v už tak intenzivním odvětví čím dál důležitější roli, což se přirozeně odráží v požadavcích na zapojené softwarové nástroje. „Dříve bylo hlavním požadavkem zákazníků mít CAD systém kompatibilní se systémem výrobců automobilů. Byla to podmínka toho, aby se firmy mohly zapojit do jejich dodavatelského řetězce. V posledních pěti letech se ale požadavky zákazníků rozšiřují. Firmy musí optimalizovat své procesy, protože je na ně vyvíjen obrovský tlak v oblasti výrobkové a procesní kvality. Už nejde jen o to konstruovat co nejefektivněji a nejrychleji, důležité je také mít zvládnutou správu veškeré dokumentace a procesní řízení," upozornil Josef Svoboda, jednatel společnosti Dytron. „Firmy se tedy poohlíží po řešení, které jim oba tyto požadavky umožní splnit," dodal. Podle něj tak v důsledku dochází k efektivnějšímu využívání nástrojů pro řízení životního cyklu výrobku - PLM. Zákazníci z nich jednoduše chtějí vytěžit co nejvíc, zajímají se o pokročilé metodiky práce a kontroly a PLM vnímají jako prostředek, který jim pomůže nastavit standardizované pracovní postupy.

V silně obsazeném programu konference vystoupili například Pavel Řežábek, vrchní ředitel ČNB, Petr Vaněk ze závodu Hyundai nebo Jan Linhart z KPMG, který seznámil s výsledky globální studie o automobilovém průmyslu. Podle té bude v následujících pěti letech pocházet sedm z deseti nejrychleji rostoucích výrobců aut z Číny, Ruska nebo Indie. Už dnes přitom konkurence mladých značek nutí ty „tradiční" uvádět na trh inovované modely vozů mnohem rychleji, než byli zvyklí. Kvůli dynamicky rostoucí produktové struktuře se potom subdodavatelé musí vypořádat s řízením několika paralelních projektů. „Dříve firmy zároveň vedly jeden nebo dva projekty, které byly schopny uřídit na úrovni managementu a týmových porad. To už dnes přestává být možné. Implementují se tedy systémová řešení, která dovolují paralelní řízení a která dávají detailní přehled o tom, jak jsou na tom projekty z hlediska času, kvality, rozpočtu, zdrojů, dokumentace a podobně," přiblížil dopady vývoje v automobilovém průmyslu Svoboda, jenž se ve svém popoledním příspěvku zaměřil na softwarovou podporu pokročilého plánování a kontrolu kvality. V přednášce se mimo jiné věnoval možnostem nové generace softwaru Catia, který patří v automotive k nejrozšířenějším CAx systémům na světě. „Nová verze šest je součástí platformy 3DExperience. Ta je vybudována na zkušenostech, které má Dassault Systémes v jednotlivých oblastech průmyslu a její součástí jsou vedle Catia i další softwarové nástroje, mimo jiné PLM systém Enovia, kteří tvoří informační základ celé platformy. Oborové řešení pro automobilové dodavatele obsahuje nástroje podporující celý proces od nabídkového řízení, přes konstrukci, technologii a vstupní informace pro plánování výroby. Velmi důležitým procesem v tomto odvětví je podpora změnového řízení v sériové výrobě. Řešení 3DExperience tvoří jednotnou platformu a dochází k hluboké integraci jednotlivých systémů," přiblížil Svoboda. A jak je na tom PLM software a dnes často zmiňovaný trend cloudových řešení? Podle Svobody jejich čas přichází do oblasti automobilových dodavatelů jen pozvolna. „Přestože je platforma 3DExperience k dispozici také v cloudovém provedení, v tuhle chvíli zůstává většina firem na předcházející verzi. Cloud je určitě budoucnost, ale v současnosti není u českých dodavatelů automobilového průmyslu po takovém řešení zvýšená poptávka. V podstatě to ani neumožňuje vazba dodavatelů na zdrojová data, která automobilový výrobci produkují. Proto vidíme příležitost pro cloudová řešení spíše u menších firem na konci dodavatelského řetězce," uvedl Svoboda.

Součástí konference bylo také vyhlášení dodavatelů desetiletí automobilového průmyslu. V kategorii společností s domácím kapitálem a vlastnickou strukturou získala ocenění firma Brano Group. V kategorii zahraničních subjektů působících v ČR byla dodavatelem desetiletí vyhlášena společnost Continental Automotive Czech Republic.


Mohlo by vás zajímat:
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit