Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
- 19.03. Metrologické dvoudenní školení » Metrologie v praxi I a II
- 20.03. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 26.03. Webinář Od návrhu po digitální dvojče, Řešení Ansys a PTC v životním cyklu výrob...
- 31.03. HANNOVER MESSE 2025
- 05.04. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 22.05. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
Aktuality
- Evropa zahajuje projekt DARE SGA1
- Creaform Metrology Suite s novou verzí Sheet Metal Add-on
- Silní společně: Moulding Expo ukáže inovační sílu
- AMPER v Brně od 18. do 20. 3. 2025
- EOS rozšiřuje nabídku kovových materiálů
- Výhody i rizika kolaborativních robotů ve výrobě
- Moderní nástroje a metody mění design v procesním inženýrství
- Backflip AI vyvíjí řešení pro ziskovost výroby
CAD na www.SystemOnLine.cz
T+T Technika a trh
Zadáváme týmový CAD/CAE projekt |
Úterý, 01 Prosinec 2009 12:48 | |
Moderní konstrukce výrobků se opírá nejen o špičkové technologie, ale také o zcela nové možnosti řešení projektů. Postupy, tvorba a nástroje dávají vývojářům do rukou možnost realizovat své vize snadno a rychleji v prostředí digitálních prototypů. Společným jmenovatelem řešení je týmová spolupráce, která se opírá o využití nástrojů pro správu dat a nutnost digitální komunikace. S nástupem 2D, potažmo 3D modelování jsme stáli na škole před rozhodnutím, jak tento v praxi zcela běžný model realizace projektu integrovat do výuky digitálního prototypování. První pokusy byly již realizovány před deseti lety, kdy jedním ze základních požadavků zaměstnavatelů našich absolventů byla schopnost samostatného řešení projektu v rozsáhlejším týmu odborníků, kteří jsou schopni se navzájem domluvit nejen na vlastních technických problémech, ale také na jejich úspěšném řešení a realizaci. Tuto myšlenku nám o pár let později potvrdila také zajímavá stáž na vzdělávacích institucích v okolí Silicon Valley v USA. Tehdy jsme se s našimi kolegy vyučujícími CAM technologie zaměřili především na komplexní realizaci projektů a jejich metodiku realizace. Technický projekt je kreativní a týmová hraZákladní myšlenkou pro zcela nový přístup ve výuce CAx technologií je vytvoření komplexního projektu, který bude řešen podle obdobných metodických pravidel a přístupů, jak je tomu v reálné praxi. Není žádným tajemstvím, že vlastní metodika realizace projektu byla optimalizována na základě našich aktivních zkušeností z dlouhodobých realizací zakázek především výrobních zařízení a nástrojů pro oblast automobilového průmyslu. Zde jsou přístupy poměrně výrazně optimalizovány a opírají se často o spolupráci desítek vývojových pracovišť a stovek technických i netechnických profesí.
Vizí zhmotnění této strategie je vytvoření týmu nejčastěji čtyř studentů, kteří mají v čele zvoleného vedoucího projektu s určitou rozhodovací pravomocí. Musí se samozřejmě jednat o studenty s nejlepšími znalostmi a schopností komunikace se svým týmem. Základní motivací všech je pak vytvoření společného projektu tak, aby byl co možná nejlepší. Podmínkou v realizaci projektu jsou vstupní definice základních specifikací a z naší metodické stránky nutnost společného vyjadřování se k problému. Cílem není tedy vytvořit řešení na základě jediného dogmatického rozhodnutí, ale musí mu vždy předcházet týmová konzultace s možností vyjádření a zvážení všech dobrých nápadů. Atraktivní projekt základemJiž v několika svých článcích jsem se zmiňoval o problému atraktivity řešeného projektu, která může výrazně vylepšit finální výsledky realizovaného projektu a posílit vlastní aktivitu studentů. Najít taková témata není ovšem snadné. V Silicon Valley mne například fascinoval komplexní projekt vznášedla, který byl ve výuce realizován studenty od návrhu až po realizaci. Po individuálních projektech a relativně jednoduchých zadáních bylo tedy nutné najít témata zahrnující jak maximum typických konstrukčních problémů, tak aby se opírala o dostatek vnějších informací.
Na základní téma zadání projektu mne dovedl jeden z mých kolegů z modelářského klubu. Ten jednoho časného rána na modelářském sletu v Přibyslavi, kdy se nad startovací dráhou válela ještě mlha, probudil všechny neskutečným řevem spalovacího motoru. Někteří z kolegů komentovali jeho aktivitu za marnou, vzhledem k nízké oblačnosti, ale pár jich vykouklo ze stanu a po čerstvě posekané dráze nepojížděl ku překvapení všech akrobatický model letadla, ale něco, co jen vzdáleně připomínalo rádiem řízený automobil. „Kluci, já jen zkouším novou pohonnou směs s větším množstvím Nitrometanu.“ O pár let později jsem si na tuto událost vzpomněl, když jsme s kolegou řešili právě téma projektu.
K projektu je nejen dostatek vstupních informací, ale spojuje v sobě prakticky všechny základní konstrukční prvky, běžně využívané v technické konstrukci. Studenti zde procvičí nejen práci s normalizovanými prvky a základními tvary, jakým je hřídel, příruba, konzola, ale také návrh pružin, konstrukci ozubení apod. Pokud doplníme modely také výřezem výkresové dokumentace, můžete s úspěchem zopakovat taková témata, jakými je například promítání, tolerování rozměrů a stále častěji využívané geometrické tolerance. Využijme v maximální míře digitální prototypování s vazbou na CAEVelkou výhodou dnešní generace studentů je dostupnost špičkových technologií. Lze hrdě říci, že dnešní studenti mohou ve výuce i mimo ni využívat doslova nástroje, které naše generace „čerstvých čtyřicátníků“ neznala vůbec, a pokud se s nimi setkala, tak pouze na pár špičkových pracovištích ve světě. 3D digitální prototyp prostě v posledních pěti letech hýbe technickým světem, a kdo tento směr nerespektuje, ztratí jistě široké spektrum zákazníků. Osobně nemám v této oblasti zase až tak vyhraněný názor, myslím si, že ideální je spojení 2D i 3D dokumentace.
Co se týká Autodesk Inventoru, je v této oblasti ideálním nástrojem. Výhodou tohoto produktu není jen české prostředí a intuitivní obsluha, ale především bezkonkurenční integrace CAE nástrojů. Autodesk Inventor není dnes již pouze adaptivním modelářem, ale je nástrojem, který v sobě integruje snad největší databázi normalizovaných prvků vůbec, která je spojena s generátory konstrukčních uzlů, rámů, potrubí, dynamikou, kinematikou a celou řadou technických výpočtů.
Mohlo by vás zajímat:
|