Exkluzivní partner sekce
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 20.03. Metrologické školení » Metrologie v praxi II
- 20.03. Webinář: Efektivní programování NC strojů s 3DEXPERIENCE DELMIA
- 21.03. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 05.04. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 10.04. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
- 15.05. Metrologické školení » Drsnost povrchu
- 23.05. Metrologické školení » Metrologie v praxi I
- 30.05. NEXT 3D: Inovace díky 3D tisku (konference)
Aktuality
- Polygon – nové trendy: Testování vozidel na uzavřených tratích
- PlanRadar SiteView s AI zachytí skutečnou realitu
- Pozvánka na jubilejní 30. ročník veletrhu AMPER
- Oznámení vítězů Ceny Wernera von Siemense
- 1000 Kelvin AMAIZE k dispozici pro Autodesk Fusion
- Vydání Solibri ve verzi 9.13.8
- Jak hodnotit aditivní výrobní materiály pro výrobu plastů
- 3D tisk dává druhou šanci handicapovaným zvířatům
CAD na www.SystemOnLine.cz
T+T Technika a trh
Digitalizace průmyslu ve výuce (4. díl) |
Autor článku: Petr Fořt | |
Pondělí, 08 Srpen 2022 00:54 | |
V minulém dílu jsme vyrobili druhý ověřovací prototyp našeho automobilu. Jedná se o výrobek s optimalizovanou konstrukcí a výrobou, který může být již základem pro sériovější výrobu nebo tvorbu modifikací. V dnešním dílu našeho seriálu se podívejme na optimalizace některých konstrukčních a technologických procesů. Všimneme si výhod komplexní parametrizace prototypu v jeho digitální podobě, dále se podíváme na technickou dokumentaci a zmíníme i některé z tipů usnadňujících produkci našeho automobilu. Variantní parametrická konstrukce a snadná vyrobitelnostPro výrobu modelu automobilu máme připraven plně parametrický konstrukční model, respektive digitální prototyp, který svou koncepcí poskytuje vysokou variabilitu. Základní platforma podvozku vychází z jednoduché rámové konstrukce rozdělené na dvě základní části, u kterých lze měnit rozvor náprav. Kola, pohon a řízení využívá snadno dostupných a vyrobitelných součástí. Alternativně lze aplikovat i složitější konstrukční uzly, vytvářené s využitím CAE nástrojů. V našem ukázkovém příkladu je vidět nasazení CAE nástrojů pro konstrukci převodovky s šikmým, alternativně kuželovým ozubením. Složitost modelu tak může konstrukčně gradovat a lze ji upravit podle aktuálně probíraných témat ve výuce.
Výkresová dokumentace i moderní nástroje pro 3D měřeníPro přípravu sériovější výroby našeho automobilu je nutné analyzovat prototyp z různých technických pohledů. V této oblasti můžeme mluvit o činnostech, kterých výsledkem je vytvoření precizní dokumentace a výrobních postupů. Případné chyby jinak vždy způsobují nemalé ztráty. V naší ukázkové výrobě jsme vzhledem k dominantnímu využití 3D tisku, zjednodušili 2D dokumentaci na úroveň kontrolních výkresů a výkresů pro montáž sestavy. Současně jsme zařadili aplikaci průmyslového 3D scanneru pro kontrolní 3D digitalizaci u všech kritických konstrukčních uzlů.
Výsledkem procesu optimalizace prototypu je zajištění jeho bezproblémové sériové výroby. V našem ukázkovém případu jsme se zaměřili na kontrolu klíčových montážních rozměrů součásti v sestavě a na technologické modifikace tvaru součástí.
Aplikace velkého množství podpor prodlužuje dobu 3D tisku a zvyšuje nároky na jeho dokončení. Z technologického pohledu je vhodnější model upravit než vytvářet složitou opěrnou soustavu. V této oblasti máme oblíbené například přímé konstrukční modifikace tiskových základen, které jsou snadno odstranitelné a zabraňují odtržení výrobku od podložky v době tisku. Metodu používáme častěji než klasický límec, který se složitěji odstraňuje jak z podložky, tak z výtisku.
Správná technologická příprava výroby jednotlivých součástí zajišťuje jejich vysokou kvalitu a přesnost. Navíc si usnadníme práci s přípravou a čištěním tiskové podložky. Všechny tyto zdánlivé maličkosti zjednodušují a zlevňují výrobu. Rozebiratelná montáž unifikovaných součástí bez lepeníPři přípravě výroby jsme se soustředili na co možná nejjednodušší montáž součástí. V první etapě konstrukční optimalizace jsme se snažili zcela eliminovat lepení. Důvodem byla především snadná zaměnitelnost součástí za jejich jiné varianty a jednoduchá opravitelnost modelu. Problematická je také volba vhodných postupů pro lepení plastů, který lze většinou spojit pouze speciálními, finančně nákladnými lepidly a použitím chemických aktivátorů.
U finálního modelu automobilu jsou využity pouze dvě metody montáže. Více namáhané spoje jsou provedeny výhradně jako metalická šroubová spojení zajišťující dlouhou životnost. Snažíme se vyhýbat aplikaci samořezných vrutů, které nejsou pro spojování součástí z FDM tisku příliš vhodným řešením. Nepoužíváme ani vtavená šroubení do předem připravených otvorů. Tato metoda není až tak špatná, ale je hodně citlivá na správné provedení. Oblíbenější je pro nás použití klasických matic ve slotech. Pro méně namáhané spoje využíváme zámky a klipy. Model lze prakticky neomezeně rozebírat a osazovat novými variantami součástí, což je skvělým základem pro tvorbu variantních řešení, které si představíme v příštím díle našeho seriálu. Pro další zajímavé projekty z výuky můžete navštívit www.spszr.cz.
Mohlo by vás zajímat:
|